
Pinterest-gebruikers kunnen nu specifiek zoeken naar bepaalde elementen uit afbeeldingen – zoals een jas, schoenen of kleurenpalet – en direct vergelijkbare of complementaire producten bekijken.
Dit proces maakt gebruik van generatieve AI, die afbeeldingen analyseert en beschrijvende zinnen maakt, waardoor gebruikers beter kunnen herkennen wat ze leuk vinden aan een afbeelding en verder kunnen surfen of winkelen. Pinterest introduceert het volgende:
- Eenvoudige zoekinitiatie: Als u lang op een pin drukt, wordt visueel zoeken geactiveerd.
- Paneel voor het aanpassen van resultaten: Gebruikers kunnen resultaten filteren op stijl, materiaal, kleur of gelegenheid. Als iemand bijvoorbeeld een bepaald jasje leuk vindt, kunnen ze snel filteren op vergelijkbare jassen die formeler zijn of in een andere stijl zijn.
- Visuele element markeren: Een nieuw “geanimeerde gloed”-effect vestigt de aandacht op aanklikbare delen van afbeeldingen. Dit kan de interactiviteit en interesse vergroten.
Deze innovaties zijn momenteel alleen beschikbaar voor damesmode in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Pinterest geeft echter aan dat de functies uiteindelijk zullen worden uitgebreid naar andere categorieën en landen.
Pinterest verbetert visueel zoeken – wat betekent dit voor e-commerce?
Visueel zoeken verkort de reis van inspiratie naar aankoop. Generatie Z en millennials winkelen steeds vaker met hun ogen. Ze nemen beslissingen op basis van visuals, esthetiek en indruk. Pinterest bouwt daarom voort op waar het goed in is: inspiratie omzetten in een specifiek product.