
Logistiek management per definitie
E-commerce logistiek is een complex en uit meerdere componenten bestaand proces dat goede expertise, een behoorlijke hoeveelheid tijd en een zeer zorgvuldige planning vereist. In deze context omvat logistiek management de strategie, uitvoering en optimalisatie van de volgende belangrijke logistieke diensten: opslag, voorraadbeheer, orderafhandeling, grensoverschrijdende leveringen en retourbeheer (omgekeerde logistiek).
Waarom is het belangrijk?
Het effectieve beheer van de hierboven beschreven processen zorgt voor tijdige levering, transport- en operationele kostenverlaging, geoptimaliseerde controle van voorraden en verhoogde klanttevredenheid. Met de geglobaliseerde e-handel en de stijgende verwachtingen van klanten spelen magazijnautomatisering, integratie van innovatieve fulfilmentoplossingen en samenwerking met betrouwbare grensoverschrijdende bezorgpartners een sleutelrol in het concurrentievermogen van e-commercebedrijven.
10 essentiële functies van logistiek
Hieronder gaan we in op de 10 belangrijkste functies van logistiek in e-commerce, die essentieel zijn voor een effectief beheer van de supply chain. Deze functies verbeteren niet alleen de operationele efficiëntie, maar dragen ook bij aan de positieve ervaring van klanten en de duurzame groei van online verkopers.
Vraagvoorspelling en planning
Prognoses en logistieke planning spelen een cruciale rol vanwege de seizoensgebondenheid van de verkoop, piekperiodes en de extra logistieke werklast die daarmee gepaard gaat. Zorgvuldige planning en synchronisatie met last-mile bezorgpartners is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat leveringen aan online klanten altijd op tijd zijn.
Als u samenwerkt met een logistieke partner die voldoende ervaring heeft, zal hij zelfs de eerste zijn die een dergelijke synchronisatie initieert om mogelijke verstoringen te voorkomen, zoals late leveringen vóór komende periodes van uitverkoop, Black Friday en andere piekmomenten waarop meer e-sales en bijbehorende hogere verzendvolumes worden verwacht.

Source: euShipments.com
Logistiek voor orderverwerking
Orderverwerking, of de zogenaamde fulfilment in e-commerce, is het proces van het klaarmaken van online bestellingen en het omzetten ervan in kant-en-klare zendingen. Het proces begint met het ontvangen van een nieuwe online bestelling en het genereren van een AWB – het transportdocument dat alle informatie over de afzender, ontvanger, het gewicht en de afmetingen van het pakket bevat en het juiste transport en de tracking van een zending via een netwerk van één of meerdere vervoerders mogelijk maakt.
Dit wordt gevolgd door het picken en verpakken van de bestelde producten voor een veilige levering en verzending naar hun binnenlandse of grensoverschrijdende bestemming. Het fulfilmentproces heeft een aantal belangrijke aspecten die een aanzienlijke invloed kunnen hebben op de succesvolle verkoop en leveringen van het e-commercebedrijf, zoals de locatie van het fulfilmentcentrum of de mate van automatisering van de processen. De strategische ligging van de centra/centra maakt snellere leveringen aan belangrijke markten mogelijk, en de implementatie van gespecialiseerde apparatuur versnelt het fulfilmentproces en voorkomt fouten bij de online bestellingen. Het resultaat is klantloyaliteit en -tevredenheid, minder geretourneerde artikelen/bestellingen en meer herhalingsverkopen.
Deskundig advies: Kies een fulfilmentpartner met een netwerk van fulfilmentcentra in verschillende landen. Op deze manier kunt u uw goederen over meerdere centra distribueren, afhankelijk van uw belangrijkste markten, en de levertijd en kosten optimaliseren. Wij raden u aan om de fulfilmentoperator persoonlijk te bezoeken voordat u uw goederen naar hen verzendt, om er zeker van te zijn dat u een betrouwbare partner hebt gekozen die aan al uw behoeften en eisen voldoet.
Logistiek voor product- en materiaalbehandeling
Product- en material handling-logistiek in e-commercefulfilment omvat de opslag van producten, de organisatie van de voorraad en het klaarmaken van producten voor transport. Snelheid van levering, klanttevredenheid en retourpercentages zijn afhankelijk van effectief beheer. Bij uitbestede fulfilment omvat het proces ook de fysieke verplaatsing van de producten van de productiefaciliteit of het magazijn van de online verkopers naar de magazijnen van het logistieke bedrijf/de fulfilmentpartner, waar de goederen worden opgeslagen en verzonden naar de online klanten.
Beheer van voorraadbeheer
Effectief voorraadbeheer is een belangrijk onderdeel van internationale e-commercelogistiek. Het zorgt ervoor dat online verkopers evenwichtige voorraadniveaus handhaven, waardoor zowel overbevoorrading als voorraadtekorten worden vermeden, die een negatieve invloed kunnen hebben op de verkoop en inkomsten. Door gebruik te maken van geavanceerde voorraadbeheersoftware wordt realtime inzicht in de voorraadniveaus verleend, wordt de vraag naar verschillende seizoensproducten voorspeld en worden de voorraadactiviteiten geoptimaliseerd.
Ook verhoogt de integratie van voorraadbeheer met magazijnbeheersystemen de algehele operationele efficiëntie en zorgt het voor een naadloze orderafhandeling.

Source: euShipments.com
Retourzendingen en omgekeerde logistiek
Retourbeheer , ook wel omgekeerde logistiek genoemd, is het proces van het afhandelen van geretourneerde goederen van de klant terug naar het fulfilmentcentrum. Retourlogistiek is een essentieel onderdeel van e-commercelogistiek dat een directe invloed heeft op het vertrouwen van de klant en de merkloyaliteit.
Effectief retourbeheer omvat een gestroomlijnd retourproces voor eindgebruikers, met snelle vervangingen en snelle terugbetalingen van geretourneerde bestellingen. Een goed gestructureerd retourproces, in combinatie met een samenwerking met een ervaren logistieke dienstverlener, kan de klanttevredenheid aanzienlijk verbeteren en de operationele kosten verlagen.
In veel gevallen neemt de verzendpartner geen retourzendingen aan. Het is echter belangrijk dat dit synchroon gebeurt en dat online retailers vertrouwen op een lokaal retouradres voor alle markten waaraan ze verkopen. De snelheid van het retourproces is ook erg belangrijk, zodat geretourneerde producten zo snel mogelijk klaar zijn voor wederverkoop om de stabiliteit van de financiële float van online retailers te behouden.
Deskundig advies: Lokale retouradressen en koeriers die rechtstreeks vanaf het adres van de klant worden opgehaald, zijn voorbeelden van uitzonderlijke klantenservice die sterke relaties met klanten opbouwt en de bedrijfsgroei stimuleert. Kies een logistieke partner die alle retourzendingen/omruilingen namens de online winkel afhandelt en een lokaal retouradres biedt voor de veiligheid en het gemak van de online klanten in elk land van de EU.
Opslag- en magazijnlogistiek
Deskundig advies: Het uitbesteden van logistieke operaties aan een ervaren logistieke dienstverlener zal de tijd en middelen van de e-commerceactiviteiten optimaliseren en tegelijkertijd de algehele efficiëntie van de processen verbeteren. Online verkopers betalen alleen voor de opslagruimte en diensten die ze hebben gebruikt, waardoor ze het geld van deze kostenoptimalisatie kunnen investeren in hun marketing en verkoop.
Logistiek voor transport- en leveringsbeheer
Naast de opslag en fulfilment van producten, is een andere belangrijke rol in het logistieke beheer het transport- en leveringsproces. Voor veel e-commercebedrijven wordt internationale expansie lastig als het gaat om grensoverschrijdende leveringen. Elke markt binnen de EU heeft zijn eigen specifieke kenmerken en de meest gebruikelijke vervoerswijze, namelijk last-mile bezorgmethoden. Om zo goed mogelijk in te spelen op de vraag van de klant, is de effectiviteit van de levering afhankelijk van de naleving van de voorkeursleveringsmethoden door de eindklanten.
Deskundig advies: In plaats van te onderhandelen over de voorwaarden en de prestaties van verschillende lokale voorkeurskoeriers te controleren, kunt u samenwerken met integrators van koeriersdiensten die u rechtstreeks voorzien van het dienstenportfolio van meerdere last-mile bezorgpartners in elk land. euShipments.com integreert bijvoorbeeld de oplossing van 60+ premium en voorkeurskoeriers en biedt zo meer dan 800 bezorgmethoden naar 27+ landen in Europa, waaronder de extreem populaire in CEE Cash-on-delivery-optie.
Product verpakking
In de e-commerce-industrie is de productverpakking tijdens het fulfilmentproces van het grootste belang voor een vlekkeloze conditie en een positieve klantervaring bij levering. Vooral als het gaat om kwetsbare producten zoals elektronica, cosmetica, home & deco, enz. Ook helpen flexibele verpakkingsmethoden die op maat gemaakte verpakkingen mogelijk maken, verder bij het opbouwen van merkherkenning en loyaliteit.
Steeds meer e-commercebedrijven vertrouwen ook op duurzame en milieuvriendelijke verpakkingen, dus het is belangrijk dat de fulfilmentpartner aan vergelijkbare vereisten kan voldoen.

Source: euShipments.com
Supply Chain Data en Monitoring met Software
Risicobeheer en naleving
Er zijn verschillende manieren om risico’s in logistieke processen voor e-commerce te beheren die flexibiliteit, het gebruik van bewezen technologieën en een goede analyse van logistieke gegevens vereisen. De belangrijkste strategieën in dit opzicht hebben betrekking op de diversificatie van koeriers en bezorgmethoden in elke markt. Door orderstatussen in realtime te volgen, kan de kans op niet-afgeleverde zendingen worden voorkomen, wat op zijn beurt het percentage succesvolle verkopen voor het bedrijf verhoogt.
Deskundig advies: Zoals hierboven vermeld, leveren integrators van koeriersdiensten ten minste twee last-mile koeriers voor elke markt in hun netwerk. Dit zorgt niet alleen voor een goed risicobeheer, vooral tijdens piekperiodes, maar lokaliseert ook de afrekenpagina van de webshop. Bij het voltooien van een bestelling hebben shoppers de keuze uit hun lokale voorkeurskoeriers en bezorgmethoden (zoals rembours), waardoor de tarieven voor verlaten winkelwagentjes worden verlaagd.
Supply chain vs. logistiek
Logistieke managementfuncties laten werken binnen supply chain management
Supply chain management is complexer dan het logistieke management zelf, omdat het meer processen omvat. Eigenlijk is logistiek het deel van de supply chain dat zich vooral richt op de opslag, het beheer en het transport van goederen. Hoewel de logistieke managementfuncties verband houden met de bovenstaande aandachtsgebieden, zijn de supply chain-activiteiten gericht op het hele proces van de productie van een product tot de succesvolle levering aan een eindklant.
De effectieve integratie van logistieke best practices binnen de bredere supply chain-functies kan veel aspecten van het bedrijf verbeteren, zoals operationele en verzendkosten, transittijden en algehele klantervaring.
Met welke uitdagingen wordt de supply chain logistiek geconfronteerd?
Het bedrijfsmodel van retail en dropshipping is vrij gebruikelijk in de wereldwijde e-commerce-industrie, waar de “volledige” toeleveringsketen alleen wordt vervangen door het logistieke deel.
Pure logistieke processen worden dus aanzienlijk verder geoptimaliseerd, terwijl de kans op verstoringen van de supply chain veel groter is. Ondanks deze uitdagingen kan de supply chain zich aanpassen aan verbeteringen in logistieke processen, waarbij gebruik wordt gemaakt van AI en technologische innovatie.
Tot slot
Een goed begrip van logistieke processen is de sleutel tot het succes van een grensoverschrijdend e-commercebedrijf. Logistiek zelf, dat een hele afzonderlijke industrie is, omvat complexe processen die ervaring en expertise vereisen die de meeste online verkopers niet bezitten.
In plaats van een trial-and-error-benadering van logistiek toe te passen, is het uitbesteden ervan aan experts met een fulfilment- en logistiek netwerk met EU-brede dekking ter ondersteuning van de internationale expansie van zijn e-commerceklanten de optimale optie.

Source: Depositphotos
Veelgestelde vragen
Wat is het belangrijkste doel van logistiek management?
Het belangrijkste doel van logistiek management is het garanderen van kostengeoptimaliseerde en efficiënte opslag, voorraadbeheer, orderverwerking en transport van goederen.
Waarom is logistiek management belangrijk?
Logistiek management speelt een centrale rol voor het bewaken van de voorraadniveaus, nauwkeurige levering van producten en effectieve klantenservice. Door flexibele logistiek mogelijk te maken, kunnen online verkopers sterke langetermijnrelaties met klanten opbouwen en hun bedrijf met vertrouwen internationaal ontwikkelen.
Wat is het verschil tussen supply chain management en logistiek management?
Logistiek management is verantwoordelijk voor opslag, voorraadbeheer, orderafhandeling en transport, terwijl het supply chain management ook de inkoop van materialen, de productie van goederen of relaties met leveranciers omvat.
Wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van logistiek en supply chain?
Het belang van en de vraag naar leveringen de volgende dag neemt gestaag toe. Bovendien richten steeds meer online consumenten zich op duurzaamheid en flexibiliteit in leveringen, waarbij ze de voorkeur geven aan Out-of-Home (OOH) levering – boven Pick-up-Drop-off (PUDO) of kluisjes.