2 min. lezen

Wat is zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek is het proces van het identificeren en analyseren van zoektermen die mensen invoeren in zoekmachines met als doel deze gegevens voor een specifiek doel te gebruiken, vaak om inhoud te optimaliseren voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) of voor online marketingstrategieën. Dit onderzoek helpt bedrijven en marketeers te begrijpen waar hun doelgroep naar op zoek is, welke […]

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie

Zoekwoordenonderzoek is het proces van het identificeren en analyseren van zoektermen die mensen invoeren in zoekmachines met als doel deze gegevens voor een specifiek doel te gebruiken, vaak om inhoud te optimaliseren voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) of voor online marketingstrategieën. Dit onderzoek helpt bedrijven en marketeers te begrijpen waar hun doelgroep naar op zoek is, welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor hun branche en hoe concurrerend die zoekwoorden zijn.

Belangrijkste aspecten van zoekwoordenonderzoek:

  1. Zoekwoorden identificeren: het vinden van potentiële zoekwoorden die verband houden met uw bedrijf, product of inhoud waarnaar gebruikers kunnen zoeken.
  2. Zoekvolume analyseren: Begrijpen hoe vaak er op een trefwoord wordt gezocht. Een hoog zoekvolume duidt op een hoge interesse of vraag.
  3. Beoordeling van de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden: Evalueren hoe moeilijk het is om te rangschikken voor een zoekwoord op basis van concurrentie. Zeer concurrerende zoekwoorden zijn moeilijker te rangschikken zonder aanzienlijke inspanning.
  4. Inzicht in de intentie van de gebruiker: het bepalen van de intentie achter een zoekopdracht, of deze nu informatief (op zoek naar informatie), navigatie (op zoek naar een specifieke website), transactioneel (intentie om te kopen) of commercieel (onderzoek voordat u koopt) is.
  5. Concurrentieanalyse: Analyseren op welke zoekwoorden concurrenten scoren en hoe ze deze gebruiken in hun contentstrategie.
  6. Long-Tail zoekwoorden: Het identificeren van langere, specifiekere zoekwoordzinnen met een lager zoekvolume maar een hogere intentie en minder concurrentie, vaak gemakkelijker om voor te rangschikken.

Waarom zoekwoordenonderzoek belangrijk is:

  • SEO-optimalisatie: Helpt bij het creëren van inhoud die aansluit bij waar gebruikers naar zoeken, waardoor de kans groter wordt dat deze in de zoekresultaten verschijnt.
  • Contentstrategie: Begeleidt de creatie van content die voldoet aan de behoeften van gebruikers en relevant verkeer genereert.
  • Betaalde advertenties: Verbetert de targeting in betaalde campagnes door te focussen op zoekwoorden waarvan de kans groter is dat ze worden geconverteerd.
  • Doelgroepinzichten: Biedt een beter begrip van de taal, behoeften en het gedrag van uw publiek.

Over het algemeen is effectief zoekwoordonderzoek van fundamenteel belang voor elke digitale marketingstrategie en helpt het om meer gekwalificeerd verkeer te genereren, de zichtbaarheid te vergroten en zakelijke doelen te bereiken.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
7.000+ marketeers gaan naar Boedapest – dit is waarom
3 min. lezen

7.000+ marketeers gaan naar Boedapest – dit is waarom

Affiliate World Europe komt op 4-5 september 2025 naar Boedapest in het Hungexpo Budapest Congress and Exhibition Center. Deze vooraanstaande conferentie voor affiliate marketing brengt de beste marketeers, adverteerders en technische innovators in de branche samen voor twee dagen van netwerken, leren en bedrijfsgroei.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Meta’s AI-kansenscore nu beschikbaar voor alle advertentieaccounts
2 min. lezen

Meta’s AI-kansenscore nu beschikbaar voor alle advertentieaccounts

Meta heeft de wereldwijde uitrol van zijn Opportunity Score-functie voor alle advertentieaccounts voltooid, na de eerste testfasen die eerder dit jaar begonnen. De AI-gestuurde optimalisatietool is bedoeld om adverteerders te helpen hun campagneprestaties te verbeteren door middel van systematische aanbevelingen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
7 contentstrategieën die de verkoop van e-commerce tot 42% stimuleren
10 min. lezen

7 contentstrategieën die de verkoop van e-commerce tot 42% stimuleren

De meeste e-commercemerken gooien geld naar advertenties en vragen zich af waarom de verkoop stagneert. Dit is wat ze missen: 84% van de mensen koopt na het bekijken van een productvideo, en merken die strategische content gebruiken, zien 6x meer conversies dan merken die alleen op advertenties vertrouwen. Nadat we 200+ e-commercemerken hebben geholpen hun […]

Omar Angri Omar Angri
Co-Founder & CEO, MarginBusiness
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+