2 min. lezen

Wat is dynamische prijzen?

Een prijsstrategie waarbij bedrijven prijzen vaststellen voor producten of diensten die kunnen veranderen afhankelijk van de markt, klanten, concurrenten en andere factoren. Prijzen kunnen veranderen op het moment van aankoop of met vooraf ingestelde tussenpozen om de omzet en winstgevendheid te verbeteren.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie

Een prijsstrategie waarbij bedrijven prijzen vaststellen voor producten of diensten die kunnen veranderen afhankelijk van de markt, klanten, concurrenten en andere factoren. Prijzen kunnen veranderen op het moment van aankoop of met vooraf ingestelde tussenpozen om de omzet en winstgevendheid te verbeteren.

Belangrijkste componenten:

Op algo gebaseerde prijswijzigingen, real-time data-analyse, klantsegmentatie, vraagplanning, concurrerende benchmarking, materiaal-/voorraadniveaubewaking.

Veelvoorkomende toepassingen:

Luchtvaartmaatschappijen (prijswijzigingen op basis van de beschikbaarheid van de stoel, de tijd van het jaar en de vraag), hotels (tarieven kunnen veranderen afhankelijk van de bezetting, het seizoen en de evenementen), apps voor het delen van ritten (piekprijzen tijdens piekuren), e-commercesites (de prijs van het product verandert op basis van de browsegeschiedenis van de gebruiker en de voorraad), locaties die tickets verkopen (de prijs van de tickets varieert afhankelijk van de populariteit en de tijd van het jaar), Nutsbedrijven (prijzen voor gebruikstijd).

Implementatiemethoden:

ᆞOp regels gebaseerde prijzen: Prijswijzigingen worden geactiveerd door vooraf gedefinieerde regels.
ᆞMachine learning: AI-systemen die leren van patronen en de prijsstelling optimaliseren.
ᆞGesegmenteerde prijzen: Verschillende prijzen voor verschillende klantsegmenten.
ᆞOp tijd gebaseerde prijzen: Prijswijzigingen op specifieke tijdstippen volgens tijdpatronen.
ᆞConcurrerende prijzen: Prijswijzigingen op basis van de acties van concurrenten.

Beste praktijken:

ᆞOpenheid in de afhandeling van het prijsbeleid.
ᆞHet instellen van enkele prijsklassen om extreme schommelingen te voorkomen.
ᆞHet testen en optimaliseren van algoritmen moet regelmatig worden uitgevoerd.
ᆞErvoor zorgen dat er voldoende marktgegevens zijn om te analyseren.
ᆞHet conflict tussen de inkomsten van het bedrijf en het comfort van de klanten.
ᆞGeleidelijke verandering is beter dan een plotselinge verandering in de prijs.

 

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Meta AI wordt uitgerold in Europa
3 min. lezen

Meta AI wordt uitgerold in Europa

De techgigant Meta onthulde deze week dat zijn conversationele AI-tool zal worden ingezet in 41 Europese landen, waaronder die in de Europese Unie, evenals in 21 overzeese gebiedsdelen – wat hun grootste wereldwijde uitbreiding van Meta AI tot nu toe markeert.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Balkan Ecommerce Summit: wereldleiders komen bijeen in Sofia, april 2025
3 min. lezen

Balkan Ecommerce Summit: wereldleiders komen bijeen in Sofia, april 2025

De Balkan Ecommerce Summit 2025, een van de belangrijkste digitale handelsevenementen in de regio, zal Sofia op 29-30 april 2025 transformeren in de e-commercehub voor de hele Balkanregio in Arena Sofia. Dit historische evenement zal meer dan 4.000 deelnemers uit meer dan 20 landen, waaronder de Verenigde Staten en India, samenbrengen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Meta vervangt factchecking officieel door Community Notes-systeem
4 min. lezen

Meta vervangt factchecking officieel door Community Notes-systeem

Vanaf deze week verandert Meta fundamenteel de manier waarop informatie wordt geverifieerd op Facebook, Instagram en Threads. In plaats van samen te werken met onafhankelijke factcheckers, introduceren ze Community Notes, een op crowdsourcing gebaseerd mechanisme. Deze verandering is controversieel, maar Meta presenteert het als een manier om vooroordelen te verminderen. Voor merken betekent dit een […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+