E-commerce woordenboek
Woordenboek met nuttige e-commerce-termen.
Zoekresultaten voor 🔍 annuleren
4 P's marketingmix
4P staat voor product, prijs, promotie en plaats. Het is een strategie die een portfolio van producten creëert (het aanbod van een organisatie) – de eerste is het product dat moet worden verkocht, in termen van prijs, kwaliteit of verschillende andere kenmerken die verband houden met het product of de dienst. Prijs verwijst naar de […]
Meer info4A in marketing
Het 4A-model verwijst naar een marketingstrategie die bepaalt of een product of dienst de moeite waard is om aan een groep klanten aan te bieden. Het eerste punt is de betaalbaarheid, die vooral vanuit het oogpunt van de klant wordt gezien. De tweede is beschikbaarheid, wat de algehele toegankelijkheid is van hoe reclame het merk […]
Meer infoA/B-testen
A/B-testen is een tool die wordt gebruikt om de conversieratio van een online winkel te verbeteren. Het gaat om het voorbereiden van twee versies van een pagina, elk met een ander ontwerp en op verschillende manieren aangepast, om te zien welke effectiever is. Een van deze versies wordt getoond aan de ene groep bezoekers en […]
Meer infoAangesloten netwerk
Affiliate netwerken zijn belangrijke tussenpersonen tussen marketeers en merken en maken winstgevende samenwerkingen mogelijk. Deze netwerken stellen adverteerders in staat om winstgevend geld te verdienen met hun verkeer, terwijl ze bedrijven in staat stellen een groter publiek te bereiken.
Meer infoAanwinst
Bij groeimarketing houdt acquisitie in dat nieuwe gebruikers of klanten vanuit verschillende bronnen naar een website of mobiele app worden gebracht. In het AARRR-paradigma is het de eerste “A” die uitlegt hoe consumenten kunnen worden gelokaliseerd en uiteindelijk in klanten kunnen worden omgezet. Marketinginitiatieven worden uitgevoerd met behulp van betaalde, niet-betaalde of beide benaderingen, afhankelijk […]
Meer infoAanzet tot actie (CTA)
Call-to-Action, algemeen bekend als CTA, is een marketingterm die wordt gebruikt om een prompt of instructie te beschrijven die is ontworpen om een onmiddellijke reactie of actie van het publiek aan te moedigen. Het is een cruciaal element in marketing- en verkoopstrategieën en begeleidt potentiële klanten naar een specifiek doel. De effectiviteit van een CTA […]
Meer infoAbonnement Model
Het abonnementsmodel is een zakelijke benadering met terugkerende inkomsten waarbij klanten met regelmatige tussenpozen (maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks) betalen voor doorlopende toegang tot producten, diensten of inhoud. Dit model zet eenmalige aankopen om in voorspelbare, langdurige klantrelaties. Belangrijkste kenmerken: Terugkerende facturering: geautomatiseerde, regelmatige incasso van betalingen Gedifferentieerde prijsopties: verschillende serviceniveaus in verschillende prijsklassen Focus op […]
Meer infoACoS
Een statistiek die helpt om de effectiviteit van de advertentiecampagnes te evalueren door de advertentie-uitgaven te bepalen in relatie tot de verkopen via die advertenties in termen van percentage. Formule: ACoS = (advertentie-uitgaven/verkoopopbrengsten) × 100 Belangrijkste punten: •Een lage ACoS is altijd beter dan een hoge, omdat het de effectiviteit van de campagne aantoont. •Voornamelijk […]
Meer infoActuele autoriteit
Actuele autoriteit verwijst naar de waargenomen expertise en betrouwbaarheid van een website over een specifiek onderwerp. Dit wordt bereikt door uitgebreide inhoud van hoge kwaliteit te creëren die alle aspecten van een onderwerp en de gerelateerde subonderwerpen grondig behandelt. Zoekmachines, zoals Google, gebruiken actuele autoriteit om te bepalen hoe goed een site een onderwerp begrijpt […]
Meer infoAdvertentie blokkeren
Advertentieblokkering is software die advertenties in uw browser blokkeert. Het kan worden geïnstalleerd als een browserextensie. Het kan advertenties detecteren en blokkeren terwijl u door websites bladert. Het kan bijvoorbeeld banneradvertenties of pop-ups blokkeren, of verschillende animaties of video’s. Een van de meest populaire software is AdBlock Plus, die in verschillende browsers kan worden geïnstalleerd.
Meer infoAEO
AEO (Answer Engine Optimization) is een methodologie die is gericht op het optimaliseren van inhoud om directe, beknopte antwoorden te geven op vragen van gebruikers, vooral voor AI-gestuurde tools zoals spraakassistenten en antwoordboxen. Het legt de nadruk op gestructureerde gegevens, gebruikersintentie en gespreksindelingen om de zichtbaarheid in antwoordmachines te verbeteren.
Meer infoAffiliate Marketing
Affiliate marketing is een op prestaties gebaseerde online marketingstrategie waarbij personen of entiteiten, ook wel affiliates of uitgevers genoemd, producten of diensten promoten die worden aangeboden door bedrijven (verkopers). Affiliates verdienen commissies of beloningen voor het stimuleren van gewenste acties, zoals verkopen, leads of verkeer, naar de website van de handelaar via verschillende marketinginspanningen. Belangrijkste […]
Meer infoAfmeldpercentage per e-mail
Het afmeldpercentage voor e-mail meet het percentage ontvangers dat zich afmeldt voor toekomstige communicatie van een afzender. Het wordt berekend door het aantal afmeldingen te delen door het aantal afgeleverde e-mails en vervolgens te vermenigvuldigen met 100. Ontvangers melden zich meestal af via een link in de e-mail. Deze statistiek is cruciaal voor e-mailmarketing, naast […]
Meer infoAI
Kunstmatige intelligentie (AI) is een technologie die menselijke intelligentieprocessen dupliceert door middel van machine learning. Om algoritmen te trainen, zijn specifieke hardware en software nodig, evenals populaire programmeertalen zoals Python, R, Java, C++ en Julia. AI-systemen gebruiken enorme hoeveelheden gelabelde trainingsgegevens om te anticiperen op toekomstige toestanden.
Meer infoAI-gegenereerde inhoud
AI-gegenereerde inhoud is tekst die is gemaakt door computeralgoritmen die menselijk schrijven en denken simuleren. Deze systemen kunnen hele stukken produceren, zoals artikelen of posts op sociale media, of helpen bij het brainstormen door middel van interactieve chats. Naarmate het genereren van AI-inhoud steeds vaker voorkomt, is het van cruciaal belang voor professionals om deze […]
Meer infoAIDA
AIDA is een marketingrecept dat Aandacht, Interesse, Verlangen en Actie combineert om een verrukkelijke ervaring te creëren die de obsessie van de klant stimuleert. Het is niet alleen een kader, het is een smaaktest voor uw merk – kunt u de aandacht trekken, interesse wekken, verlangen aanwakkeren en actie aanwakkeren?
Meer infoAlt-tekst
Alt-tekst, een afkorting van ‘alternatieve tekst’, is een beschrijving die met behulp van het alt attribuut aan een afbeelding in HTML wordt toegevoegd. Het dient meerdere doelen: context bieden aan visueel gehandicapte gebruikers via schermlezers, zoekmachines helpen de inhoud van afbeeldingen te begrijpen en tekst weergeven wanneer afbeeldingen niet kunnen worden geladen. Waarom is alt-tekst […]
Meer infoAMP (versnelde mobiele pagina's)
AMP is een open-source HTML-framework dat is ontworpen om snel ladende, mobielvriendelijke webpagina’s te maken. Het is in wezen een gestroomlijnde versie van standaard webpagina’s, geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. AMP-pagina’s geven prioriteit aan snelheid en prestaties door de HTML-structuur te vereenvoudigen, het gebruik van JavaScript te beperken en gebruik te maken van efficiënte technieken voor […]
Meer infoAnker tekst
Een ankertekst is een hyperlink die deel uitmaakt van de tekst, meestal blauw gemarkeerd. Het is aanklikbaar en brengt de bezoeker naar een ander deel van de pagina, naar een heel andere pagina, of om een bestand te openen. Deze links worden door zoekmachines gebruikt om erachter te komen waar de pagina over gaat. Als […]
Meer infoAOV
AOV (Average Order Value) is een belangrijk getal voor e-commercebedrijven omdat het het gemiddelde bedrag meet dat klanten aan een enkele transactie uitgeven. Het is een belangrijke KPI (Key Performance Indicator) die organisaties in staat stelt het bestedingspatroon van hun consumenten beter te begrijpen, ontwikkelingsgebieden te identificeren en hun verkoopstrategie te optimaliseren. De gemiddelde orderwaarde […]
Meer infoAPI
Een Application Programming Interface (API) dient als brug tussen verschillende softwaretoepassingen en vergemakkelijkt de gegevensuitwisseling. Het is in wezen een reeks protocollen en tools die bepalen hoe verschillende softwarecomponenten met elkaar moeten samenwerken. Het is cruciaal om API’s te onderscheiden van gebruikersinterfaces. Terwijl gebruikersinterfaces rechtstreeks met mensen communiceren, input accepteren en output weergeven, werken API’s […]
Meer infoAstroturfing
Astroturfing is een van de oneerlijke marketingpraktijken die worden gebruikt door sommige merken of door degenen die verschillende producten proberen te verkopen. Het is een tactiek waarbij de sponsor betaalt voor positieve reclame of promotie op verschillende online locaties. Dit kunnen sociale netwerksites, discussieforums of verschillende blogs zijn die zijn opgezet met als enig doel […]
Meer infoAttributie model
Een attributiemodel is een methodologie die in marketing en analyse wordt gebruikt om te bepalen hoe krediet voor verkopen en conversies wordt toegewezen aan verschillende contactpunten in klantreizen. Het helpt bedrijven te begrijpen welke marketingkanalen en interacties het meest effectief bijdragen aan conversies. Veelvoorkomende typen attributiemodellen die worden gebruikt in marketing en analyse: Attributie op […]
Meer infoATV
Dit wordt berekend door de totale waarde van de transacties te nemen en deze te delen door het aantal transacties. ATV helpt bedrijven inzicht te krijgen in het bestedingspatroon van klanten, verkooptrends te identificeren en strategieën te ontwikkelen om de verkoop te verhogen. Door zich te concentreren op het verhogen van ATV, kunnen bedrijven de […]
Meer infoAVS
AVS verwijst naar het typische aantal kijkers dat op een bepaald moment naar een media-uitzending of -stream kijkt. Het helpt omroepen en makers van inhoud het bereik en de impact van hun programma’s te meten. Door AVS te analyseren, kunnen ze inhoud op maat maken, advertentieplaatsingen optimaliseren en de voorkeuren van het publiek beter begrijpen, […]
Meer infoB2B
B2B, een afkorting van Business-to-Business, beschrijft handelstransacties tussen bedrijven, in plaats van tussen bedrijven en consumenten (B2C). Het omvat de uitwisseling van goederen, diensten of informatie tussen bedrijven om hun activiteiten te ondersteunen of om door te verkopen aan hun klanten. B2B-interacties hebben vaak betrekking op grotere hoeveelheden producten of diensten en kunnen onderhandelingen, contracten […]
Meer infoB2C
B2C, of business-to-customer, is een bedrijfs- of marketingmodel waarbij het bedrijf aan de ene kant staat en de klant, of eindgebruiker, aan de andere kant van de zakelijke relatie. De term wordt vaak gebruikt om specifiek naar online zakendoen te verwijzen. Het is een van de meest voorkomende en populaire bedrijfsmodellen op internet.
Meer infoBacklinks
Backlinks zijn cruciaal voor SEO en geven aan zoekmachines zoals Google aan dat uw site gezaghebbend is. Dit zijn links van andere websites naar de uwe, met backlinks van hoge kwaliteit die uw zoekresultaten en zichtbaarheid verbeteren. Als een off-page SEO-element vormt backlinking een aanvulling op on-page SEO-inspanningen. Kwaliteitsbacklinks fungeren als aanbevelingen en bevelen uw […]
Meer infoBanier
Banners zijn een populaire manier voor bedrijven om hun boodschap online te verspreiden. Ze zijn als een digitaal billboard dat op websites verschijnt, meestal langs de rand van het scherm. En laten we eerlijk zijn, ze zijn nog steeds een van de meest effectieve manieren voor bedrijven om hun doelgroep te bereiken. Uitgevers werken samen […]
Meer infoBestemmingspagina
Landingspagina is een op zichzelf staande webpagina die is ontworpen met een specifiek doel, meestal om bezoekers om te zetten in leads of klanten. In tegenstelling tot gewone websitepagina’s zijn bestemmingspagina’s zeer gefocust, met minimale navigatie en specifieke call-to-action (CTA’s) om bezoekers naar één conversiedoel te leiden. Belangrijkste kenmerken: Eén focus: ontworpen rond één specifieke […]
Meer infoBetalen per actie (PPA)
Commissiemodel waarbij affiliates worden betaald voor een specifieke actie (bijv. aanmelden, downloaden). Deze op prestaties gebaseerde aanpak zorgt ervoor dat verkopers alleen betalen wanneer de gewenste resultaten zich voordoen. Acties kunnen bestaan uit het indienen van formulieren, het maken van accounts, app-installaties of e-mailabonnementen. PPA-modellen stemmen affiliate incentives af op de doelen van verkopers door […]
Meer infoBetalen per lead (PPL)
Commissiemodel waarbij affiliates worden betaald voor het genereren van leads. Deze aanpak compenseert affiliates wanneer bezoekers contactgegevens verstrekken of formulieren invullen, ongeacht onmiddellijke aankopen. PPL wordt veel gebruikt in de dienstverlenende sector, financiële sectoren en B2B-bedrijven waar de verkoopcyclus langer is. Bedrijven bieden doorgaans vaste betalingen per gekwalificeerde lead, waardoor dit model aantrekkelijk is voor […]
Meer infoBetalen per verkoop (PPS)
Commissiemodel waarbij affiliates een percentage van het verkoopbedrag krijgen. Dit is de meest voorkomende beloningsstructuur voor partners, die partners direct belonen voor het genereren van werkelijke inkomsten. Het commissiepercentage varieert doorgaans op basis van productcategorie, prijs en winstmarges. Verkopers profiteren van een minimaal risico, aangezien de betaling pas plaatsvindt na bevestigde verkopen. Voor affiliates biedt […]
Meer infoBNPL
Buy Now, Pay Later (BNPL)-services zorgen voor een revolutie in de manier waarop we online winkelen. Verwacht wordt dat het zal groeien tot meer dan 900 miljoen gebruikers wereldwijd in 2027 – gedreven door de behoefte aan betaalbare kredietopties in onzekere economische tijden. Tijdens de feestdagen nam de acceptatie van BNPL toe, waarbij één op […]
Meer infoBOPIS
De sensatie van online winkelen, minus het wachten. Dat is waar Buy Online, Pick up In-Store (BOPIS) om draait. U kunt vanuit het comfort van uw eigen huis rondkijken en kopen, en vervolgens uw goodies in de winkel ophalen, waardoor u het bezorggedoe helemaal overslaat. Met BOPIS kunt u genieten van het beste van twee […]
Meer infoBounce percentage
Het bouncepercentage is het percentage mensen dat een website verlaat na het lezen van slechts één pagina zonder interactie of naar extra sites te gaan. Het laat zien hoe interessant en relevant de eerste pagina is voor de eisen en verwachtingen van de bezoekers. Vaak betekent een hoog bouncepercentage dat bezoekers niet geïnteresseerd genoeg waren […]
Meer infoBreadcrumb navigatie
Breadcrumb-navigatie helpt mensen bij het navigeren op webpagina’s en is een belangrijke SEO-functie. Het stelt bezoekers in staat om naar eerdere pagina’s te navigeren en hun huidige positie te identificeren. Het is gebaseerd op het sprookje van Hans en maakt navigatie van paden, plaatsen en attributen mogelijk. Met breadcrumb-navigatie kunnen bezoekers snel naar de huidige […]
Meer infoBreadcrumb Navigatie
Breadcrumb-navigatie is een secundair websitenavigatiesysteem dat de locatie van de gebruiker weergeeft binnen de hiërarchie van de site. Het biedt een duidelijk pad terug naar pagina’s op een hoger niveau, waardoor gebruikers hun huidige positie kunnen begrijpen en gemakkelijk door gerelateerde secties kunnen navigeren. De term “paneermeel” is afkomstig uit het sprookje van Hans en […]
Meer infoBuffer onderstroom
Een buffer underflow treedt op wanneer een buffer, een tijdelijk opslaggebied voor gegevens, sneller wordt gelezen dan gevuld. Dit leidt ertoe dat de buffer leeg raakt, waardoor het programma pauzeert of niet goed werkt. Dit kan leiden tot gegevensverlies, systeemcrashes of kwetsbaarheden die aanvallers kunnen misbruiken. Bufferonderstromen zijn een veelvoorkomend gevolg van trage gegevensbronnen of […]
Meer infoBundeling
Een marketing- en prijsstrategie waarbij meerdere producten of diensten worden gecombineerd en samen worden verkocht als een enkel pakket of eenheid, meestal tegen een prijs die lager is dan de som van de prijzen van afzonderlijke artikelen. Belangrijkste voordelen: Verhoogt de gemiddelde orderwaarde (AOV) Creëert gepercipieerde waarde voor klanten Helpt bij het verplaatsen van traag […]
Meer infoC2C
C2C betekent klant tot klant. Een van de e-commercemodellen waarbij consumenten goederen met elkaar verhandelen of uitwisselen op een online platform. Dit wordt bemiddeld door een ander platform waar consumenten qua marktclassificatie vooral producten of informatie en ervaringen over deze producten of diensten uitwisselen. Dit kunnen verschillende beurzen of veilingen zijn, zoals Ebay.com of Vinted.com.
Meer infoChatbot
Maak kennis met de ultieme gesprekspartner: de chatbot! Het is alsof je een superslimme vriend hebt die altijd beschikbaar is om te kletsen, te luisteren en je te helpen. Maar in plaats van een mens te zijn, is deze vriend een computerprogramma dat is ontworpen om menselijke gesprekken na te bootsen. Terwijl sommige chatbots eenvoudig […]
Meer infoCloaking
Cloaking is een black hat SEO-techniek. Het is het indienen van een pagina bij de zoekmachine die is geoptimaliseerd voor het algoritme dat de positie van de pagina bepaalt. De zoekmachine zal de pagina dus op een betere positie tonen. Maar het probleem is dat de bezoeker een heel andere pagina ziet die in de […]
Meer infoCMS
CMS staat voor Content Management Systeem. Dit systeem wordt vooral gebruikt door leken die geen programmeertalen kennen. Ze zijn ontworpen om de inhoud van websites te beheren zonder dat u programmeertalen hoeft te kennen. Ze zijn toegankelijk via de CMS-beheerinterface, waar inhoud kan worden toegevoegd, bewerkt en gewijzigd. Het voordeel is dat niet-programmeurs de inhoud […]
Meer infoCommissie
Een commissie is een vergoeding of percentage dat aan iemand wordt betaald voor het voltooien van een transactie of verkoop. Een commissie is een betaling aan een persoon of entiteit voor het faciliteren of voltooien van een verkoop of transactie. Veelvoorkomend gebruik: – Verkoop: Verkopers verdienen vaak commissies op basis van de producten die ze […]
Meer infoCookies
Cookies zijn registraties die een webbrowser opslaat nadat op een gelieerde link is geklikt. Dit is precies hoe affiliate marketing werkt. Wanneer op een link wordt geklikt, wordt er een cookie aangemaakt en opgeslagen in de browser, meestal gedurende 30 dagen. Na deze periode worden ze automatisch verwijderd en heeft de uitgever geen recht meer […]
Meer infoCPA
CPA staat voor kosten per actie. Het is een betaling per conversie die een adverteerder betaalt wanneer een bezoeker een actie op zijn site onderneemt, zoals het doen van een aankoop in zijn winkel. Het is een methode van online marketing waarbij de adverteerder de uitgever alleen betaalt voor het aantal klanten dat een bepaalde […]
Meer infoCPC
CPC – cost per click – is een onderdeel van internetmarketing en verwijst naar hoeveel een adverteerder een publisher betaalt voor een klik op zijn advertentie. Deze term is nauw verwant aan PPC of Pay per Click. Terwijl CPC de kosten per klik zelf is, is PPC het besturingssysteem voor dit soort advertenties.
Meer infoCPG
De term CPG staat voor Consumer Packaged Goods. Het verwijst naar verpakte consumentengoederen – dat wil zeggen producten die snel worden geconsumeerd en regelmatig moeten worden gekocht. Dit zijn veel voorkomende consumentenproducten die worden verpakt en meestal worden verkocht in winkels, supermarkten of online winkels. Typische voorbeelden van CPG-producten zijn voeding (bv. granen, dranken, zuivelproducten), […]
Meer infoCPI
CPI, kosten per vertoning. Deze term wordt geassocieerd met online verkeer en internetreclame. Het verwijst naar de prijs die een adverteerder betaalt voor elke vertoning van zijn advertentie aan een internetgebruiker. Een vergelijkbare term die wordt geassocieerd met kosten per vertoning is CPM, kosten per mille, wat de kosten per duizend vertoningen zijn. Deze termen […]
Meer infoCPO
CPO – Kosten per bestelling is een term die verwijst naar de kosten van het bestellen van een campagne of internetreclame. Deze kosten worden berekend door de kosten van de advertentie te delen door het aantal succesvolle bestellingen. Het doel van deze berekening is om te bepalen hoeveel het kost om een bestelling te krijgen. […]
Meer infoCRO
CRO staat voor Conversion Rate Optimization. Deze term staat voor de verschillende activiteiten die komen kijken bij het optimaliseren van een website om de conversie te verhogen. Deze veranderingen hebben te maken met de gebruikerservaring, d.w.z. het proberen de website gebruiksvriendelijker en succesvoller te maken. Het heeft ook te maken met websitetesten, zoals A/B-testen, waarbij […]
Meer infoCross-Channel Marketing
Geïntegreerde marketing op meerdere platforms is een strategie die gericht is op het creëren van een naadloze ervaring voor potentiële klanten tijdens hun kooptraject. Deze aanpak omvat het coördineren van verschillende marketingkanalen om een consistente en onderling verbonden boodschap over te brengen. Door op verschillende contactpunten met consumenten te communiceren, kunnen marketeers datagestuurde technieken gebruiken […]
Meer infoDiepe koppeling
Het maken van affiliate links die rechtstreeks naar specifieke producten gaan in plaats van naar een startpagina. Deze techniek verbetert de gebruikerservaring door extra navigatiestappen te elimineren en verhoogt de conversieratio’s door bezoekers op het exacte product te laten vallen waarin ze geïnteresseerd zijn. Deeplinks zijn vooral effectief voor productrecensies, vergelijkingsartikelen en gerichte promoties. Veel […]
Meer infoDigitale Garage
Digital Garage is een concept dat naar verschillende dingen kan verwijzen, afhankelijk van de context, maar over het algemeen heeft het betrekking op digitale innovatie en technologie. Hier zijn een paar veelvoorkomende toepassingen van de term: 1. Google Digital Garage: Dit is een gratis online leerplatform dat door Google is gemaakt om mensen te helpen […]
Meer infoDigitale PR
Digitale PR? Het is net als de coolere, technisch onderlegde neef van traditionele PR. In plaats van te schmoozen op chique evenementen, hebben we het over online buzz en internetfaam. Denk aan bloggers, niet aan billboards. Social media mavens in plaats van tv-spots. Het gaat erom uw merk naar buiten te brengen in het wilde […]
Meer infoDirect-to-Consumer (DTC) merken
Direct-to-Consumer (DTC)-merken zijn bedrijven die hun producten rechtstreeks aan consumenten vervaardigen en verkopen, waarbij traditionele tussenpersonen zoals groothandelaren, distributeurs en detailhandelaren worden omzeild. Deze merken opereren doorgaans via hun eigen e-commerceplatforms, websites en soms fysieke winkels, waarbij ze volledige controle behouden over hun productontwikkeling, marketing, verkoop en klantrelaties. DTC-merken richten zich vaak op het creëren […]
Meer infoDomein
Een domein wordt gebruikt om naar een internetadres te verwijzen. Wanneer u een domeinnaam in uw browser typt, wordt automatisch inhoud van die hosting geladen. Er zijn drie niveaus of niveaus van domeinen. Het eerste niveau is een domeinnaam zoals .com, .net, .org, .fr, .de. Domeinen op het tweede niveau worden betaald en geregistreerd omdat […]
Meer infoDomein Beoordeling
De Domain Rating (DR) van Ahrefs is een eigen maatstaf die de robuustheid van de inkomende linkstructuur van een website evalueert. Deze metriek werkt op een logaritmische schaal, variërend van 0 tot 100. Een score van 100 staat voor de hoogst mogelijke sterkte, terwijl 0 de zwakste aangeeft. DR geeft inzicht in de relatieve kracht […]
Meer infoDropshipping
Een bedrijfsmodel voor retailfulfilment waarbij de verkoper bestellingen van klanten accepteert zonder voorraad aan te houden. In plaats daarvan, wanneer een klant een aankoop doet, koopt de verkoper het artikel van een externe leverancier die het product vervolgens rechtstreeks naar de klant verzendt. Hoe het werkt: Klant plaatst een bestelling in de winkel van de […]
Meer infoDubbele inhoud
De term dubbele inhoud is vooral te vinden in SEO-zoekopdrachten. Het verwijst naar identieke inhoud die op twee of meer websites tegelijk te vinden is. Dubbele inhoud kan verschillende vormen aannemen, zoals rechtstreeks gestolen inhoud die zonder toestemming van andere sites is gehaald, of inhoud die is gedeeld met toestemming van de auteur, maar dit […]
Meer infoDynamische prijzen
Een prijsstrategie waarbij bedrijven prijzen vaststellen voor producten of diensten die kunnen veranderen afhankelijk van de markt, klanten, concurrenten en andere factoren. Prijzen kunnen veranderen op het moment van aankoop of met vooraf ingestelde tussenpozen om de omzet en winstgevendheid te verbeteren. Belangrijkste componenten: Op algo gebaseerde prijswijzigingen, real-time data-analyse, klantsegmentatie, vraagplanning, concurrerende benchmarking, materiaal-/voorraadniveaubewaking. […]
Meer infoFacebook-marktplaats
Facebook Marketplace is een functie binnen het Facebook-platform waarmee gebruikers lokaal artikelen kunnen kopen en verkopen. Het is een digitale marktplaats waar individuen producten kunnen aanbieden, door aanbiedingen kunnen bladeren en kunnen communiceren met kopers of verkopers. Marketplace biedt een breed scala aan categorieën, van meubels en elektronica tot voertuigen en woningverhuur. Het combineert het […]
Meer infoFinancieel apparaat
FMCG staat voor Fast-Moving Consumer Goods. Dit zijn producten die snel en tegen relatief lage kosten worden verkocht. FMCG verwijst naar producten die een korte houdbaarheid hebben, hetzij vanwege de grote vraag van de consument, hetzij omdat ze bederfelijk zijn. Kenmerken: Frequente aankopen Goedkoop Snel verbruik Korte houdbaarheid Hoge omzet Voorbeelden: Eten en drinken Toiletartikelen […]
Meer infoFOMO (angst om iets te missen)
FOMO (Fear of Missing Out) is een krachtige psychologische trigger en marketingstrategie die een gevoel van urgentie en schaarste creëert om consumentenactie te stimuleren. In e-commerce maakt FOMO gebruik van de aangeboren angst van consumenten om mogelijk waardevolle kansen, ervaringen of tijdelijke aanbiedingen te missen. Belangrijkste FOMO-implementatietactieken: Tijdelijke aanbiedingen: afteltimers op productpagina’s die aangeven wanneer […]
Meer infoFragment
In zoekresultaten op internet wordt een kort uittreksel of samenvatting van de inhoud van een webpagina weergegeven onder de paginatitel en URL. Fragmenten bieden gebruikers een snel voorbeeld van de relevantie van de pagina voor hun zoekopdracht. Dit kunnen gewone tekstfragmenten zijn, rich snippets met aanvullende gegevens zoals beoordelingen of prijzen, of featured snippets die […]
Meer infoGegevens van geen partij
Zero-Party Data is informatie die klanten opzettelijk en proactief delen met een bedrijf. In tegenstelling tot first-party data (waargenomen op basis van klantgedrag) of third-party data (verkregen uit externe bronnen), worden zero-party data expliciet door consumenten verstrekt via directe interacties zoals voorkeurscentra, quizzen, enquêtes, profielupdates en aankoopintenties. Belangrijkste kenmerken: Vrijwillig gedeeld: Klanten kiezen er actief […]
Meer infoGemaakt voor reclame (MFA)
Made-for-Advertising (MFA) verwijst naar websites die voornamelijk zijn gemaakt om advertentie-inkomsten te genereren in plaats van om waardevolle inhoud of echte gebruikersbetrokkenheid te bieden. Deze sites hebben doorgaans de volgende kenmerken: Inhoud van lage kwaliteit of dun die door AI is gegenereerd, geplagieerd of minimaal is bewerkt Overmatige advertentieplaatsingen die de gebruikersinterface domineren Ontwerppatronen die […]
Meer infoGemiddelde tijd ter plaatse
De gemiddelde tijd op de site is als een stopwatch voor de betrokkenheid van de website. Het vertelt u hoe lang bezoekers gemiddeld rondhangen en uw webpagina’s verkennen tijdens een enkel bezoek. Deze statistiek geeft u een kijkje in hoe boeiend uw inhoud is en hoe goed uw site de aandacht van bezoekers vasthoudt. Een […]
Meer infoGen Z
Generatie Z (Gen Z) verwijst naar mensen die ongeveer tussen 1997 en 2012 zijn geboren. Zij zijn het demografische cohort dat volgt op millennials. Gen Z staat bekend als digital natives en groeide op met smartphones en sociale media. Ze hechten waarde aan authenticiteit, diversiteit en sociale doelen en worden vaak omschreven als pragmatisch en […]
Meer infoGenereren van vraag
Vraaggeneratie is een strategisch proces om interesse in uw producten of diensten te wekken. Het gebruikt verschillende tactieken om interesse van kopers te wekken en te converteren, waaronder: 1. Inhoudelijke marketing 2. SEO (Nederlands) 3. E-mail campagnes 4. PPC-reclame 5. Sociale media 6. Marketing automatisering 7. Samenwerkingsverbanden Het doel is om potentiële klanten te betrekken […]
Meer infoGMV (Bruto handelswaar)
GMV (Gross Merchandise Value) is een metriek die de totale waarde meet van goederen die via een e-commerceplatform of marktplaats over een bepaalde periode worden verkocht. Het vertegenwoordigt de som van alle verkooptransacties vóór aftrek van kosten, kortingen, retourzendingen en andere kosten. Belangrijkste kenmerken: Top-line metriek: geeft het totale verkoopvolume en de marktplaatsactiviteit aan Cijfer […]
Meer infoGoogle Bot
De webcrawlsoftware die door Google wordt gebruikt om webpagina’s voor zijn zoekmachine te ontdekken en te indexeren. Googlebot surft systematisch op het World Wide Web en volgt links tussen pagina’s om nieuwe en bijgewerkte inhoud te vinden. Het analyseert de inhoud, structuur en relaties van pagina’s met andere pagina’s, waardoor Google relevante resultaten kan rangschikken […]
Meer infoGoogle Handelaarscentrum
Google Merchant Center dient als een gecentraliseerd platform voor e-commercebedrijven om hun digitale aanwezigheid te beheren in de reeks winkelgerelateerde producten van Google. Deze krachtige tool stelt bedrijven in staat om hun online productvermeldingen efficiënt te beheren en bij te werken. Het kerndoel van Google Merchant Center is om een gestroomlijnde interface te bieden waar […]
Meer infoGoogle Mijn Bedrijf (GMB)
Google Mijn Bedrijf (GMB) is een gratis tool van Google waarmee bedrijfseigenaren hun online aanwezigheid kunnen beheren in de services van Google, waaronder Google Zoeken en Maps. Het is een essentieel platform voor lokale SEO en online zichtbaarheid. Belangrijkste kenmerken en voordelen Bedrijfsinformatie: Met GMB kunt u cruciale details over uw bedrijf verstrekken, zoals naam, […]
Meer infoGoogle Ontdekken
Google Discover is een mobiele functie die gebruikers een samengestelde feed met artikelen, nieuws en andere inhoud biedt op basis van hun interesses en zoekgeschiedenis. Het verschijnt op de startpagina van de Google-app op mobiele apparaten en op de startpagina van Google.com op Android-apparaten. Discover maakt gebruik van machine learning-algoritmen om gebruikers inhoud te laten […]
Meer infoGoogle Shopping-advertenties
Google Shopping-advertenties (voorheen bekend als Product Listing Ads of PLA’s) zijn een visuele advertentie-indeling die producten rechtstreeks in de zoekresultaten van Google en op het Shopping-tabblad laat zien. Deze advertenties tonen productafbeeldingen, titels, prijzen, winkelnamen en speciale aanbiedingen, zodat consumenten belangrijke aankoopinformatie krijgen voordat ze erop klikken. Belangrijkste kenmerken: Visueel formaat: Productafbeeldingen verschijnen prominent in […]
Meer infoGrote gegevens
Big data-analyse is het proces van het verzamelen, verwerken, opschonen en analyseren van grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde gegevens om bruikbare inzichten af te leiden. Dit omvat geavanceerde analytische technieken zoals datamining, voorspellende analyses en machine learning om onbewerkte gegevens om te zetten in zinvolle informatie. Belangrijkste onderdelen: Gegevensverzameling: Organisaties verzamelen gegevens uit verschillende bronnen, […]
Meer infoGrote slaap
Een baanbrekende AI-tool ontwikkeld door Google die in november 2024 autonoom een zero-day-kwetsbaarheid ontdekte in SQLite, een veelgebruikte open-source database-engine. Dit was het eerste geval van AI die een onbekend exploiteerbaar geheugenveiligheidsprobleem identificeerde in real-world software. De kwetsbaarheid, een onderstroom van de stackbuffer, werd gedetecteerd met behulp van geavanceerde variantanalysetechnieken, wat leidde tot een snelle […]
Meer infoH1 / H2 / H3
HTML-koptags (H1, H2, H3) worden gebruikt om inhoud te structureren en de hiërarchie van informatie op een webpagina te definiëren:H1 Markering: De hoofdkop van een webpagina Wordt meestal één keer per pagina gebruikt voor de primaire titel Grootste en meest prominente kop H2 Markering: Subkoppen die de hoofdinhoud in secties verdelen Gebruikt voor belangrijke onderwerpen […]
Meer infoHTML-code
HTML (HyperText Markup Language) is de standaardtaal die wordt gebruikt om inhoud op internet te maken en te structureren. Het gebruikt een systeem van tags om elementen zoals koppen, alinea’s, links, afbeeldingen en meer te definiëren. Deze tags worden tussen hoekhaken (< >) geplaatst en vertellen de browser hoe de inhoud moet worden weergegeven. Belangrijkste […]
Meer infoHybride Commissie
Een commissiestructuur die verschillende betalingsmodellen combineert (bijv. CPA + inkomstenaandeel).
Meer infoHyper-personalisatie
Hyperpersonalisatie tilt marketing naar nieuwe hoogten door producten en inhoud af te stemmen op individuele klanten. Met behulp van realtime gegevens en geavanceerde technologie creëert het ultraspecifieke aanbiedingen die diep resoneren met elke persoon. Van op maat gemaakte haarverzorgingsoplossingen tot gerichte sociale advertenties, deze aanpak is bedoeld om door het lawaai heen te breken en […]
Meer infoInhoud cluster
Een contentcluster, ook wel topic cluster genoemd, is een SEO-strategie die gerelateerde content organiseert rond een centraal thema of onderwerp. Het bestaat uit een pijlerpagina, die een breed overzicht van het onderwerp geeft, en clusterpagina’s, die specifieke subonderwerpen in detail behandelen. Deze pagina’s zijn met elkaar verbonden via interne links om een logische sitestructuur te […]
Meer infoInhoud kloof
Een contentkloof verwijst naar de ontbrekende of ondervertegenwoordigde onderwerpen, trefwoorden of informatie waarnaar uw doelgroep zoekt, maar die u niet op uw website kunt vinden. Het markeert gebieden waar uw inhoud niet voldoet aan de behoeften van de gebruiker of effectief concurreert met andere websites. Waarom zijn hiaten in de inhoud belangrijk? Ze bieden kansen […]
Meer infoInkomsten per klik (EPC)
Gemiddelde inkomsten die een affiliate verdient voor elke klik op hun gelieerde links. Het wordt berekend door de totale affiliate-inkomsten te delen door het aantal gegenereerde klikken. EPC is een cruciale maatstaf voor het evalueren van de winstgevendheid van het programma en het vergelijken van verschillende aanbiedingen van partners. Een hogere EPC duidt op een […]
Meer infoInterne koppeling
Interne links verwijzen naar de praktijk van het maken van hyperlinks die de ene pagina van een website verbinden met een andere pagina binnen hetzelfde domein. Deze links helpen gebruikers bij het navigeren op de site en helpen zoekmachines bij het begrijpen van de structuur en hiërarchie. Waarom is interne koppeling belangrijk? Interne links verbeteren […]
Meer infoIRL
Het acroniem IRL staat voor “In Real Life“, wat in de echte wereld betekent. Een IRL-ervaringscampagne is een soort marketingactiviteit die plaatsvindt buiten de online omgeving, fysiek, in de echte wereld. Het doel is om een sterke persoonlijke ervaring te creëren die mensen zich zullen herinneren en waar ze idealiter verder over zullen praten – […]
Meer infoKeyword Moeilijkheidsgraad
Moeilijkheidsgraad van zoekwoorden is een statistiek die meet hoe uitdagend het is om voor een specifiek zoekwoord te scoren in de resultaten van zoekmachines. Het evalueert concurrentie op basis van factoren zoals de sterkte van websites die momenteel scoren op het trefwoord, hun domeinautoriteit, backlinkprofielen en inhoudskwaliteit. Waarom is de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden belangrijk? Helpt […]
Meer infoKlikfrequentie (CTR)
Click-Through Rate (CTR) is een belangrijke statistiek in digitale advertenties die meet hoe vaak mensen op een advertentie of productvermelding klikken nadat ze deze hebben bekeken. Het wordt berekend door het aantal klikken te delen door het aantal vertoningen en te vermenigvuldigen met 100. Bijvoorbeeld, 5 klikken van 100 vertoningen levert een CTR van 5% […]
Meer infoKosten van verkochte goederen (COGS)
Cost of Goods Sold, of kortweg COGS, heeft alles te maken met het geld dat een bedrijf uitgeeft om de dingen te maken die het verkoopt. Het is net als de receptkosten voor een bakker – hoeveel ze uitgeven aan bloem, suiker en eieren om een cake te bakken. COGS dekt de voor de hand […]
Meer infoKosten voor klantenwerving
Bedrijven moeten geld uitgeven om klanten aan te trekken en hen te overtuigen hun producten of diensten te kopen. Deze uitgaven staan bekend als de kosten voor klantenwerving. Het is een cruciale statistiek die bedrijven helpt te begrijpen hoe winstgevend hun klanten zijn en hoe efficiënt ze verkopen genereren. Om deze kosten te berekenen, tellen […]
Meer infoKruisverkoop
Cross-selling is een verkooptactiek waarbij aanvullende producten of diensten worden aangeboden aan bestaande klanten. Upselling is een vergelijkbare tactiek, maar dan met als doel een duurder product aan te bieden. Bij cross selling hoeft het product niet duurder te zijn, maar kan het een accessoire zijn. Een klant koopt bijvoorbeeld een mobiele telefoon en de […]
Meer infoLevenslange waarde van de klant (CLV)
Een belangrijke maatstaf die bedrijven in staat stelt om de langetermijnwaarde van hun klantcontacten te begrijpen, is de customer lifetime value. Er wordt gekeken naar het verwachte bedrag dat een klant gedurende zijn hele ambtstermijn bij een bedrijf zal uitgeven. Bedrijven wegen twee primaire elementen af om dit op te lossen. Ze kijken eerst naar […]
Meer infoLive winkelen
Live Shopping is een marketingstrategie waarbij een host, meestal een influencer of beroemdheid, een product promoot via een live video. Net als bij televisieprogramma’s voor thuiswinkelen waarin een persoon demonstreert hoe een item moet worden gebruikt, vindt de interactie tussen de gastheer en het publiek volledig live plaats, zoals de naam al doet vermoeden. Gamified […]
Meer infoLong-tail zoekwoord
Long-tail zoekwoorden zijn specifieke, vaak langere zinnen waarnaar gebruikers zoeken, meestal bestaande uit drie of meer woorden. Ze hebben meestal een lager zoekvolume, maar hogere conversieratio’s vanwege hun specificiteit. Hier is een kort overzicht: Specificiteit: Long-tail zoekwoorden zijn gedetailleerder en gerichter dan brede, algemene termen. Lagere concurrentie: Ze zijn meestal gemakkelijker te rangschikken in zoekmachines […]
Meer infoMachtiging
Autorisatie verwijst naar het proces van het verlenen van toestemming of toegang tot bronnen, gegevens of systemen. Het zorgt ervoor dat alleen geautoriseerde personen of entiteiten de juiste rechten hebben om specifieke acties uit te voeren of toegang te krijgen tot bepaalde informatie. Autorisatie volgt meestal op authenticatie, waarbij een gebruiker of systeem zijn identiteit […]
Meer infoMerk
Stel je voor dat je een drukke markt binnenloopt en meteen wordt aangetrokken door een bepaalde winkel of een bepaald product vanwege de unieke naam, het logo of het symbool. Dat is waar het bij een merk om draait: een identiteit creëren waarmee u zich onderscheidt van de concurrentie. Als het goed wordt gedaan, kan […]
Meer infoMerk loyaliteit
Denk aan je favoriete coffeeshop of boekhandel – degene waar je altijd naar terugkomt, zelfs als er andere opties in de buurt zijn. Dat is merkloyaliteit in actie. Het is het gevoel van comfort en vertrouwdheid dat ervoor zorgt dat klanten terugkomen voor meer. En het gaat niet alleen om de producten of diensten zelf, […]
Meer infoMeta Adverteren
Meta Advertising verwijst naar de advertentieoplossingen en -tools die worden aangeboden door Meta Platforms, dat eigenaar en beheerder is van verschillende grote sociale-mediaplatforms, waaronder Facebook, Instagram en Messenger. Meta Advertising omvat een reeks functies en mogelijkheden die zijn ontworpen om bedrijven en adverteerders te helpen hun doelgroepen op deze platforms effectief te bereiken en te […]
Meer infoMetatag
Een metatag in HTML biedt metadata over een webpagina, die niet zichtbaar is voor gebruikers, maar essentieel is voor browsers en zoekmachines. Metatags worden geplaatst in het gedeelte ‘<hoofd>’ van een HTML-document en dienen verschillende doelen, zoals het definiëren van de tekenset, auteur, beschrijving, trefwoorden en meer.
Meer infoModellering van de marketingmix (MMM)
MMM analyseert verkoop- en marketinggegevens om de impact van verschillende marketingactiviteiten op de verkoop in te schatten. Bedrijven gebruiken deze aanpak om het succes van hun marketinginitiatieven te meten en te voorspellen hoe toekomstige campagnes het genereren van inkomsten kunnen beïnvloeden. Het is een waardevol hulpmiddel voor: Het meten van marketingeffectiviteit Voorspellen van de impact […]
Meer infoMOQ
MOQ staat voor Minimum Order Quantity, wat verwijst naar het kleinste aantal eenheden of de minimale geldwaarde van producten die een leverancier of fabrikant bereid is in één bestelling te verkopen. Deze vereiste zorgt voor kosteneffectiviteit en winstgevendheid voor de leverancier. Belangrijkste kenmerken: Doel: Helpt leveranciers hun winstmarges te behouden door kleine, onrendabele bestellingen te […]
Meer infoOmrekeningskoers
Conversieratio is een cruciale prestatie-indicator in digitale marketing en meet het percentage bezoekers dat een gewenste actie voltooit. Het wordt berekend door het aantal conversies te delen door het totale aantal bezoekers en te vermenigvuldigen met 100. Als een e-commercesite bijvoorbeeld 200 bezoekers en 50 verkopen in een maand heeft, is het conversiepercentage (50 / […]
Meer infoOmroep Video On-Demand (BVOD)
Stel je voor dat je favoriete tv-zenders een Netflix-achtige ervaring bieden. Dat is in wezen wat BVOD op tafel brengt. Het is een slimme samensmelting van conventionele free-to-air-uitzendingen en moderne streamingtechnologie. Met BDOD hebben kijkers toegang tot een schat aan inhoud van bekende tv-netwerken, allemaal binnen handbereik. U hoeft zich geen zorgen te maken over […]
Meer infoOnderwerp kaart
Een topic map, ook wel topical map genoemd, is een visuele weergave van de inhoud van een website, georganiseerd op hoofdonderwerpen en subonderwerpen. Het helpt bij het creëren van een duidelijke hiërarchie en structuur, waardoor het voor gebruikers en zoekmachines gemakkelijker wordt om door de relaties tussen verschillende stukken inhoud te navigeren en deze te […]
Meer infoOorzaak marketing
Cause marketing is marketing die bedrijfsgroei combineert met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze bedrijven ondersteunen non-profitorganisaties om er bijvoorbeeld goed uit te zien. Ze moedigen hun klanten ook aan om te doneren aan de organisaties waarmee ze samenwerken en ondersteunen hen daarin. Een manier is om producten te verkopen waarvan de winst naar de organisatie gaat, […]
Meer infoOpen tarief
De open rate van e-mail is een belangrijke prestatie-indicator in e-mailmarketing. Het meet het percentage ontvangers dat een e-mail van een bepaalde campagne bekijkt. Om te berekenen: Open Rate = (aantal geopende e-mails / aantal afgeleverde e-mails) x 100. Open rates fluctueren tussen sectoren, maar het algemene gemiddelde schommelt rond de 17%. Het streven om […]
Meer infoOrgaan voor geschillenbeslechting (DSB)
Een orgaan van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) dat verantwoordelijk is voor het oplossen van handelsgeschillen tussen lidstaten. Het houdt toezicht op geschillenpanels, handhaaft uitspraken en ziet toe op de naleving van WTO-overeenkomsten. In de context van de wet inzake digitale diensten verwijst geschillenbeslechting naar mechanismen die gebruikers in staat stellen beslissingen van onlineplatforms aan te vechten, […]
Meer infoPeer-to-peer (P2P) betalingsapp
Peer-to-Peer (P2P) Payment App is een digitaal platform waarmee individuen rechtstreeks geld naar elkaar kunnen overmaken zonder tussenpersonen zoals banken. Deze apps, zoals Venmo, PayPal, Cash App en Zelle, maken veilige en snelle transacties mogelijk door de bankrekeningen, betaalpassen of creditcards van gebruikers te koppelen. Hoe P2P-betalingen werken Account instellen: Gebruikers maken een account aan […]
Meer infoPrisma van merkidentiteit
Merkidentiteitsprisma: Een marketingmodel van Jean-Noël Kapferer, bestaande uit zes elementen die de identiteit van een merk bepalen: Lichaamsbouw (fysieke aspecten), Persoonlijkheid, Cultuur, Relatie (met klanten), Reflectie (klantperceptie) en Zelfbeeld (zelfassociatie met de klant). Het helpt merken een sterke, consistente identiteit op te bouwen.
Meer infoProduct bundelen
Productbundeling is een prijs- en merchandisingstrategie waarbij meerdere complementaire producten worden gegroepeerd en samen als één pakket worden verkocht, meestal tegen een gereduceerde prijs in vergelijking met het afzonderlijk kopen van elk artikel. Deze aanpak stimuleert klanten om meer artikelen te kopen en tegelijkertijd meer waarde te ervaren. Belangrijkste kenmerken: Complementaire producten: Artikelen die van […]
Meer infoProduct Detail Pagina
In de wereld van online winkelen dient een productdetailpagina (PDP) als digitale etalage voor individuele artikelen. Het is een speciale webpagina op een e-commerceplatform die fungeert als een virtuele verkoper en een diepgaande blik op een specifiek product biedt. Wanneer potentiële kopers op een item klikken dat hun aandacht trekt, worden ze doorgestuurd naar deze […]
Meer infoRetargeting
Retargeting (ook wel remarketing genoemd) is een digitale advertentiestrategie die zich richt op gebruikers die eerder een website hebben bezocht of betrokken zijn geweest bij een merk, maar zijn vertrokken zonder een gewenste actie te voltooien. Deze techniek maakt gebruik van browsercookies of pixeltracking om deze bezoekers te identificeren en hen op maat gemaakte advertenties […]
Meer infoRich Snippet
Een rich snippet is een uitgebreid fragment in zoekresultaten dat gebruikers meer informatie biedt dan een gewoon zoekresultaat. Het is een verbeterd fragment dat aanvullende gegevens weergeeft die zijn geëxtraheerd uit de gestructureerde gegevens op de pagina. Het normale zoekresultaat bevat alleen de paginatitel, URL en een korte beschrijving. Rich snippet bevat aanvullende informatie om […]
Meer infoSEO op de pagina
On-Page SEO verwijst naar de praktijk van het optimaliseren van individuele webpagina’s om hoger te scoren en meer relevant verkeer in zoekmachines te verdienen. In tegenstelling tot off-page SEO, die zich richt op externe factoren zoals backlinks, heb je on-page SEO volledig in de hand. Het omvat zowel de inhoud die zichtbaar is voor gebruikers […]
Meer infoSERP
De Search Engine Results Page (SERP) is de webpagina die een zoekmachine weergeeft nadat een gebruiker een zoekopdracht heeft ingediend. Het begrijpen van de verschillende SERP-componenten is cruciaal voor iedereen die zich bezighoudt met digitale marketing of zoekmachineoptimalisatie (SEO). Laten we ons verdiepen in de belangrijkste elementen waaruit een typische SERP bestaat. Primaire SERP-componenten Organische […]
Meer infoSMART-doelen
SMART Goals zijn een raamwerk voor het stellen van effectieve doelstellingen. Het acroniem SMART staat voor: Specifiek: Doelen moeten duidelijk en nauwkeurig zijn, niet vaag. Meetbaar: Je moet in staat zijn om de voortgang te kwantificeren of op zijn minst een manier hebben om de voortgang te meten. Haalbaar: Doelen moeten realistisch en haalbaar zijn […]
Meer infoSociaal bewijs
Sociaal bewijs is een krachtige marketingtechniek die de invloed van anderen gebruikt om de verkoop te bevorderen. Hier zijn effectieve manieren om sociaal bewijs te gebruiken in e-commerce: Klantrecensies: Geef beoordelingen prominent weer op productpagina’s om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen Recente aankopen: Toon real-time meldingen van recente aankopen om urgentie en FOMO (fear […]
Meer infoSociale handel
Social Commerce verwijst naar de praktijk van het rechtstreeks kopen en verkopen van producten of diensten binnen sociale-mediaplatforms. Hier is een beknopte uitleg: Social Commerce is de integratie van e-commercefunctionaliteit in sociale-mediaplatforms, waardoor gebruikers het hele winkelproces kunnen voltooien – van productontdekking tot aankoop – zonder hun favoriete sociale media-app te verlaten. Deze aanpak maakt […]
Meer infoSpraak handel
Voice commerce, of V-commerce, is een opkomende vorm van online winkelen waarbij klanten spraakopdrachten gebruiken om aankopen te doen. Deze technologie maakt gebruik van spraakgestuurde apparaten zoals Amazon’s Alexa, Google Home of zelfs chatbots om transacties te vergemakkelijken. Hoewel V-commerce nog in de kinderschoenen staat, wint het aan populariteit, met tal van bedrijven die deze […]
Meer infoTargeting
Targeting is het proces waarbij een advertentie relevant wordt gemaakt voor de doelgroep waarvoor deze is bedoeld. Dit komt na marktsegmentatie, het proces van het begrijpen van de markt, en vóór positionering, die de onderscheidende factor is van concurrentie. Er zijn ook verschillende andere dingen waarmee u rekening moet houden bij het targeten, zoals de […]
Meer infoTerugvorderingen
Terugboekingen zijn een mechanisme voor consumentenbescherming in de wereld van financiële transacties, met name voor aankopen met creditcards en betaalpassen. Voor bedrijven, vooral in e-commerce, is het beheren en minimaliseren van terugboekingen cruciaal voor het behoud van winstgevendheid en een goede reputatie bij betalingsverwerkers. Voor consumenten is het een belangrijke bescherming tegen fraude en oneerlijke praktijken, […]
Meer infoTitel Tag
De title-tag in HTML wordt gebruikt om de titel van een webpagina te definiëren. Deze titel wordt weergegeven in de titelbalk van de browser of op het tabblad wanneer een gebruiker de webpagina bekijkt. Het dient ook als titel wanneer een pagina wordt gemarkeerd als bladwijzer of wordt gedeeld. De <title> tag wordt in het […]
Meer infoToeleveringsketen
Een toeleveringsketen is een uitgebreid systeem dat alle processen omvat die betrokken zijn bij het produceren en leveren van een product of dienst, van de eerste inkoop van grondstoffen tot de uiteindelijke levering aan consumenten. Het omvat verschillende belanghebbenden, activiteiten en middelen die samenwerken om ervoor te zorgen dat producten efficiënt de beoogde markt bereiken. […]
Meer infoTrefwoord
Een trefwoord is een woord of woordgroep die het kernonderwerp van een inhoud vertegenwoordigt en wordt gebruikt om af te stemmen op zoekopdrachten en de zichtbaarheid in de resultaten van zoekmachines te verbeteren. Trefwoorden zijn essentieel bij zoekmachineoptimalisatie (SEO) en digitale marketing, omdat ze websites helpen relevant verkeer aan te trekken door af te stemmen […]
Meer infoTrefwoord intentie
Zoekwoordintentie is misschien wel het meest kritische aspect van zoekmachinemarketing. Zonder een goed begrip van de intentie achter de zoekopdrachten van bezoekers, kan zelfs de best gefinancierde pay-per-click (PPC)-campagne haperen. Bovendien kan een slecht begrip van de intentie van zoekwoorden uw inspanningen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en contentmarketing ernstig belemmeren. Door zoekwoordintentie te […]
Meer infoTrefwoord Onderzoek
Zoekwoordenonderzoek is het proces van het identificeren en analyseren van zoektermen die mensen invoeren in zoekmachines met als doel deze gegevens voor een specifiek doel te gebruiken, vaak om inhoud te optimaliseren voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) of voor online marketingstrategieën. Dit onderzoek helpt bedrijven en marketeers te begrijpen waar hun doelgroep naar op zoek is, welke […]
Meer infoTrefwoord Stuffing
Keyword stuffing is een techniek voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) waarbij specifieke trefwoorden of woordgroepen op een webpagina te veel worden gebruikt in een poging om de positie van zoekmachines te manipuleren. Deze praktijk wordt over het algemeen als onethisch beschouwd en kan de prestaties van een website in de zoekmachine zelfs schaden.
Meer infoUpselling
Upselling is een verkooptechniek die klanten aanmoedigt om een duurder product, een verbeterde versie of extra functies te kopen in vergelijking met hun oorspronkelijk beoogde aankoop. Deze strategie verhoogt de gemiddelde orderwaarde door klanten verbeterde opties te laten zien die een betere waarde of meer voordelen bieden. Belangrijkste kenmerken: Waardegericht: Legt de nadruk op extra […]
Meer infoUX
Het ontwerpen van een online winkelinterface, vaak aangeduid als e-commerce UX, richt zich op het creëren van een moeiteloze en aangename reis voor klanten die een digitale etalage bezoeken. Deze discipline omvat de doordachte ontwikkeling van websitelay-outs, verbetering van browse- en productontdekkingstools en verfijning van de inkoopworkflow. Het uiteindelijke doel is om een intuïtief platform […]
Meer infoVast bedrag
Een vast bedrag is een vast bedrag dat in rekening wordt gebracht voor een dienst of product, ongeacht de hoeveelheid of het gebruik. In e-commerce verwijst het vaak naar een standaardtarief dat niet varieert op basis van het transactievolume of andere variabelen. Een e-commerceplatform kan bijvoorbeeld een vast bedrag in rekening brengen voor het aanbieden […]
Meer infoVerkoop via meerdere kanalen
Multichannel Selling verwijst naar de praktijk van het verkopen van producten via meerdere verkoopkanalen tegelijk. Met deze strategie kunnen retailers klanten bereiken waar ze maar willen, via merkwebsites, online marktplaatsen, sociale-mediaplatforms, mobiele apps of fysieke winkels. Belangrijkste kenmerken: Diverse verkoopcontactpunten: Aanwezigheid op meerdere platforms waar klanten winkelen Kanaalspecifieke benaderingen: op maat gemaakte verkoopstrategieën voor de […]
Meer infoVerlatingspercentage
Het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder de gewenste actie of het gewenste doel uit te voeren, zoals een aankoop, het invullen van een formulier of het verlaten van de website zonder het afrekenproces te hebben voltooid. Belangrijkste punten: •Meestal toegepast voor winkelwagentjes, formulieren en afrekenprocessen. •Berekend als: 100 × (aantal onvoltooide acties / […]
Meer infoVertrouwde Flaggers
Ervaren personen of organisaties die door platforms zijn aangewezen om schadelijke, illegale of beleidsschendende inhoud te identificeren en te melden. Hun rapporten krijgen voorrang vanwege hun bewezen nauwkeurigheid en expertise.
Meer infoWat is Content ID op YouTube?
Content ID op YouTube is een digitaal vingerafdruksysteem dat door YouTube is ontwikkeld om makers van inhoud en houders van auteursrechten te helpen hun intellectuele eigendom op het platform te beheren en te beschermen. Content ID op YouTube is: 1. Een geautomatiseerd systeem voor het beheer van auteursrechten 2. Gelanceerd in 2007 door YouTube 3. […]
Meer infoWeb3 E-commerce
Web3 E-commerce verwijst naar de integratie van blockchain-technologie, gedecentraliseerde netwerken en tokenisatie in online winkelervaringen. Deze opkomende aanpak maakt gebruik van cryptocurrency-betalingen, NFT’s, gedecentraliseerde marktplaatsen en tokenized loyaliteitsprogramma’s om nieuwe vormen van digitale handel te creëren. Belangrijkste kenmerken: Blockchain-gebaseerd: Maakt gebruik van gedistribueerde grootboektechnologie voor transacties Gedecentraliseerd: Vermindert de afhankelijkheid van traditionele tussenpersonen en platforms […]
Meer infoWireframes maken
Wireframing in UX-ontwerp is het proces van het creëren van een vereenvoudigde visuele schets van een webpagina of app, waarbij de nadruk ligt op structuur en functionaliteit in plaats van gedetailleerd ontwerp. Het dient als een blauwdruk om de lay-out en gebruikersstroom te visualiseren, feedback te vergemakkelijken en functies te verduidelijken. Wireframes kunnen low-fidelity schetsen […]
Meer infoZoekintentie
Zoekintentie, ook wel gebruikersintentie genoemd, verwijst naar het primaire doel of doel achter de zoekopdracht van een gebruiker. Het weerspiegelt wat de gebruiker hoopt te bereiken, zoals het vinden van informatie, navigeren naar een specifieke website, het vergelijken van producten of het voltooien van een aankoop. Soorten zoekintentie Informatieve intentie: Gebruikers zoeken kennis of antwoorden […]
Meer infoZoekvolume
Zoekvolume verwijst naar het aantal keren dat er binnen een bepaalde tijd in een zoekmachine naar een specifiek trefwoord of een specifieke woordgroep wordt gezocht. Het geeft inzicht in de populariteit van zoekwoorden en helpt marketeers en makers van inhoud strategieën op maat te maken om organisch verkeer aan te trekken. Waarom is zoekvolume belangrijk? […]
Meer infoZoemmarketing
Buzzmarketing is een vorm van marketing die tot doel heeft een buzz, buzz of buzz over een merk, product of dienst onder mensen te creëren. Het doel is om naamsbekendheid te creëren zonder hoge kosten te maken. Virale marketing en astroturfing maken ook deel uit van buzzmarketing. Het is een van de krachtigste marketingtools, want […]
Meer infoZwarte hoed SEO
Stel je voor dat je je een weg probeert te banen naar de top van de ranglijst van zoekmachines zonder het daadwerkelijk te verdienen. Dat is waar het bij black hat SEO om draait: achterbakse tactieken gebruiken om je een weg naar de top te manipuleren. Maar hier is het ding: zoekmachines zijn er mee […]
Meer info