
E-commerce in Turkije maakt een snelle groei door. Het ministerie van Handel meldde dat de online uitgaven vorig jaar meer dan verdubbeld zijn, dankzij inflatie en aanzienlijke autonome groei. Deze trend zal zich naar verwachting voortzetten. Momenteel zijn bijna 560.000 bedrijven actief in de Turkse e-commerce. Om binnenlandse bedrijven te beschermen tegen de toenemende concurrentie van buitenlandse online winkels, neemt de regering nieuwe maatregelen.
Vanaf 21 augustus wordt de heffing op Europese verpakkingen verhoogd van 18% naar 30%. Voor zendingen uit niet-EU-landen zal het recht, dat momenteel 30% bedraagt, verdubbelen tot 60%. Dit geldt voor goederen die per post of expreszendingen worden geleverd aan Turkse klanten.
Ook de belastingvrijstellingsdrempel voor internationale bestellingen verandert – van de oorspronkelijke 150 euro wordt deze verlaagd naar 30 euro. Dit betekent dat Turkse consumenten te maken krijgen met hogere kosten voor kleinere online bestellingen uit het buitenland. Het doel is om klanten te ontmoedigen om goederen in het buitenland te zoeken en binnenlandse bedrijven te bevoordelen.
Het land zal ook een extra belasting invoeren op goederen die onder de speciale wet op de verbruiksbelasting vallen , zoals luxeproducten, die onderworpen zullen zijn aan een vaste belasting van 20%.
Ook hier kunnen we zien hoe bekende Aziatische giganten de verkoop domineren. De geplande regelgeving is een reactie op de praktijken van verkopers zoals Temu en AliExpress. De Europese Unie heeft al een plan gepresenteerd dat verpakkingen tot 150 euro uit niet-Unielanden tot maart 2028 vrijstelt van invoerrechten.