4 min. lezen

Vertrouwen wordt topprioriteit voor 94% van de marketeers

Volgens de benchmarkenquête van LinkedIn uit 2025 is 94% van de B2B-marketeers van mening dat vertrouwen de topprioriteit wordt voor een bedrijf om succesvol te zijn. Het onderzoek, dat plaatsvond in zes landen en waarbij 1.500 mensen betrokken waren, laat zien dat organisaties meer nadruk leggen op technieken die geloofwaardigheid genereren dan op traditionele metingen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Vertrouwen wordt topprioriteit voor 94% van de marketeers
Bron: ChatGPT

Videogebruik bereikt nieuwe niveaus

Volgens recente gegevens gebruikt 78% van de B2B-marketeers nu video in hun advertenties. 56% van de mensen wil het komende jaar meer video’s gebruiken, terwijl 20% net begint met videomarketing.

Korte sociale video heeft het beste rendement op de investering (41%), gevolgd door brand storytelling (38%) en getuigenissen met demo’s (34%). De belangrijkste doelen van videocampagnes zijn het vergroten van het bewustzijn (35%), het ontwikkelen van vertrouwen en geloofwaardigheid (29%) en het aanzetten van mensen tot actie (23%).

Authenticiteit staat bovenaan de selectiecriteria

Bij het kiezen van B2B-makers en influencers zegt 58% van de marketeers dat authenticiteit en betrouwbaarheid de belangrijkste dingen zijn om naar te zoeken. Relevantie voor de branche komt op de tweede plaats met 49%, gevolgd door merkafstemming met 47%, vakkennis met 47% en publieksbetrokkenheid met 45%.

Opinieleiders en experts uit de industrie zijn volgens 28% van de bedrijven de beste soorten influencers. Klanten van het bedrijf komen op de tweede plaats met 23%, onafhankelijke makers komen op de derde plaats met 20%, industriële partners komen op de vierde plaats met 15% en werknemers van het bedrijf komen op de vijfde plaats met 14%.

Meetbare impact tot in de funnel

Bedrijven die met makers werken, krijgen veel voordelen op het gebied van prestaties. Influencer marketing verhoogt de naamsbekendheid met 39%, het genereren van leads met 30% en de omzet met 30%.

De grootste verschillen in prestaties zitten in de interactie met de klant door:

  • Inhoud en reclame (39%)
  • Groei van de merkherkenning (39%)
  • Thought leadership creëren in de branche (32%)
  • Nieuwe markten betreden (31%)

Investeringsplannen groeien sterk

Veel organisaties maken al gebruik van influencer marketing. 55% doet het nu en 29% wil het volgend jaar doen. Drieëntachtig procent van de teams die influencer-programma’s gebruiken, hebben meer kans om grotere budgetten te verwerven dan teams die er geen gebruik van maken (58%).

Meer volwassen video’s zorgen voor betere resultaten

LinkedIn merkte op dat het aantal B2B-adverteerders dat video in dienst heeft, van het ene jaar op het andere met 12% is gestegen. Het aantal voltooide video’s steeg met 34% en de view-through-percentages stegen met 3,8 procentpunten.

Onderzoek suggereert dat video’s die mensen iets laten voelen, 44% meer views en twee keer zoveel voltooiingen krijgen. Korte video heeft een 17% hoger voltooiingspercentage en video-inhoud heeft over het algemeen een 26% hogere merkvoorkeur en een 19% hogere koopintentie in vergelijking met statisch materiaal.

Het vertrouwenssysteem neemt de plaats in van de oude trechter

De studie geeft ons handvatten om ons te helpen vertrouwen te ontwikkelen. Het legt uit hoe video mensen interesseert, producenten vertrouwen opbouwen, goede inhoud merken versterkt en pleitbezorgers het woord verspreiden.

Er zijn vijf niveaus in de Trust Maturity Index: Experimenteren, Opkomend, Uitgelijnd, Bepleit en Geoptimaliseerd. 

Bedrijven groeien door over te stappen van het gebruik van video voor kortetermijndoelen naar het aangaan van langdurige partnerschappen met videomakers die vertrouwen ontwikkelen en ondersteuning aanmoedigen.

Full-Funnel Video Strategy diagram showing TOFU (awareness), MOFU (consideration), and BOFU (conversion) stages with corresponding video content types for each funnel stage.

Source: business.linkedin.com

Suggesties voor een volledige-funnelstrategie

Bedrijven moeten ervoor zorgen dat video en content van makers in alle stadia van het traject van de koper synchroon lopen voor de beste resultaten. Top-of-funnel maakt gebruik van korte films en thought leadership-inhoud om mensen te interesseren. Mid-funnel bouwt vertrouwen op door video’s van getuigenissen van klanten en gesprekken met influencers te delen. Bottom-of-funnel helpt mensen beslissingen te nemen door hen productdemo’s en casestudyfilms te laten zien.

Samenwerking tussen functies is noodzakelijk

Bedrijven die vertrouwenwekkende tactieken gebruiken, hebben meer succes en buy-in van hun werknemers. Vergeleken met teams die alleen traditionele methoden gebruiken, voorspellen teams die influencer-programma’s gebruiken eerder budgetverhogingen.

De studie zegt dat marketeers moeten kijken naar hoe mensen momenteel video en makers gebruiken, ervoor moeten zorgen dat inhoudsindelingen overeenkomen met de fasen van de trechter en geld moeten steken in programma’s die zich richten op geloofwaardigheid en echte verhalen.

Artikel delen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Vergelijkbare artikelen
B2B-marketeers stoppen met het meten van merkcampagnes alleen door middel van vertoningen
3 min. lezen

B2B-marketeers stoppen met het meten van merkcampagnes alleen door middel van vertoningen

De meeste B2B-marketingteams hebben tegenwoordig te maken met hetzelfde probleem: hoe leg je aan de CFO uit waarom je investeert in merkcampagnes als de resultaten ervan niet kunnen worden gemeten zoals bij prestatiemarketing. Volgens een nieuwe studie van LinkedIn is de situatie aan het veranderen en zijn bedrijven op zoek naar nieuwe statistieken die merk […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
LinkedIn onthult prestatiekloof in B2B-advertenties en lanceert nieuwe oplossingen
3 min. lezen

LinkedIn onthult prestatiekloof in B2B-advertenties en lanceert nieuwe oplossingen

Uit de bevindingen van LinkedIn blijkt dat 81% van de B2B-advertenties er niet in slaagt voldoende aandacht te trekken of herinnering te genereren. Het platform kondigt nieuw onderzoek aan naar kopersvoorkeuren, samen met verbeterde mogelijkheden voor live-evenementen en uitgebreide LinkedIn Accelerate-functies, waaronder AI-aangedreven videoadvertenties en aanvullende campagnedoelstellingen.

Hoe maak je een B2B-marketingstrategie in 6 stappen
3 min. lezen

Hoe maak je een B2B-marketingstrategie in 6 stappen

Voor e-commercebedrijven die op de juiste manier met andere bedrijven proberen te communiceren, is het ontwikkelen van een succesvol B2B-marketingplan absoluut essentieel. Terwijl B2C-marketing soms de nadruk legt op emotionele aantrekkingskracht, legt B2B-marketing de nadruk op relaties en waarde en vraagt het om een meer strategische aanpak. Dit is een basisgids waarmee u een effectief […]