
1. Merkfusie: verbindingen maken tussen domeinen
E-commercemerken vertrouwen steeds meer op een diverse pool van makers om nichedoelgroepen te bereiken. Werken met kunstenaars die authentieke, ongefilterde ervaringen delen, helpt om vertrouwen te kweken.
Pro-tip:
gebruik TikTok’s Creator Marketplace om stemmen te vinden die aansluiten bij uw merk en ontwikkel campagnes die authenticiteit en inclusiviteit benadrukken.

Source: TikTok
2. Identiteitsosmose: aanpassen aan de voorkeuren van klanten
Consumenten verwachten nu dat merken hun evoluerende waarden weerspiegelen, zoals inclusiviteit, diversiteit en duurzaamheid. Op TikTok is het publiek vooral geïnteresseerd in unieke perspectieven en persoonlijke verhalen.
Pro-tip:
gebruik commentaarsecties als live focusgroepen om uw aanbod te verbeteren en uw bezorgdheid voor de behoeften van uw klanten te tonen.
3. Creatieve katalysatoren: behendigheid vergroten met AI
AI begint een revolutie teweeg te brengen in het maken van inhoud. Van idee tot productie, merken kunnen snel experimenteren en itereren met behulp van tools zoals TikTok Symphony Assistant.
Pro-tip:
Integreer generatieve AI in uw workflow om visuele inhoud te produceren, campagnes te personaliseren en op creatieve wijze verhalen te vertellen.

Source: TikTok
4. Gesprekken ontwikkelen om vertrouwen te bevorderen
Merken worden gewaardeerd als ze op een zinvolle manier met TikTok-gebruikers omgaan. Initiatieven voor dienstverlening aan de gemeenschap, live-evenementen en relationele campagnes geven uw publiek het gevoel dat ze samenwerken.
Pro-tip:
gebruik interactieve elementen zoals TikTok LIVE of bekende hashtags zoals #CorporateBaddie en #SelfCare om tweerichtingscommunicatie te bevorderen.
Waarom dit rapport belangrijk is voor e-commerce
Voor e-commercemerken biedt TikTok’s 2025 Trend Report onschatbare inzichten in het combineren van technologie met authentieke betrokkenheid. Of je nu een startup of een gevestigd merk bent, deze trends bieden bruikbare strategieën voor groei, van AI-gestuurde contentcreatie tot community-building.
De nadruk die het rapport legt op partnerschappen met makers en het opbouwen van vertrouwen is met name relevant voor online retailers die zich willen onderscheiden in een steeds competitievere digitale markt.
Je kunt TikTok’s volledige “What’s Next Trend Report” hier downloaden. (Vereist e-mailen).