Met dit nieuwe systeem zijn verkooppartners verantwoordelijk voor het verzenden van hun eigen goederen, wat buitenlandse handelaren de kans geeft om te profiteren van de populariteit van Temu in hun eigen land.
De eigenaar van Temu, PDD Holdings, ziet dit marktplaatsmodel als een manier om leveringen aan klanten in het Westen te versnellen en grotere dingen toe te voegen aan zijn virtuele productlijn. De site bepaalt de prijzen die consumenten betalen voor goederen, en handelaren zijn verantwoordelijk voor hun eigen voorraad en productselectie.
Waar ligt Temu – Uitbreiding in Europa
De Business Development Manager, Zixia Yi, zegt dat de markt “officieel open is voor registratie voor bedrijven met EU-entiteiten, waaronder die gevestigd in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, het VK en Nederland.”
Temu brengt momenteel geen basiskosten of verkoopcommissies in rekening aan handelaren. Ze laten zelfs gratis advertenties op de site adverteren. Het is nog niet duidelijk hoe lang deze introductietijd zal duren.
Snelle groei en regels
Europa heeft Temu net afgelopen voorjaar gekregen, en het krijgt nu al veel aandacht. Zo heeft een derde van de Duitsers in het jaar sinds de opening iets op de app gekocht. Vanwege zijn snelle groei werd Temu dit voorjaar door de Europese Commissie op de VLOP-lijst (Very Large Online Platforms) gezet. Dit betekent dat het zich aan strikte regels moet houden in het kader van de Digital Services Act.
Dit voorjaar werd het nieuwe marktplaatsmodel van het platform voor het eerst geïntroduceerd in de Verenigde Staten, waar nu veel Temu-verkopen worden verscheept.
Problemen in de industrie
Groepen in Europa maken zich zorgen over de snelle groei van Temu en andere Chinese sites. In juni schreven Ecommerce Europe en verschillende van haar nationale verenigingsleden een open brief waarin ze pleitten voor een gelijk speelveld voor alle e-commercespelers op de Europese markt. Zij riepen met name op tot een betere handhaving van de bestaande regelgeving.