Economische zorgen domineren de uitgaven
In 2023 groeide de Amerikaanse economie met 2,5% en daalde de inflatie tot 3,4%. Ondanks berichten over een verbeterende economie is slechts 30% van de Gen Z-consumenten optimistisch in vergelijking met het voorgaande jaar. De voorzichtigheid is nog groter in Europa, waar de economie bijna geen groei doormaakt. Britse Gen Z is 25% pessimistischer dan die in Amerika.
“Dit verklaart waarom TikTok vol staat met video’s over ‘luid budgetteren’, waarin mensen openlijk praten over hun geldplannen en inspanningen om minder uit te geven. Deze trend leidt ertoe dat bijna een derde van Generatie Z probeert geld te besparen, goedkopere dingen en minder onnodige spullen te kopen.”
36% van de Gen Z-respondenten zegt minder uit te geven. Ze worden vooral getroffen door categorieën als afhaalmaaltijden, gaming, elektronica en online nieuws. Onder Gen Z-studenten is het sentiment nog erger: 45% is pessimistisch over de toekomst van de economie en 77% worstelt om hun budget aan te passen om aan deze zorgen tegemoet te komen.
Hoe betrek je Gen Z?
Instagram, TikTok en Snapchat spelen een sleutelrol bij de introductie van nieuwe merken. 68% van de respondenten zei dat sociale media hun belangrijkste bron van merkontdekking zijn. Aanbevelingen van vrienden en familie hebben ook een grote impact.
Exclusieve aanbiedingen hebben bewezen een belangrijke factor te zijn bij het trekken van de aandacht van Gen Z. Tot 91% van de studenten onderzoekt kortingen voordat ze kopen. Bovendien is aangetoond dat exclusieve aanbiedingen effectiever zijn dan andere tactieken. Denk bijvoorbeeld aan Buy Now Pay Later (BNPL) of verlengde retourtermijnen.
Exclusieve kortingen stimuleren niet alleen het aankoopgedrag, maar ook de merkloyaliteit. Een aanzienlijk deel van de respondenten zei dat ze zouden overstappen naar een ander merk voor een exclusieve aanbieding of zich zouden aanmelden voor een loyaliteitsprogramma in ruil voor korting.
Gratis geschenken en gratis verzending werden geïdentificeerd als de meest aantrekkelijke exclusieve aanbiedingen, gevolgd door kortingen op aankopen. Verrassend genoeg kwam e-mail naar voren als het favoriete communicatiekanaal voor het verzenden van aanbiedingen, op de voet gevolgd door sms-berichten.
Afhaal-/bezorgbestellingen stonden op de eerste plaats van de productcategorieën die Gen Z met korting zou kopen. Daarna volgden kleding, cosmetica/persoonlijke verzorging, games en elektronica. De minst populaire keuze was online nieuws, wat wijst op de voorkeur van Gen Z voor gratis informatiebronnen.