In de nasleep van de oorlog in Oekraïne stegen de energieprijzen begin 2022, wat een domino-effect veroorzaakte op de wereldwijde toeleveringsketens en het goederenverkeer. Deze piek in de inflatie heeft een aanzienlijke impact gehad op moderetailers, aangezien de materiaal-, productie- en transportkosten omhooggeschoten zijn, waardoor de winstmarges zijn gedaald. Als gevolg hiervan hebben consumenten te maken gehad met sterke prijsstijgingen in de hele sector, waardoor hun bereidheid om geld uit te geven is afgenomen.
Afrika werd het zwaarst getroffen door de stijgende inflatie en zag een scherpe daling van de modeverkoop. Azië daarentegen doorstond een mildere inflatiestorm, waardoor de impact op de detailhandelsverkopen in de mode werd verlicht.
Het is bemoedigend dat recente gegevens wijzen op een snelle daling van de inflatie in alle regio’s, vergezeld van een positieve reactie op de modeverkoop. Met de aanhoudende wereldwijde onzekerheid als gevolg van geopolitieke conflicten en spanningen zijn de prognoses voor de modeverkoop voor 2024 echter uitdagend.
Post-pandemisch enthousiasme
Na de pandemie en de economische onrust is de belangstelling van de consument voor mode aanzienlijk toegenomen. We kunnen echter een stijging verwachten van de uitgaven aan kleding, schoeisel en accessoires in sommige regio’s. Deze trend wordt vooral verwacht in landen als India, China en het Midden-Oosten. Mode zou de tweede plaats kunnen innemen achter voedsel in de voorspelde ranglijst van hogere uitgaven, wat wijst op een aanhoudend herstel en interesse van de consument in mode na de pandemie.
De toegang tot biologische producten neemt toe
“Duurzame mode is nu een belangrijk onderdeel van de industrie en consumenten zijn er dol op. 46,4% van de wereldwijde shoppers kocht vorig jaar duurzame kleding, meer dan enige andere retailsector. Een derde kocht duurzaam schoeisel en een vijfde duurzame accessoires”, aldus het RetailX-rapport .
Social media als verkoopkanaal
Modemerken maken actief gebruik van sociale media om met klanten te communiceren en de verkoop te stimuleren. De populariteit van gebruikers- en influencer-inhoud op platforms zoals TikTok verandert de manier waarop merken klanten bereiken en hun aankopen beïnvloeden. Deze nieuwe benadering van reclame en modezaken heeft het potentieel om de toekomst van mode in de commerciële ruimte te beïnvloeden.