De EU Digital Services Act (DSA) zegt dat elke grote online site twee keer per jaar moet delen hoeveel actieve gebruikers ze in Europa hebben. Zo weten mensen hoe ver ze nog reiken. Het meest recente rapport van TikTok over het gemiddelde aantal maandelijks actieve gebruikers voor de maanden februari tot en met juli van dit jaar kwam vorige week uit.
Uit de cijfers blijkt dat TikTok in deze tijd elke maand 150 miljoen EU-gebruikers bediende die online waren. Dit is meer dan de 134 miljoen die in augustus vorig jaar werden gerapporteerd en de 142 miljoen die in februari werden gemeld. Hieruit blijkt dat de EU-markt gestaag groeit.
De groei van de app is misschien niet zo snel als vroeger, maar een extra 8 miljoen mensen is nog steeds best goed, vooral als je het vergelijkt met andere grote platforms in Europa. Snapchat, Facebook en X (voorheen Twitter) hebben allemaal een plateau bereikt. In feite verliest X regelmatige gebruikers in de EU.
In de afgelopen maanden is Europa belangrijker geworden voor TikTok. Dit komt vooral door de aanstaande sell-off bill in de VS. Het vecht het wetsvoorstel aan voor de rechtbank, maar als het wordt aangenomen, kan dit een verkoop aan een Amerikaans bedrijf betekenen of een volledig verbod in de VS vanaf begin volgend jaar.
Het sociale netwerk TikTok is van plan om nieuwe projecten in de EU te starten, zoals een grote impuls voor in-stream shopping en meer beloningen voor auteurs.
TikTok zou wereldwijd een miljard dagelijkse gebruikers hebben, maar de gebruikers zijn op andere manieren verspreid dan die van andere apps. Op dit moment zijn de grootste klanten van TikTok:
- 170 miljoen gebruikers in de VS
- 150 miljoen gebruikers in Europa
- 130 miljoen gebruikers in Indonesië
- Brazilië: 100 miljoen gebruikers
- In Mexico gebruiken 77 miljoen mensen
- In Vietnam gebruiken 70 miljoen mensen
Meer dan de helft van de gebruikers van TikTok bevindt zich in deze zes gebieden, die ook belangrijke plaatsen zijn voor de app om te blijven groeien en verbeteren.