
Het contrast tussen volume en efficiëntie
De mode-industrie is uitgegroeid tot het leidende segment binnen de retailmarkt, met een jaarlijkse winst van $ 1.2 biljoen in 2023. De robuuste markten bestaan uit China, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
De Verenigde Staten, met een omzet van 214,8 miljard dollar in 2023, vertegenwoordigen de op een na grootste modemarkt na China (639,5 miljard dollar). De Amerikaanse markt heeft bovengemiddelde waarden over de hele conversietrechter. Het percentage toevoegingen aan winkelwagentjes bereikt 13,6% en het percentage verlaten winkelwagentjes 10,6%, wat aanzienlijk hoger is dan de wereldwijde gemiddelden van 12,3% en 9,8%.
Duitsland en Groot-Brittannië
Daarentegen vertoont de Duitse markt, die in 2023 een omzet van $ 27,7 miljard genereerde, lagere percentages toevoegingen aan winkelwagentjes (10,9%) en verlatingspercentages van winkelwagentjes (7,9%) in vergelijking met het wereldwijde gemiddelde. Een vergelijkbare trend is te zien in het Verenigd Koninkrijk met een add-to-cart percentage van 11,5% en een abandonment rate van 8,3%.
Interessant is dat, ondanks deze verschillen in klantgedrag, alle drie de markten vergelijkbare conversieratio’s behalen , variërend van 3,0% tot 3,2%, wat hoger is dan het wereldwijde gemiddelde van 2,5%.

Source: ECDB
Wat is de reden achter deze variaties?
Duitse en Britse consumenten lijken vastberaden en gefocust te winkelen, omdat ze de neiging hebben om artikelen aan hun winkelwagentje toe te voegen met de duidelijke intentie om een aankoop te doen.
Aan de andere kant kunnen consumenten in de Verenigde Staten terloops producten in hun online winkelwagentje plaatsen. Bijvoorbeeld om een bepaalde outfit te “bewaren” of om de prijzen te vergelijken met die van verschillende winkels.
Problemen zoals zorgen over betaling, onvoorziene kosten of beperkte betaalmethoden kunnen ook een rol spelen bij mensen die hun winkelwagentje verlaten zonder een aankoop te doen.
De variaties die worden waargenomen in winkelgewoonten onderstrepen het belang van het aanpassen van benaderingen aan markten. Amerikaanse online winkels kunnen het voordelig vinden om de afrekenprocedure te stroomlijnen, terwijl Duitse en Britse online winkels zich zouden kunnen concentreren op het verhogen van de snelheid van het toevoegen van producten aan de winkelwagen.
De variaties in conversiestrategieën in markten komen voort uit sociale en economische invloeden, maar ook uit culturele elementen die een aanzienlijke invloed hebben op consumentenacties. Het kennen van de tradities en winkelgewoonten speelt een rol bij het effectief uitbreiden wereldwijd.
Conclusie
Hoewel klantreizen per marktplaats kunnen verschillen als het gaat om het conversietrechterproces, lijkt het uiteindelijke resultaat – het conversiepercentage – consistent op alle marktplaatsen, wat aangeeft dat het behalen van succes binnen e-commerce kan worden benaderd via verschillende strategieën en methoden.