
De WunderKIND Ads-enquête werd uitgevoerd onder een steekproef van 1.000 digitaal actieve klanten. Volgens de resultaten denkt tot 70% van de respondenten dat adverteerders hun digitale ervaring niet respecteren, en nog eens 95% zei dat hun perceptie van inhoud wordt onderbroken door advertenties. Negen op de tien (92%) shoppers hebben het gevoel dat advertenties steeds opdringeriger worden, en tot 91% van de shoppers koopt niet eens van een merk waarvan ze de advertenties afleidend vinden.
Meer dan tweederde (68%) van de consumenten die deelnamen aan het onderzoek van Wunderkind zou eerder geneigd zijn om een advertentie te bekijken als ze volledig niet betrokken waren bij de inhoud. 60% geeft er echter de voorkeur aan om pas advertenties te zien nadat ze klaar zijn met de interactie met de inhoud op de website.
Is advertentieblokkering de nieuwe standaard?
Het volgende onderzoek van Bulbshare richtte zich op Generatie Z. Het meldt dat opdringerige advertenties 99% van de consumenten in deze demografie dwingt om vaak advertenties over te slaan, terwijl bijna tweederde (63%) van de online shoppers adblockers gebruikt om online advertenties helemaal te vermijden.
Het gaat niet alleen om een slechtere klantervaring. Consumenten zijn zo geïrriteerd dat ze hun zoektocht en aankoop onderbreken. Ze veroorzaken ook lagere betrokkenheids- en conversieratio’s, waardoor de effectiviteit van advertenties wordt beperkt en de marketing-ROI en het rendement op advertentie-uitgaven aanzienlijk worden verminderd.
De enquête werpt ook een licht op marketeers
Wunderkind keek ook naar marketingmanagers. Ze voerden het onderzoek uit met een steekproef van honderd CMO’s in 2023. Volgens het rapport is 50% van de respondenten van mening dat digitale reclame de merkloyaliteit niet verhoogt en 44% zei dat hun online advertenties niet genoeg verkopen genereren. Amy Pearce, hoofd reclame bij Wunderkind International, vatte het als volgt samen:
“Reclame wordt vaak op een negatieve manier ervaren. Maar de waarheid is dat wanneer advertenties op het juiste moment, aan de juiste gebruiker, op de juiste – en vaak meer organische – manier worden getoond, consumenten blij zijn en bereid zijn om op een zinvolle manier deel te nemen. Net zoals retailers en merken zich richten op het personaliseren van de winkelervaring, moeten merken nadenken over hoe en wanneer advertenties het beste aan consumenten worden geserveerd om gebruikersgerichte advertentie-ervaringen te creëren die betrokkenheid en conversies stimuleren die ROI genereren”.