Chinese e-commercegiganten domineren de digitale markt
Alibaba, PDD, JD.com en ByteDance zijn de vier grootste bedrijven die de Chinese markt domineren, met een gecombineerde jaaromzet van meer dan 350 miljard dollar en 80% van ’s werelds grootste e-commercemarkt.
Met een omzet van 978 miljard dollar uit Taobao en Tmall blijft Alibaba de grootste, maar het marktaandeel is drastisch veranderd. Alibaba, dat in 2019 70% van de GMV (Gross Merchandise Value) van de Big 4 deelde met JD.com, heeft te maken met toenemende concurrentie van nieuwere bedrijven die de nadruk leggen op lage prijzen en sociale handel.
ByteDance’s Douyin heeft 388 miljard dollar aan GMV bereikt. De lageprijsstrategie van Pinduoduo verovert nu bijna een kwart van de GMV van de Big 4. Ondertussen is Shein uitgegroeid tot een belangrijke wereldwijde kracht via het moederbedrijf, Roadget Business Pte Ltd.
Sinds 2019 is PDD Holdings met 300% gegroeid, Shein is met maar liefst 1.200% gegroeid en ByteDance is met zijn 6.000% e-commerce-activiteit het op vier na grootste e-commercebedrijf ter wereld geworden.
Toetreding tot de Europese markt: gemengd succes voor Chinese platforms in verschillende regio’s
Met een marktaandeel van 40% leidt Alibaba’s Trendyol de Europese GMV-markt, terwijl Turkije een voorsprong van 21% heeft. In het eerste jaar genereerde Alibaba’s Miravia in Spanje 1 miljard dollar aan GMV, waarbij Frankrijk en Spanje op de tweede en derde plaats kwamen, met respectievelijk 15% en 14%.
Duitsland is een interessante casestudy. Ondanks dat het de op een na grootste e-commercemarkt in Europa is, is het slechts goed voor 7% van de Europese activiteiten van Chinese bedrijven, een situatie die grotendeels te danken is aan sterke binnenlandse spelers zoals Otto, Zalando en Ceconomy.Chinese platforms zijn echter erg populair geworden: in het eerste jaar verdiende Temu 750 miljoen dollar, waarmee het op de 13e plaats staat in termen van marktgrootte, terwijl AliExpress met 54% groeide tot meer dan 1 miljard dollar en de zevende plaats veiligstelde.
De omzet van Shein in Duitsland steeg met 40% tot 617 miljoen dollar, hoewel het slechts op de 18e plaats stond van online retailers.
40% van de Spaanse klanten heeft AliExpress gebruikt, vergeleken met slechts 11% van de Duitsers.
Dit suggereert dat er grote verschillen zijn in de acceptatie door de consument.
Het is waarschijnlijk dat deze trends de dynamiek van de Europese e-commerce zullen blijven veranderen, gezien de snelle groei en het feit dat de Chinese e-commercepraktijken doorgaans een aantal jaren voorafgaan aan die van de westerse markten.