
Videogebruik bereikt nieuwe niveaus
Volgens recente gegevens gebruikt 78% van de B2B-marketeers nu video in hun advertenties. 56% van de mensen wil het komende jaar meer video’s gebruiken, terwijl 20% net begint met videomarketing.
Korte sociale video heeft het beste rendement op de investering (41%), gevolgd door brand storytelling (38%) en getuigenissen met demo’s (34%). De belangrijkste doelen van videocampagnes zijn het vergroten van het bewustzijn (35%), het ontwikkelen van vertrouwen en geloofwaardigheid (29%) en het aanzetten van mensen tot actie (23%).
Authenticiteit staat bovenaan de selectiecriteria
Bij het kiezen van B2B-makers en influencers zegt 58% van de marketeers dat authenticiteit en betrouwbaarheid de belangrijkste dingen zijn om naar te zoeken. Relevantie voor de branche komt op de tweede plaats met 49%, gevolgd door merkafstemming met 47%, vakkennis met 47% en publieksbetrokkenheid met 45%.
Opinieleiders en experts uit de industrie zijn volgens 28% van de bedrijven de beste soorten influencers. Klanten van het bedrijf komen op de tweede plaats met 23%, onafhankelijke makers komen op de derde plaats met 20%, industriële partners komen op de vierde plaats met 15% en werknemers van het bedrijf komen op de vijfde plaats met 14%.
Meetbare impact tot in de funnel
Bedrijven die met makers werken, krijgen veel voordelen op het gebied van prestaties. Influencer marketing verhoogt de naamsbekendheid met 39%, het genereren van leads met 30% en de omzet met 30%.
De grootste verschillen in prestaties zitten in de interactie met de klant door:
- Inhoud en reclame (39%)
- Groei van de merkherkenning (39%)
- Thought leadership creëren in de branche (32%)
- Nieuwe markten betreden (31%)
Investeringsplannen groeien sterk
Veel organisaties maken al gebruik van influencer marketing. 55% doet het nu en 29% wil het volgend jaar doen. Drieëntachtig procent van de teams die influencer-programma’s gebruiken, hebben meer kans om grotere budgetten te verwerven dan teams die er geen gebruik van maken (58%).
Meer volwassen video’s zorgen voor betere resultaten
LinkedIn merkte op dat het aantal B2B-adverteerders dat video in dienst heeft, van het ene jaar op het andere met 12% is gestegen. Het aantal voltooide video’s steeg met 34% en de view-through-percentages stegen met 3,8 procentpunten.
Onderzoek suggereert dat video’s die mensen iets laten voelen, 44% meer views en twee keer zoveel voltooiingen krijgen. Korte video heeft een 17% hoger voltooiingspercentage en video-inhoud heeft over het algemeen een 26% hogere merkvoorkeur en een 19% hogere koopintentie in vergelijking met statisch materiaal.
Het vertrouwenssysteem neemt de plaats in van de oude trechter
De studie geeft ons handvatten om ons te helpen vertrouwen te ontwikkelen. Het legt uit hoe video mensen interesseert, producenten vertrouwen opbouwen, goede inhoud merken versterkt en pleitbezorgers het woord verspreiden.
Er zijn vijf niveaus in de Trust Maturity Index: Experimenteren, Opkomend, Uitgelijnd, Bepleit en Geoptimaliseerd.
Bedrijven groeien door over te stappen van het gebruik van video voor kortetermijndoelen naar het aangaan van langdurige partnerschappen met videomakers die vertrouwen ontwikkelen en ondersteuning aanmoedigen.

Source: business.linkedin.com
Suggesties voor een volledige-funnelstrategie
Bedrijven moeten ervoor zorgen dat video en content van makers in alle stadia van het traject van de koper synchroon lopen voor de beste resultaten. Top-of-funnel maakt gebruik van korte films en thought leadership-inhoud om mensen te interesseren. Mid-funnel bouwt vertrouwen op door video’s van getuigenissen van klanten en gesprekken met influencers te delen. Bottom-of-funnel helpt mensen beslissingen te nemen door hen productdemo’s en casestudyfilms te laten zien.
Samenwerking tussen functies is noodzakelijk
Bedrijven die vertrouwenwekkende tactieken gebruiken, hebben meer succes en buy-in van hun werknemers. Vergeleken met teams die alleen traditionele methoden gebruiken, voorspellen teams die influencer-programma’s gebruiken eerder budgetverhogingen.
De studie zegt dat marketeers moeten kijken naar hoe mensen momenteel video en makers gebruiken, ervoor moeten zorgen dat inhoudsindelingen overeenkomen met de fasen van de trechter en geld moeten steken in programma’s die zich richten op geloofwaardigheid en echte verhalen.