SimplyCodes onderzocht couponstatistieken van meer dan 30.000 winkels om vrijdag te vinden als de meest waarschijnlijke dag voor kortingen. Met name met 19% in vergelijking met andere weekdagen, stijgt het aantal toegekende coupons op deze dag dramatisch. Deze stijging weerspiegelt het Amerikaanse betalingssysteem, waarin het loon meestal twee keer per maand wordt uitgekeerd. Bijzonder opmerkelijk zijn de effecten op gebieden zoals huidverzorging, kleding en drinken voor vrouwen.
Volgens het rapport wordt 52% van de promotiecodes van woensdag tot en met vrijdag gegenereerd. Bedrijven doen er verstandig aan hun campagnes op deze dagen te concentreren om te profiteren van de toegenomen aandacht van de klant. Vrijdagkortingen werken bijzonder goed bij het aanmoedigen van aankopen voorafgaand aan de weekendinzinking, wanneer er minder kortingsbonnen worden verstrekt
Het fenomeen ‘sparen’ versus bewust uitgeven
Terwijl kortingen de verkoop verhogen, moeten e-commercebedrijven zich bewust zijn van de neiging van consumenten om te veel te betalen. Dit fenomeen, dat ‘sparen’ wordt genoemd, een combinatie van ‘sparen’ en ‘uitgeven’, verklaart de situatie waarin een consument meer geld uitgeeft om meer te sparen.
Waarom is e-commerce hier relevant? Overmatige kortingen kunnen leiden tot schulden van klanten of een lagere merkloyaliteit, waardoor toekomstige uitgaven worden beïnvloed.
Het aanmoedigen van verstandige uitgaven kan resulteren in langdurige klantloyaliteit, aangezien e-commerce de verkoop stimuleert. Meer duurzame ontwikkeling kan het resultaat zijn van het vereenvoudigen van de winkelervaring, het bieden van duidelijke besparingen en het onderwijzen van consumenten over verstandig koopgedrag.Bedrijven kunnen de nadruk leggen op ethisch kopen om dit te compenseren. Het aanbieden van op maat gemaakte besparingen of kortingen, afhankelijk van het aankoopgedrag, helpt om een meer verantwoorde consumptie aan te moedigen.
Vrijdagen bieden e-commercebedrijven een grote kans om de verkoop te verhogen met zorgvuldig getimede kortingsbonnen en promotiecodes. Online winkels kunnen de verkoop stimuleren, de klanttevredenheid verhogen en langdurige verbindingen tot stand brengen door kortingen af te stemmen op consumentengedrag en de verleiding om te veel uit te geven te minimaliseren.