Alibaba’s onderzoek onder een steekproef van Amerikaanse retailers, handelaren geeft een optimistisch beeld van de e-commerceomgeving onder kleine bedrijven. Maar liefst 84% van de respondenten is voorzichtig optimistisch over de vooruitzichten voor dit jaar, terwijl 44% zeer optimistisch is. Omgekeerd is slechts 6% van de respondenten pessimistisch over de groei van hun online bedrijf.
Eigenaren van kleine bedrijven willen online gaan
Uit het onderzoek bleek dat slechts 53% van de respondenten momenteel bezig is met online verkoop. Daarbij heeft 44% nog geen gebruik gemaakt van dit kanaal en slechts 3% is nog terughoudend om online verkoop te overwegen.
Kijkend naar de toekomst, suggereert het onderzoek een aanzienlijke verschuiving in de strategische focus van kleine bedrijven naar e-commerce. Sterker nog, 75% van de respondenten verwacht dat online zakendoen tegen 2024 een aanzienlijk grotere rol zal spelen in hun algemene strategie. Deze trend benadrukt het evoluerende digitale landschap en het onbenutte potentieel voor een groter publieksbereik en bedrijfsgroei die mogelijk wordt gemaakt door e-commerceplatforms.
Bovendien is de integratie van AI-integratie in opkomst als een sleutelfactor. Ongeveer tweederde van de respondenten van de enquête geeft aan een of andere vorm van machine learning te gebruiken, terwijl anderen de intentie hebben om verandering in de AI-ruimte te initiëren. Interessant is dat, ondanks de duidelijke voordelen, de acceptatiegraad onder bedrijven met een hoog inkomen traag blijft.
“De acceptatie is opmerkelijk traag verlopen in bedrijven met een hoog inkomende economie, waarbij 83% van de respondenten van bedrijven die meer dan $ 5 miljoen verdienen zonder AI te gebruiken”, aldus het rapport.
De helft van het jaar is bijna voorbij en Amerikaanse ondernemers zien de volgende stap als het versterken van de online aanwezigheid van hun bedrijf buiten de grenzen.