Zoals Reuters meldt, onthulde Shein vorige maand zijn online marktplaatsdiensten tijdens een evenement in Madrid, samen met Colgate-Palmolive, Hasbro, Suntory Beverage & Food en het Spaanse cosmeticamerk Bella Aurora.
“Iedereen associeert Shein met mode, maar we zijn toegewijd aan alle verticals”, zei Christina Fontana, directeur merkoperaties voor de EMEA-regio, op de conferentie.
Volgens Fontana speelt het platform simpelweg in op de vraag van consumenten naar merkproducten. Reuters meldt dat Fontana eerder voor Alibaba Group werkte en een van de vele marktplaatsexperts is die Shein van de Chinese gigant heeft overgenomen.
Op de schaal van de Europese Unie
Shein heeft gemiddeld 108 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in de EU. Het is vanwege het hoge aantal gebruikers dat de Europese Unie het heeft gerangschikt als een belangrijk internetplatform. Als zodanig valt het onder de Digital Services Act (DSA) en zal het onderworpen zijn aan strengere controles.
Het moet tegen eind augustus voldoen aan de strikte regels om gebruikers te beschermen en de veiligheid van zijn diensten te verhogen. Bedrijven die de regels overtreden, kunnen een boete krijgen tot 6% van hun jaaromzet, inclusief een verbod om te opereren in geval van ernstige en herhaalde overtredingen. Shein is het 23e platform dat onder de regels valt. Anderen zijn bedrijven als X, TikTok, Meta en Google.