Met software en algoritmes maakt programmatic advertising het mogelijk om automatisch digitale advertenties te kopen en verkopen. Bij programmatic advertising hoeven adverteerders en uitgevers niet met elkaar te onderhandelen. In plaats daarvan gebruikt het technologieën om advertenties in realtime meteen aan de juiste mensen te tonen. Tijdens dit proces worden gegevens verzameld en wordt geavanceerde tracking gebruikt om advertenties efficiënter en nauwkeuriger weer te geven op basis van wat gebruikers leuk vinden en hoe ze zich gedragen.
Veiligheid is het hoofdonderwerp
Merkveiligheid is nu het belangrijkste voor 60% van de marketeers en bureaus. Recente nieuwsberichten waaruit bleek dat miljoenen dollars verloren zijn gegaan aan slechte advertentieplaatsingen, maakten deze zorg nog groter. Advertenties overtraden vaak de regels voor merkveiligheid door te verschijnen naast inhoud die kwetsend of racistisch kon zijn.
Het is belangrijk voor bedrijven om ervoor te zorgen dat hun advertenties op een veilige en betrouwbare plaats worden weergegeven. Om ervoor te zorgen dat klanten jou en je merk eerlijk blijven vertrouwen, is dit een must.
Hoewel Google heeft besloten om het verwijderen van cookies van derden uit te stellen, zullen ze waarschijnlijk een kleinere rol blijven spelen in programmatic advertising. Volgens het WARC-rapport denkt slechts 25% van de adverteerders dat ze klaar zijn voor deze verandering, vooral als het gaat om targeting, gegevenstoegang en klantsegmentatie. 76% van de respondenten onderneemt al stappen in deze richting om concurrerend te blijven en privacy voorop te stellen. E-commercebedrijven moeten de adoptie van first-party datastrategieën versnellen.
Fraude en verspilling van budget
Reclamefraude is nog steeds een groot probleem. Een kwart van de £ 67 miljard die wordt uitgegeven aan advertenties op het open web, wordt verspild aan weergaven die nep of niet erg goed zijn. Strengere controles en meer openheid in de toeleveringsketen van de media kunnen adverteerders helpen hun geld verstandiger te besteden en een beter rendement op hun investering te behalen.
Hoewel ‘duurzaamheid’ op dit moment een populair woord is, zeiden de meeste bedrijven die programmatic advertising gebruiken dat het verlagen van de koolstofuitstoot voor hen geen topprioriteit is. Hoewel deze sector in slechts één maand tijd meer dan 215.000 ton koolstofdioxide heeft uitgestoten in vijf grote economieën, is dit nog steeds het geval. Slechts 31% van de bedrijven is begonnen met het opsporen en verminderen van vervuiling.
Klanten maken zich steeds meer zorgen over het milieu, dus e-commercebedrijven moeten nadenken over hoe hun advertentiekeuzes dit beïnvloeden.
Geld overmaken naar gesloten platforms
De studie spreekt ook van een zorgwekkende trend: er wordt minder geld in het open web gestoken omdat meer adverteerders gesloten platforms zoals Amazon, Google en Meta leuk vinden. WARC denkt dat in 2024 meer dan de helft van alle advertentiedollars aan slechts vijf sites zal worden uitgegeven.
Er is 76% van de bedrijven die op dit moment 40% of minder van hun advertentie-uitgaven aan het open web besteden. Bedrijven moeten goed nadenken of het de moeite waard is om meer geld te steken in gesloten platforms zoals Google of Facebook of dat het beter is om te kijken naar advertentiemogelijkheden op het open web, die iedereen kan bekijken.
E-commerce heeft te maken met echte problemen, zoals verminderde adresseerbaarheid, zorgen over merkveiligheid en oplichting. Ondernemers kunnen hun advertentieplannen verbeteren en volgend jaar betere resultaten behalen door veranderingen in de gaten te houden en zich aan te passen aan trends.