
Uitstekende investeringen en groei
Met 40% van de gebruikers die op dag zeven nog steeds actief zijn, heeft het platform de afgelopen zes maanden een 30x toename in gebruik gezien, wat de mogelijkheid van succes op de lange termijn in de competitieve sociale-mediamarkt suggereert.
Met een waardering van meer dan $ 50 miljoen werd het bedrijf dat Yope runt aanvankelijk gefinancierd met $ 4.65 miljoen. Redseed, Inovo VC en Goodwater Capital zijn de drie grootste investeerders in deze ronde. Andere prominente investeerders zijn onder meer voormalig Google-onderzoeker Andrei Tkachenk, Dima Shevts, mede-oprichter van de Reface-app, en Jean de La Rochebrochard en Greg Tkachenko, die AI Factory in 2020 via SnapChat kochten.
Een aparte methode voor het gebruik van sociale media
De gebruikersinterface van Yope is eenvoudig maar boeiend. Gebruikers kunnen een foto uit hun galerij kiezen of er een maken in de app en deze vervolgens delen met hun privégroepen. Via de “wall“-interface kunnen gebruikers reacties plaatsen, deelnemen aan realtime discussies en een doorlopende fotocollage bekijken die is gemaakt door een machine learning-algoritme.
Net als andere bekende netwerksystemen heeft de software functies voor sociale media. Het platform beschikt over een samenvattingstool vergelijkbaar met Google Foto’s en Apple Foto’s, strepen om frequent delen te bevorderen en een fotowidget op het vergrendelscherm die recente groepsfoto’s toont.

Source: play.google.com
Toekomstplannen en groeistrategie
Met een ambassadeursprogramma dat prominente gebruikers beloont voor het promoten van de app op Instagram en TikTok, versnelt Yope de groei. Content gemaakt door Yope-ambassadeurs is meer dan 56 miljoen keer bekeken en 70-80% van de nieuw uitgenodigde leden is de belangrijkste drijfveer voor platformacquisitie.
In het komende jaar verwacht de CEO van Yope, Bahram Ismailau, dat het bedrijf 50 miljoen maandelijkse actieve gebruikers zal hebben. Een incheckfunctie die gebruikers aanmoedigt om actief te blijven, interactieve groepsmuren die kunnen worden aangepast met stickers en tekeningen, en videomogelijkheden zijn allemaal functies van de aankomende app.
Door opties voor familiegroepen te bieden, hoopt het bedrijf een breder publiek te bereiken dan de huidige klantenkring. Mensen onder de achttien jaar vormen de meerderheid van het gebruikersbestand van Yope.
De weg naar prestatie
Er zijn veel obstakels geweest op de weg naar succes van Yope. Yope werd in 2021 mede opgericht door Ismailau en Paul Rudkouski, die klasgenoten waren aan de Wit-Russische Staatsuniversiteit in Minsk. Het bedrijf creëerde toepassingen voor sociale netwerken; voorafgaand aan de lancering van Yope in september 2024 volgden Salo en de app met meerdere camera’s elkaar op. Het bedrijf heeft zijn eerdere inspanningen op het gebied van asynchrone videopodcasts sinds 2023 stopgezet.
In tegenstelling tot WhatsApp, Instagram en Snapchat, die allemaal groepscommunicatie mogelijk maken maar dit niet als hun primaire functie vermelden, hanteert Yope een benadering voor het delen van foto’s in privégroepen . Ondanks zijn inspanningen om dergelijke functionaliteit te ontwikkelen, werd de Flipside-functie van Instagram binnen vijf maanden na de lancering geschrapt.
“Curated content is nu beschikbaar op Instagram en Snapchat. Slechts 1% van de vele foto’s die door Gen Z-gebruikers worden gemaakt, wordt gedeeld, volgens Ismailau. In een poging om deze trend tegen te gaan, promoot Yope het delen van ‘ongefilterde inhoud‘.
De uitdaging van groei op lange termijn
Ondanks zijn snelle opkomst staat Yope voor een bekende uitdaging: het momentum behouden. Vergelijkbare apps, zoals BeReal, hebben een sterke aanvankelijke acceptatie gekend, maar worstelden met betrokkenheid op de lange termijn. De genoemde app, BeReal, kende bijvoorbeeld een daling in groei voordat hij werd overgenomen door gamingbedrijf Voodoo.
Hoewel de startup nog moet bewijzen dat het gebruikersbehoud op de lange termijn kan volhouden, suggereren de innovatieve aanpak en sterke vroege tractie dat het een kans heeft om de volgende grote speler op het gebied van sociale media te worden.
Of Yope het lot van zijn voorgangers kan trotseren, valt nog te bezien, maar voorlopig trekt de snelle opkomst de interesse van zowel gebruikers als investeerders.
Effecten op e-commerce
Naarmate Yope meer gericht is op het delen van privégroepsfoto’s, kunnen de groei- en gebruikersbetrokkenheidsstrategieën van invloed zijn op de manier waarop e-commerceplatforms omgaan met sociale media.
Yope kan e-commercebedrijven ertoe aanzetten meer na te denken over gepersonaliseerde en intiemere marketing als het zich richt op persoonlijke, gecureerde inhoud, misschien met behulp van privégroepen om promoties te richten of een gemeenschap op te bouwen.
Op dit moment is de impact van Yope op e-commerce vrij speculatief omdat het kerndoel sociale media is, niet commercie.