2 min. lezen

Recommerce groeit in verkoopaantallen en populariteit bij consumenten

Het woord recommerce wordt steeds vaker gebruikt. Het verwijst naar de verkoop van consumptiegoederen die iemand al bezit - deze kunnen worden gebruikt, maar ook tweedehands of onverpakte producten.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Recommerce groeit in verkoopaantallen en populariteit bij consumenten
Bron: Depositphotos

Het woord “recommerce” omvat ook de reparatie, renovatie, renovatie of verhuur van consumptiegoederen. Tegen 2025 wordt het geschat op 120 miljard euro. Grote spelers zoals Amazon zijn ook op de tweedehands kar gesprongen, en dat werpt zijn vruchten af – ze hebben vorig jaar miljarden aan verkopen verdiend.

Volgens een studie van Cross-Border Commerce Europe in samenwerking met FedEx Express en Poste Italiane zal recommerce een vlucht nemen. In 2022/23 was de Europese recommercemarkt 94 miljard euro waard. Het vertegenwoordigt momenteel 12,3% van de totale Europese e-commercemarkt. Verwacht wordt dat het in de komende drie jaar 14% zal bereiken.

Source: Cbcommerce.eu

Het publiek houdt van tweedehands producten

Uit het onderzoek blijkt dat tot 85% van de shoppers het afgelopen jaar tweedehands goederen heeft gekocht of verkocht, waarvan 27% dit voor het eerst doet. Tot 75% van de recommerce-transacties vindt plaats in niet-kledingcategorieën. Het gaat onder meer om elektronica, meubels, huishoudelijke en sportartikelen, boeken, outdooruitrusting en auto’s. 76% van de shoppers vindt dat het stigma dat gepaard gaat met tweedehands kopen is afgenomen. Omgekeerd zegt 41% van de respondenten dat het kopen van gebruikte goederen nu een statussymbool is.

In een recent onderzoek van de Britse markt werd vastgesteld dat zowel milieu- als economische redenen de verkoop van tweedehands goederen bevorderen. Meer dan de helft (55%) van de shoppers gaf toe gebruikte goederen te kopen vanwege de lagere prijs. Slechts 8% noemde duurzaamheid als reden om te kopen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Meta AI wordt uitgerold in Europa
3 min. lezen

Meta AI wordt uitgerold in Europa

De techgigant Meta onthulde deze week dat zijn conversationele AI-tool zal worden ingezet in 41 Europese landen, waaronder die in de Europese Unie, evenals in 21 overzeese gebiedsdelen – wat hun grootste wereldwijde uitbreiding van Meta AI tot nu toe markeert.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Balkan Ecommerce Summit: wereldleiders komen bijeen in Sofia, april 2025
3 min. lezen

Balkan Ecommerce Summit: wereldleiders komen bijeen in Sofia, april 2025

De Balkan Ecommerce Summit 2025, een van de belangrijkste digitale handelsevenementen in de regio, zal Sofia op 29-30 april 2025 transformeren in de e-commercehub voor de hele Balkanregio in Arena Sofia. Dit historische evenement zal meer dan 4.000 deelnemers uit meer dan 20 landen, waaronder de Verenigde Staten en India, samenbrengen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Meta vervangt factchecking officieel door Community Notes-systeem
4 min. lezen

Meta vervangt factchecking officieel door Community Notes-systeem

Vanaf deze week verandert Meta fundamenteel de manier waarop informatie wordt geverifieerd op Facebook, Instagram en Threads. In plaats van samen te werken met onafhankelijke factcheckers, introduceren ze Community Notes, een op crowdsourcing gebaseerd mechanisme. Deze verandering is controversieel, maar Meta presenteert het als een manier om vooroordelen te verminderen. Voor merken betekent dit een […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+