9 min. lezen

Waarom is inzicht in logistiek management de sleutel tot internationale expansie van e-commerce?

Logistiek beheer is een essentieel onderdeel van de e-commerce, vooral voor online verkopers die op zoek zijn naar internationale expansie. Een goed begrip van de logistieke processen, van voorraadbeheer tot grensoverschrijdende leveringen en omgekeerde logistiek, is cruciaal voor het succes of falen van een bedrijf in de concurrerende wereldwijde e-commerce-industrie. In het volgende artikel bespreken we waarom logistiek management zo belangrijk is en wat de belangrijkste voordelen zijn van efficiënte logistieke processen voor de groei van uw bedrijf.

Stefani Raykova
Stefani Raykova
Chief Marketing Officer, euShipments.com
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Waarom is inzicht in logistiek management de sleutel tot internationale expansie van e-commerce?
Bron: Depositphotos

Logistiek management per definitie

E-commerce logistiek is een complex en uit meerdere componenten bestaand proces dat goede expertise, een behoorlijke hoeveelheid tijd en een zeer zorgvuldige planning vereist. In deze context omvat logistiek management de strategie, uitvoering en optimalisatie van de volgende belangrijke logistieke diensten: opslag, voorraadbeheer, orderafhandeling, grensoverschrijdende leveringen en retourbeheer (omgekeerde logistiek).

Waarom is het belangrijk?

Het effectieve beheer van de hierboven beschreven processen zorgt voor tijdige levering, transport- en operationele kostenverlaging, geoptimaliseerde controle van voorraden en verhoogde klanttevredenheid. Met de geglobaliseerde e-handel en de stijgende verwachtingen van klanten spelen magazijnautomatisering, integratie van innovatieve fulfilmentoplossingen en samenwerking met betrouwbare grensoverschrijdende bezorgpartners een sleutelrol in het concurrentievermogen van e-commercebedrijven.

10 essentiële functies van logistiek

Hieronder gaan we in op de 10 belangrijkste functies van logistiek in e-commerce, die essentieel zijn voor een effectief beheer van de supply chain. Deze functies verbeteren niet alleen de operationele efficiëntie, maar dragen ook bij aan de positieve ervaring van klanten en de duurzame groei van online verkopers.

Vraagvoorspelling en planning

Prognoses en logistieke planning spelen een cruciale rol vanwege de seizoensgebondenheid van de verkoop, piekperiodes en de extra logistieke werklast die daarmee gepaard gaat. Zorgvuldige planning en synchronisatie met last-mile bezorgpartners is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat leveringen aan online klanten altijd op tijd zijn.

Als u samenwerkt met een logistieke partner die voldoende ervaring heeft, zal hij zelfs de eerste zijn die een dergelijke synchronisatie initieert om mogelijke verstoringen te voorkomen, zoals late leveringen vóór komende periodes van uitverkoop, Black Friday en andere piekmomenten waarop meer e-sales en bijbehorende hogere verzendvolumes worden verwacht.

Source: euShipments.com

Logistiek voor orderverwerking

Orderverwerking, of de zogenaamde fulfilment in e-commerce, is het proces van het klaarmaken van online bestellingen en het omzetten ervan in kant-en-klare zendingen. Het proces begint met het ontvangen van een nieuwe online bestelling en het genereren van een AWB – het transportdocument dat alle informatie over de afzender, ontvanger, het gewicht en de afmetingen van het pakket bevat en het juiste transport en de tracking van een zending via een netwerk van één of meerdere vervoerders mogelijk maakt.

Dit wordt gevolgd door het picken en verpakken van de bestelde producten voor een veilige levering en verzending naar hun binnenlandse of grensoverschrijdende bestemming. Het fulfilmentproces heeft een aantal belangrijke aspecten die een aanzienlijke invloed kunnen hebben op de succesvolle verkoop en leveringen van het e-commercebedrijf, zoals de locatie van het fulfilmentcentrum of de mate van automatisering van de processen. De strategische ligging van de centra/centra maakt snellere leveringen aan belangrijke markten mogelijk, en de implementatie van gespecialiseerde apparatuur versnelt het fulfilmentproces en voorkomt fouten bij de online bestellingen. Het resultaat is klantloyaliteit en -tevredenheid, minder geretourneerde artikelen/bestellingen en meer herhalingsverkopen.

Deskundig advies: Kies een fulfilmentpartner met een netwerk van fulfilmentcentra in verschillende landen. Op deze manier kunt u uw goederen over meerdere centra distribueren, afhankelijk van uw belangrijkste markten, en de levertijd en kosten optimaliseren. Wij raden u aan om de fulfilmentoperator persoonlijk te bezoeken voordat u uw goederen naar hen verzendt, om er zeker van te zijn dat u een betrouwbare partner hebt gekozen die aan al uw behoeften en eisen voldoet.

Logistiek voor product- en materiaalbehandeling

Product- en material handling-logistiek in e-commercefulfilment omvat de opslag van producten, de organisatie van de voorraad en het klaarmaken van producten voor transport. Snelheid van levering, klanttevredenheid en retourpercentages zijn afhankelijk van effectief beheer. Bij uitbestede fulfilment omvat het proces ook de fysieke verplaatsing van de producten van de productiefaciliteit of het magazijn van de online verkopers naar de magazijnen van het logistieke bedrijf/de fulfilmentpartner, waar de goederen worden opgeslagen en verzonden naar de online klanten.

Beheer van voorraadbeheer

Effectief voorraadbeheer is een belangrijk onderdeel van internationale e-commercelogistiek. Het zorgt ervoor dat online verkopers evenwichtige voorraadniveaus handhaven, waardoor zowel overbevoorrading als voorraadtekorten worden vermeden, die een negatieve invloed kunnen hebben op de verkoop en inkomsten. Door gebruik te maken van geavanceerde voorraadbeheersoftware wordt realtime inzicht in de voorraadniveaus verleend, wordt de vraag naar verschillende seizoensproducten voorspeld en worden de voorraadactiviteiten geoptimaliseerd.

Ook verhoogt de integratie van voorraadbeheer met magazijnbeheersystemen de algehele operationele efficiëntie en zorgt het voor een naadloze orderafhandeling.

logistic

Source: euShipments.com

Retourzendingen en omgekeerde logistiek

Retourbeheer , ook wel omgekeerde logistiek genoemd, is het proces van het afhandelen van geretourneerde goederen van de klant terug naar het fulfilmentcentrum. Retourlogistiek is een essentieel onderdeel van e-commercelogistiek dat een directe invloed heeft op het vertrouwen van de klant en de merkloyaliteit.

Effectief retourbeheer omvat een gestroomlijnd retourproces voor eindgebruikers, met snelle vervangingen en snelle terugbetalingen van geretourneerde bestellingen. Een goed gestructureerd retourproces, in combinatie met een samenwerking met een ervaren logistieke dienstverlener, kan de klanttevredenheid aanzienlijk verbeteren en de operationele kosten verlagen.

In veel gevallen neemt de verzendpartner geen retourzendingen aan. Het is echter belangrijk dat dit synchroon gebeurt en dat online retailers vertrouwen op een lokaal retouradres voor alle markten waaraan ze verkopen. De snelheid van het retourproces is ook erg belangrijk, zodat geretourneerde producten zo snel mogelijk klaar zijn voor wederverkoop om de stabiliteit van de financiële float van online retailers te behouden.

Deskundig advies: Lokale retouradressen en koeriers die rechtstreeks vanaf het adres van de klant worden opgehaald, zijn voorbeelden van uitzonderlijke klantenservice die sterke relaties met klanten opbouwt en de bedrijfsgroei stimuleert. Kies een logistieke partner die alle retourzendingen/omruilingen namens de online winkel afhandelt en een lokaal retouradres biedt voor de veiligheid en het gemak van de online klanten in elk land van de EU.

Opslag- en magazijnlogistiek

Opslag- en magazijnlogistiek in e-commerce omvat het beheren van goederen vóór online verkoop en verzending. Optimalisatie van de ruimte is cruciaal, aangezien handelaren die de interne logistiek afhandelen, moeite hebben om efficiënt op te schalen. Ze hebben meestal te maken met onvoldoende ruimte, waardoor de bedrijfsgroei wordt beperkt, of te veel ruimte, wat resulteert in onnodige huur- en nutskosten.

Deskundig advies: Het uitbesteden van logistieke operaties aan een ervaren logistieke dienstverlener zal de tijd en middelen van de e-commerceactiviteiten optimaliseren en tegelijkertijd de algehele efficiëntie van de processen verbeteren. Online verkopers betalen alleen voor de opslagruimte en diensten die ze hebben gebruikt, waardoor ze het geld van deze kostenoptimalisatie kunnen investeren in hun marketing en verkoop.

Logistiek voor transport- en leveringsbeheer

Naast de opslag en fulfilment van producten, is een andere belangrijke rol in het logistieke beheer het transport- en leveringsproces. Voor veel e-commercebedrijven wordt internationale expansie lastig als het gaat om grensoverschrijdende leveringen. Elke markt binnen de EU heeft zijn eigen specifieke kenmerken en de meest gebruikelijke vervoerswijze, namelijk last-mile bezorgmethoden. Om zo goed mogelijk in te spelen op de vraag van de klant, is de effectiviteit van de levering afhankelijk van de naleving van de voorkeursleveringsmethoden door de eindklanten.

Deskundig advies: In plaats van te onderhandelen over de voorwaarden en de prestaties van verschillende lokale voorkeurskoeriers te controleren, kunt u samenwerken met integrators van koeriersdiensten die u rechtstreeks voorzien van het dienstenportfolio van meerdere last-mile bezorgpartners in elk land. euShipments.com integreert bijvoorbeeld de oplossing van 60+ premium en voorkeurskoeriers en biedt zo meer dan 800 bezorgmethoden naar 27+ landen in Europa, waaronder de extreem populaire in CEE Cash-on-delivery-optie.

Product verpakking

In de e-commerce-industrie is de productverpakking tijdens het fulfilmentproces van het grootste belang voor een vlekkeloze conditie en een positieve klantervaring bij levering. Vooral als het gaat om kwetsbare producten zoals elektronica, cosmetica, home & deco, enz. Ook helpen flexibele verpakkingsmethoden die op maat gemaakte verpakkingen mogelijk maken, verder bij het opbouwen van merkherkenning en loyaliteit.

Steeds meer e-commercebedrijven vertrouwen ook op duurzame en milieuvriendelijke verpakkingen, dus het is belangrijk dat de fulfilmentpartner aan vergelijkbare vereisten kan voldoen.

Understanding Logistics Management

Source: euShipments.com

Supply Chain Data en Monitoring met Software

In 2025 is logistieke automatisering via gespecialiseerde software essentieel, met realtime ordertracking en verzendupdates. Dergelijke systemen analyseren belangrijke statistieken en ondersteunen strategische bedrijfsplanning. AI-verbeterde gerobotiseerde magazijnapparatuur elimineert fouten in orderafhandeling, grensoverschrijdende levering en retourbeheer.

Risicobeheer en naleving

Er zijn verschillende manieren om risico’s in logistieke processen voor e-commerce te beheren die flexibiliteit, het gebruik van bewezen technologieën en een goede analyse van logistieke gegevens vereisen. De belangrijkste strategieën in dit opzicht hebben betrekking op de diversificatie van koeriers en bezorgmethoden in elke markt. Door orderstatussen in realtime te volgen, kan de kans op niet-afgeleverde zendingen worden voorkomen, wat op zijn beurt het percentage succesvolle verkopen voor het bedrijf verhoogt.

Deskundig advies: Zoals hierboven vermeld, leveren integrators van koeriersdiensten ten minste twee last-mile koeriers voor elke markt in hun netwerk. Dit zorgt niet alleen voor een goed risicobeheer, vooral tijdens piekperiodes, maar lokaliseert ook de afrekenpagina van de webshop. Bij het voltooien van een bestelling hebben shoppers de keuze uit hun lokale voorkeurskoeriers en bezorgmethoden (zoals rembours), waardoor de tarieven voor verlaten winkelwagentjes worden verlaagd.

Supply chain vs. logistiek

Logistieke managementfuncties laten werken binnen supply chain management

Supply chain management is complexer dan het logistieke management zelf, omdat het meer processen omvat. Eigenlijk is logistiek het deel van de supply chain dat zich vooral richt op de opslag, het beheer en het transport van goederen. Hoewel de logistieke managementfuncties verband houden met de bovenstaande aandachtsgebieden, zijn de supply chain-activiteiten gericht op het hele proces van de productie van een product tot de succesvolle levering aan een eindklant.

De effectieve integratie van logistieke best practices binnen de bredere supply chain-functies kan veel aspecten van het bedrijf verbeteren, zoals operationele en verzendkosten, transittijden en algehele klantervaring.

Met welke uitdagingen wordt de supply chain logistiek geconfronteerd?

Het bedrijfsmodel van retail en dropshipping is vrij gebruikelijk in de wereldwijde e-commerce-industrie, waar de “volledige” toeleveringsketen alleen wordt vervangen door het logistieke deel.

Pure logistieke processen worden dus aanzienlijk verder geoptimaliseerd, terwijl de kans op verstoringen van de supply chain veel groter is. Ondanks deze uitdagingen kan de supply chain zich aanpassen aan verbeteringen in logistieke processen, waarbij gebruik wordt gemaakt van AI en technologische innovatie.

Tot slot

Een goed begrip van logistieke processen is de sleutel tot het succes van een grensoverschrijdend e-commercebedrijf. Logistiek zelf, dat een hele afzonderlijke industrie is, omvat complexe processen die ervaring en expertise vereisen die de meeste online verkopers niet bezitten.

In plaats van een trial-and-error-benadering van logistiek toe te passen, is het uitbesteden ervan aan experts met een fulfilment- en logistiek netwerk met EU-brede dekking ter ondersteuning van de internationale expansie van zijn e-commerceklanten de optimale optie.

FAQ

Source: Depositphotos

Veelgestelde vragen

Wat is het belangrijkste doel van logistiek management?

Het belangrijkste doel van logistiek management is het garanderen van kostengeoptimaliseerde en efficiënte opslag, voorraadbeheer, orderverwerking en transport van goederen.

Waarom is logistiek management belangrijk?

Logistiek management speelt een centrale rol voor het bewaken van de voorraadniveaus, nauwkeurige levering van producten en effectieve klantenservice. Door flexibele logistiek mogelijk te maken, kunnen online verkopers sterke langetermijnrelaties met klanten opbouwen en hun bedrijf met vertrouwen internationaal ontwikkelen.

Wat is het verschil tussen supply chain management en logistiek management?

Logistiek management is verantwoordelijk voor opslag, voorraadbeheer, orderafhandeling en transport, terwijl het supply chain management ook de inkoop van materialen, de productie van goederen of relaties met leveranciers omvat.

Wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van logistiek en supply chain?

Het belang van en de vraag naar leveringen de volgende dag neemt gestaag toe. Bovendien richten steeds meer online consumenten zich op duurzaamheid en flexibiliteit in leveringen, waarbij ze de voorkeur geven aan Out-of-Home (OOH) levering – boven Pick-up-Drop-off (PUDO) of kluisjes.

Artikel delen
Stefani Raykova
Stefani Raykova
Chief Marketing Officer, euShipments.com
euShipments
Dit artikel wordt je aangeboden door

euShipments

euShipments.com is a leading European eCommerce fulfillment and logistics provider. With 15 fulfillment centers across Europe and partnerships with 60+ last-mile delivery companies, we are proud to support over 1000 eCommerce clients from around the world, helping them scale their businesses in the European markets. In 2023 and 2024 we have acqiured 3 other eCommerce logistics companies - at strategic locations in Romania, Croatia, and Slovakia. We have been recognized as one of the fastest-growing companies in Europe (in FT1000 2023, 2024, and 2025) and #1 logistics company in Europe's Long-Term Growth Champions 2025 ranking by the Financial Times and Statista. Our success is a result of our commitment to delivering innovative, cost-effective solutions tailored specifically to the needs of eCommerce businesses.

Vergelijkbare artikelen
Kosteneffectieve logistieke oplossingen voor e-commerce startups
10 min. lezen

Kosteneffectieve logistieke oplossingen voor e-commerce startups

Logistieke oplossingen voor startups staan voor grote uitdagingen vanwege beperkte middelen en hoge verwachtingen voor tijdige levering. Als het op logistiek aankomt, worden startups in de e-commerce-industrie momenteel geconfronteerd met veel moeilijkheden met betrekking tot de logistiek van hun bedrijf. Dit komt omdat consumenten steeds meer verwachtingen stellen, niet alleen van de productkwaliteit, maar ook […]

Stefani Raykova Stefani Raykova
Chief Marketing Officer, euShipments.com
Artikel lezen
Transportmanagement in de logistiek
13 min. lezen

Transportmanagement in de logistiek

Transportbeheer is essentieel voor een efficiënte logistiek en zorgt ervoor dat goederen soepel door de toeleveringsketens worden vervoerd. Het gaat om het selecteren van de juiste vervoerders, het optimaliseren van routes en het integreren van technologie om de kosten te verlagen en de leveringssnelheid te verbeteren. Naarmate de globalisering zich uitbreidt, worden logistieke bedrijven geconfronteerd […]

Michaela Královičová Michaela Královičová
CEO Infinity Forwarding
Artikel lezen
Het belang van logistiek voor het bedrijfsleven
11 min. lezen

Het belang van logistiek voor het bedrijfsleven

Logistiek is voor veel bedrijven een cruciaal onderdeel van bedrijfsprocessen. U hoeft geen productie- of distributiebedrijf te zijn om uw bedrijf bedrijfslogistiek nodig te hebben. Banken, marketingbureaus en verzekeringsmaatschappijen moeten ook tot op zekere hoogte de logistiek afhandelen. Bij het organiseren van een bedrijfsevenement kan een bedrijf bijvoorbeeld zinvolle en waardevolle geschenken willen geven aan […]

Michaela Královičová Michaela Královičová
CEO Infinity Forwarding
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+