3 min. lezen

Trends in vroege kerstinkopen: voorzichtige uitgaven in de VS

Vroege kerstinkopentrends geven vorm aan het retaillandschap, aangezien e-commerce retailers geleidelijk voorraden inslaan voor het seizoen. Klanten zijn al op zoek naar goede deals en voordelige aankopen. Een nieuw rapport van Gartner biedt nieuwe inzichten in dit fenomeen van vroeg winkelen en belicht belangrijke trends waar de e-commercesector rekening mee moet houden. Deze vroege kerstinkopentrends bieden retailers kansen om zich aan te passen aan veranderende consumentenvoorkeuren en te profiteren van de verlengde feestdagen.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Trends in vroege kerstinkopen: voorzichtige uitgaven in de VS
Bron: Depositphotos

De groeiende trend van vroeg winkelen

Uit een recent onderzoek van Gartner blijkt dat 32% van de Amerikaanse consumenten van plan is om tussen juli en oktober met hun kerstinkopen te beginnen, wat wijst op een verschuiving naar eerdere aankopen. Ter vergelijking: 29% van de klanten is van plan om in november te beginnen met winkelen.

Deze gedragsverandering biedt e-commercebedrijven de kans om klanten ruim van tevoren te betrekken. Grote retailers zoals Amazon en Target promoten al herfstverkoopevenementen zoals Prime Big Deal Days en Circle Week.

De impact van inflatie op portefeuilles

De enquête werpt ook licht op de invloed van inflatie op het winkelgedrag. Slechts 14% van de respondenten is van plan hun uitgaven voor kerstinkopen te verhogen in vergelijking met vorig jaar, terwijl 21% van plan is te bezuinigen en 64% verwacht hetzelfde uitgavenniveau te behouden.

Volgens 75% van de respondenten zijn hogere prijzen, in plaats van een hoger besteedbaar inkomen, de belangrijkste reden voor hogere kerstuitgaven.

Early Christmas shopping trends show US consumers adapting to inflation with cautious habits. Learn how online and hybrid services are shaping the extended holiday season.

Source: Gartner

Seizoen voor online winkelen en hybride services in de VS

Gelukkig voor e-commerce blijft online winkelen populair onder consumenten – 20% van de consumenten is van plan dit jaar meer online aankopen te doen. Bovendien is 57% van de respondenten van plan gebruik te maken van hybride winkeldiensten zoals online kopen, afhalen in de winkel (BOPIS), afhalen aan de stoeprand, levering op dezelfde dag of versnelde levering.

Hoewel sommige bezorgopties in andere regio’s misschien niet zo wijdverbreid zijn, kunnen ze als inspiratie dienen. Het is ook een herinnering voor e-shops dat het waarborgen van zichtbaarheid en beschikbaarheid cruciaal is. Klanten waarderen gemak en flexibiliteit – vooral voor kerstshoppers.

Retourneren van producten

Steeds meer consumenten, vooral jongeren, geven de voorkeur aan langere retourtermijnen. Uit de gegevens van Gartner blijkt dat meer dan 70% van de klanten onder de 40 jaar flexibelere retourtermijnen zou waarderen die verder gaan dan de traditionele periode van 30-60 dagen.

E-commercebedrijven die tijdens de kerstperiode langere retourperiodes aanbieden, kunnen hogere conversieratio’s en klanttevredenheid zien.

Kassi Socha, een analist bij Gartner, adviseert retailers om al in het eerste kwartaal te beginnen met plannen voor het kerstseizoen en hun marketingstrategieën voortdurend te verfijnen.

“Deze strategie stelt marketingteams in staat om vroege consumenteninzichten en marktanalyses in overweging te nemen, zodat de hypothesen die ze aan het begin van het jaar stellen, voldoen aan de verwachtingen van hun doelgroepen”, stelt Socha.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
E-commerce Abonnement Trends 2025
5 min. lezen

E-commerce Abonnement Trends 2025

Op basis van het Subscription Trends Q1 Report 2025 van Subscrybe onderzoekt dit artikel vijf trends die de abonnementseconomie opnieuw vormgeven. In plaats van alleen de bevindingen samen te vatten, zijn de inzichten zorgvuldig aangepast voor e-commercebedrijven, met behoud van de originele datapunten en voorbeelden uit de praktijk.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Hoe kaartgekoppelde aanbiedingen loyaliteit transformeren
13 min. lezen

Hoe kaartgekoppelde aanbiedingen loyaliteit transformeren

Jarenlang was het inwisselen van een kortingsbon in de winkel om een korting of beloning te verdienen een onhandige klantreis. Kortingsbonnen bestaan misschien al zo lang als de winkels zelf, maar de komst van mobiel bracht mobiele kortingsbonnen met zich mee en de mogelijkheid om ‘multi-channel’ loyaliteitscampagnes uit te voeren, waarbij een handelaar een kortingscode […]

Rob Downes Rob Downes
Loyalty, Rewards and CLO Expert
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+