4 min. lezen

Wat is de toekomst van programmatic advertising?

Aangezien programmatic advertising altijd verandert, moet e-commerce zich voorbereiden op de nieuwe trends en uitdagingen die deze branche de komende jaren zullen veranderen. Een nieuwe studie van WARC genaamd "The Future of Programmatic" zegt dat de toekomst van programmatic advertising zal worden gevormd door een aantal problemen die een groot effect zullen hebben op online winkels.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Wat is de toekomst van programmatic advertising?
Bron: Depositphotos

Met software en algoritmes maakt programmatic advertising het mogelijk om automatisch digitale advertenties te kopen en verkopen. Bij programmatic advertising hoeven adverteerders en uitgevers niet met elkaar te onderhandelen. In plaats daarvan gebruikt het technologieën om advertenties in realtime meteen aan de juiste mensen te tonen. Tijdens dit proces worden gegevens verzameld en wordt geavanceerde tracking gebruikt om advertenties efficiënter en nauwkeuriger weer te geven op basis van wat gebruikers leuk vinden en hoe ze zich gedragen.

Veiligheid is het hoofdonderwerp

Merkveiligheid is nu het belangrijkste voor 60% van de marketeers en bureaus. Recente nieuwsberichten waaruit bleek dat miljoenen dollars verloren zijn gegaan aan slechte advertentieplaatsingen, maakten deze zorg nog groter. Advertenties overtraden vaak de regels voor merkveiligheid door te verschijnen naast inhoud die kwetsend of racistisch kon zijn.

Source: WARC

Het is belangrijk voor bedrijven om ervoor te zorgen dat hun advertenties op een veilige en betrouwbare plaats worden weergegeven. Om ervoor te zorgen dat klanten jou en je merk eerlijk blijven vertrouwen, is dit een must.

Hoewel Google heeft besloten om het verwijderen van cookies van derden uit te stellen, zullen ze waarschijnlijk een kleinere rol blijven spelen in programmatic advertising. Volgens het WARC-rapport denkt slechts 25% van de adverteerders dat ze klaar zijn voor deze verandering, vooral als het gaat om targeting, gegevenstoegang en klantsegmentatie. 76% van de respondenten onderneemt al stappen in deze richting om concurrerend te blijven en privacy voorop te stellen. E-commercebedrijven moeten de adoptie van first-party datastrategieën versnellen.

Fraude en verspilling van budget

Reclamefraude is nog steeds een groot probleem. Een kwart van de £ 67 miljard die wordt uitgegeven aan advertenties op het open web, wordt verspild aan weergaven die nep of niet erg goed zijn. Strengere controles en meer openheid in de toeleveringsketen van de media kunnen adverteerders helpen hun geld verstandiger te besteden en een beter rendement op hun investering te behalen.

Hoewel ‘duurzaamheid’ op dit moment een populair woord is, zeiden de meeste bedrijven die programmatic advertising gebruiken dat het verlagen van de koolstofuitstoot voor hen geen topprioriteit is. Hoewel deze sector in slechts één maand tijd meer dan 215.000 ton koolstofdioxide heeft uitgestoten in vijf grote economieën, is dit nog steeds het geval. Slechts 31% van de bedrijven is begonnen met het opsporen en verminderen van vervuiling.

Klanten maken zich steeds meer zorgen over het milieu, dus e-commercebedrijven moeten nadenken over hoe hun advertentiekeuzes dit beïnvloeden.

Geld overmaken naar gesloten platforms

De studie spreekt ook van een zorgwekkende trend: er wordt minder geld in het open web gestoken omdat meer adverteerders gesloten platforms zoals Amazon, Google en Meta leuk vinden. WARC denkt dat in 2024 meer dan de helft van alle advertentiedollars aan slechts vijf sites zal worden uitgegeven.

Er is 76% van de bedrijven die op dit moment 40% of minder van hun advertentie-uitgaven aan het open web besteden. Bedrijven moeten goed nadenken of het de moeite waard is om meer geld te steken in gesloten platforms zoals Google of Facebook of dat het beter is om te kijken naar advertentiemogelijkheden op het open web, die iedereen kan bekijken.

E-commerce heeft te maken met echte problemen, zoals verminderde adresseerbaarheid, zorgen over merkveiligheid en oplichting. Ondernemers kunnen hun advertentieplannen verbeteren en volgend jaar betere resultaten behalen door veranderingen in de gaten te houden en zich aan te passen aan trends.

 

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Hongaarse verkopers verliezen duizenden op deze marktplaatsfouten
5 min. lezen

Hongaarse verkopers verliezen duizenden op deze marktplaatsfouten

Uitbreiden naar internationale marktplaatsen kan overweldigend lijken voor Hongaarse verkopers. Met tientallen platforms, verschillende regelgeving en culturele verschillen houden veel bedrijven vast aan wat ze weten. Attila Benes van Base.com deelt praktische inzichten over welke markten echt werken voor Hongaarse verkopers – en de veelgemaakte fouten die bedrijven duizenden euro’s kosten aan mislukte uitbreidingspogingen.

Attila Benes Attila Benes
Country Manager, Base.com
Geheimen van de meest succesvolle e-retailers van CEE
7 min. lezen

Geheimen van de meest succesvolle e-retailers van CEE

Centraal- en Oost-Europa e-retailers presteren stilletjes beter dan de markt, terwijl wereldwijde giganten als Temu en Shein de Europese markten overspoelen met goedkope producten. De top 50 bedrijven in de regio hebben manieren gevonden om consistent te groeien, zelfs toen de post-pandemische hausse vervaagde en de inflatie de consumentenbestedingen trof. Dit is wat ze anders […]

László Szabó László Szabó
Managing Partner, Growww Digital
Zullen pauze-advertenties e-commerce transformeren?
2 min. lezen

Zullen pauze-advertenties e-commerce transformeren?

Digitale reclame evolueert voortdurend en past zich aan het consumentengedrag aan. De nieuwste trend die online marketing op streamingplatforms vormgeeft, is het pauzeren van advertenties. Dit is een nieuwe advertentie-indeling die wordt weergegeven wanneer kijkers de content die ze bekijken onderbreken.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge