2 min. lezen

Spraaktechnologie verandert e-commerce marketing: Generatie Z baant de weg

E-commerce marketing ontwikkelt zich snel en spraaktechnologie wordt een baanbrekend hulpmiddel voor zowel consumenten als winkels. Uit een recente studie blijkt dat een aanzienlijk deel van de wereldwijde shoppers deze innovatieve benadering van online aankopen omarmt.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Spraaktechnologie verandert e-commerce marketing: Generatie Z baant de weg
Bron: Depositphotos

“How the World Does Digital”, de PYMNTS Intelligence-studie uit 2024, biedt een interessante analyse van de acceptatie van spraakgestuurde aankopen onder verschillende generaties. Volgens de studie, waarbij meer dan 67.000 consumenten uit 11 landen werden ondervraagd, die goed zijn voor meer dan de helft van het wereldwijde bbp, gebruikt 17,9% van de totale bevolking minstens één keer per week spraaktechnologie om minstens één keer per week te winkelen.

Maar de generatiekloof schetst een complexer beeld, waarbij jongere consumenten het voortouw nemen in deze transformatie van e-commercemarketing. Met een verbazingwekkende 30,4% van de leden die wekelijks aan voice shopping doen, loopt Generatie Z voorop. De populariteit van spraakgestuurd kopen door deze technisch onderlegde groep herdefinieert e-commerce marketingbenaderingen.

Source: PYMNTS Intelligence

Niet ver achter met een wekelijks gebruikspercentage van 27.6% van voice shopping zijn millennials. Digital natives hebben deze technologie ijverig opgenomen in hun hectische schema’s, wat een geweldige kans biedt voor e-commerce marketeers om gebruik te maken van deze groeiende markt.

Oudere generaties hanteren veel lagere tarieven. Slechts 6,8% van de babyboomers gebruikt wekelijks spraaktechnologie om te winkelen; Generatie X heeft een wekelijks gebruik van 14,9%. Deze generatiekloof benadrukt de vereiste van op maat gemaakte e-commerce marketingstrategieën voor verschillende leeftijdsgroepen.

Opkomende voice commerce verandert de hele aankoopervaring, niet alleen over gemak. Vooruitgang in contextueel bewustzijn en natuurlijke taalverwerking hebben het spraakvermogen verheven van een eenvoudige “taakmeester” tot een meer intuïtieve, mensachtige ervaring.

Het is duidelijk naarmate de spraaktechnologie zich ontwikkelt , dat de marketingplannen voor e-commerce moeten worden aangepast aan de voorkeuren van de consument, vooral die van jongere generaties die deze trend aandrijven. Retailers en marketeers die spraakgestuurd winkelen effectief gebruiken in hun digitale plannen, zullen waarschijnlijk een concurrentievoordeel hebben in de snel evoluerende online winkelomgeving.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Waarom presteren berichten met actieve reacties op reacties beter?
4 min. lezen

Waarom presteren berichten met actieve reacties op reacties beter?

In het verleden was de aandacht bijna uitsluitend gericht op de post zelf. Het format, de lengte, de visuals en de timing werden geanalyseerd. Tegenwoordig is de reactiesectie een even belangrijke plek geworden. Sociale netwerken geven steeds meer de voorkeur aan content die interactie stimuleert, en reacties zijn een signaal dat algoritmes zeer nauwlettend monitoren.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
OpenAI bereikt in recordtijd 1 miljoen zakelijke klanten
2 min. lezen

OpenAI bereikt in recordtijd 1 miljoen zakelijke klanten

OpenAI kondigde aan dat meer dan een miljoen bedrijven nu actief betalen voor hun platform – de snelste groei in de geschiedenis van het B2B-platform. Klanten zijn onder andere banken, winkelketens en farmaceutische giganten. Interessant genoeg groeien de aantallen deels dankzij regelmatige ChatGPT-gebruikers.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU