2 min. lezen

Scandinavische e-commerce verandert vanwege jonge klanten

Volgens het onderzoek van PostNord verandert de Scandinavische e-commerce snel, waarbij jonge mensen deze transformatie leiden. Hun winkelgewoonten geven een nieuwe vorm aan digitale detailhandel in Denemarken, Noorwegen, Zweden en andere Scandinavische landen.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Scandinavische e-commerce verandert vanwege jonge klanten
Bron: Depositphotos

Winkelgewoonten van verschillende generaties

In de Scandinavische regio winkelen mensen van verschillende leeftijden online tegen zeer verschillende tarieven. Mensen uit Denemarken (18-29 jaar) en Noorwegen (30-49 jaar) zijn de meest actieve online shoppers. Als het gaat om oudere shoppers, zijn Zweden en Denemarken interessant. Mensen van 65 tot 79 jaar hebben twee keer zoveel kans als mensen in andere Scandinavische landen om één keer per week online te winkelen.

Zweden is een van de weinige Scandinavische landen waar leeftijd niet zo’n groot effect heeft op hoe vaak mensen winkelen. Maar in de hele regio winkelen 50-plussers minder vaak per week online, wat aantoont dat het gebruik van e-commerce duidelijk verschilt tussen generaties.

Hoe verschillende generaties willen dat dingen worden afgeleverd

Het sterke verlangen van jongeren naar flexibiliteit en weinig menselijke interactie verandert wat mensen van bezorgdiensten verwachten. In tegenstelling tot hun oudere tegenhangers staan ze verrassend open voor nieuwe ideeën zoals pakketautomaten en nieuwe manieren om pakketten te bezorgen. Dit is heel anders dan oudere consumenten, die meer waarde hechten aan veiligheid en vertrouwdheid en meestal kiezen voor traditionele servicepunten en thuisleveringen.

Nordic e-commerce : Consumers shopping online at least weekly

Source: Postnord

Jongeren leiden nieuwe betalingsideeën

Het grootste verschil zit misschien wel in de manier waarop mensen ervoor kiezen om te betalen. Jongeren lopen voorop in het gebruik van mobiele betaalmogelijkheden. De manier waarop mensen betalen verandert omdat ze houden van directe betalingsopties zoals Swish, Vipps en MobilePay, evenals digitale portemonnees zoals Apple Pay en Google Pay.

Jongeren in de Scandinavische landen maken twee keer zoveel kans als ouderen om mobiele betalingen te gebruiken. Dit betekent dat mobiele betalingen in de toekomst wellicht de norm worden in plaats van de uitzondering.

Preffered payment method

Source: Postnord

Een blik op de toekomst

Voor de toekomst van Scandinavische e-commerce is het belangrijk om deze verschillen tussen generaties te begrijpen. De smaak van jongere consumenten , vooral hoe open ze staan voor digitale oplossingen en flexibiliteit, kan ons veel vertellen over waar online winkelen in de toekomst in de regio naartoe zal gaan.

Naarmate deze jongere shoppers meer koopkracht krijgen, zal hun smaak waarschijnlijk de norm bepalen voor online winkelen in de Scandinavische landen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Prijswinst: 78% van de Scandinavische consumenten winkelt nu grensoverschrijdend
3 min. lezen

Prijswinst: 78% van de Scandinavische consumenten winkelt nu grensoverschrijdend

Tot 78% van de Scandinavische klanten heeft het afgelopen jaar een aankoop in het buitenland gedaan, wat 4 procentpunten meer is dan in 2024, volgens PostNord’s E-commerce in the Nordics 2025: Autumn Report. China blijft de meest populaire bestemming met een aandeel van 30%, waarbij de prijs het duidelijke hoofdmotief is – genoemd door meer […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Regionale conferentie over e-commerce in Skopje toonde de toekomst van de digitale economie
2 min. lezen

Regionale conferentie over e-commerce in Skopje toonde de toekomst van de digitale economie

In een sfeer vol energie, inspiratie en nieuwe ideeën heeft de 8e Regionale E-Commerce Conferentie van dit jaar opnieuw aangetoond waarom dit het meest verwachte evenement is voor de digitale gemeenschap in de regio. Op 4 november zat de Nationale Opera en Ballet bomvol met managers, marketeers, ondernemers, vertegenwoordigers van organisaties en leiders die onder […]

Marija Ristovska Marija Ristovska
E-commerce Project Manager | Marketing and PR consultant and Strategist, E-commerce Macedonia Association
Optimaliseren voor algoritmen? Sociaal luisteren is waar het echt om gaat
4 min. lezen

Optimaliseren voor algoritmen? Sociaal luisteren is waar het echt om gaat

Merken zijn al jaren bezig met het optimaliseren van content voor zoekmachines. Tegenwoordig verandert echter de manier waarop mensen naar informatie zoeken, en daarmee ook de manier waarop ze beslissingen nemen. In plaats van korte vragen, vragen ze naar specifieke dingen die voor hen belangrijk zijn. Wat ooit grappig was, is nu een standaard waaraan […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge