Wat is SEO?
Zoekmachineoptimalisatie, of kortweg SEO, is het proces waarbij een website of inhoud wordt geoptimaliseerd om de zichtbaarheid ervan in zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo te verbeteren.
Als onderdeel van SEO richten marketeers of copywriters zich meestal op specifieke trefwoorden of woordgroepen die relevant zijn voor een merk, product of dienst. Ze gebruiken deze om te proberen de website bovenaan de zoekresultaten te krijgen, wat het verkeer kan vergroten en de verkoop kan stimuleren.
SEO is een uitdagend vakgebied. Het is een nooit eindigend proces, aangezien de zoekresultaten voortdurend veranderen. Op een dag staat uw site misschien op nummer één; De volgende dag kan het op de vierde of vijfde plaats staan. Daarom moet u voortdurend nieuwe trends in de gaten houden, kijken wat er verbeterd kan worden en anticiperen op welke factoren uw positie kunnen bedreigen.
Hoe werken zoekmachines?
Om SEO te begrijpen en ermee te werken, moet u begrijpen hoe zoekmachines werken. Ze zijn een essentieel onderdeel van het hele proces van content – of website-optimalisatie.
Ten eerste zijn zoekmachines niet alleen Google, Bing of Yahoo. Tegenwoordig omvatten ze ook populaire platforms zoals Facebook of YouTube. Dus om hoger te scoren op deze platforms, moet u SEO-principes toepassen bij het maken van inhoud voor hen.
Maar hoe werken zoekmachines? Gewoon. Hun algoritmen doorzoeken dagelijks duizenden websites en slaan deze op in hun database. Vervolgens selecteert het ze op basis van het door u gekozen trefwoord en geeft het ze aan u weer.
De volgorde waarin de sites verschijnen, is afhankelijk van verschillende factoren. Google geeft hier niet veel informatie over, maar we kunnen uit ervaring bevestigen dat zijn technologie zich vooral richt op zoekwoorden, inhoudsrelevantie, interne en externe links en laadsnelheid. Hieronder bespreken we de belangrijkste factoren.
Relevantie
Als u op zoek bent naar banden, wilt u geen kleding in uw zoekresultaten zien. Daarom richt Google zich bij het beoordelen van inhoud vooral op de relevantie of de mate waarin er een nauwkeurige relatie bestaat tussen de zoekopdracht en het beoogde zoekresultaat.
Domeinen met nauwkeurige, snelle en relevante resultaten worden hoog gerangschikt en komen op de eerste plaats in zoekmachines. Gebruik daarom de juiste zoekwoorden bij het maken van inhoud. De kunstmatige intelligentie van Google (of een andere zoekmachine) kan deze lezen en uw website weergeven aan mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in het onderwerp.
Relevantie van de inhoud is belangrijk, maar niet de enige factor die Google in overweging neemt. Er zijn momenteel miljoenen relevante webpagina’s en slechts een paar kunnen in de topposities worden gerangschikt. Daarom moet er rekening worden gehouden met andere parameters als het gaat om SEO.
Wist je dat…?
Tot 68% van de mensen zal niet terugkeren naar een website als ze teleurgesteld of niet geïnteresseerd zijn in de inhoud die ze vinden. Dus als u wilt dat een persoon op uw site blijft en een aankoop doet, moet u gepersonaliseerde, zeer relevante inhoud van hoge kwaliteit maken die aan hun wensen en behoeften voldoet.
Autoriteit
Autoriteit is de parameter van een zoekmachine om te bepalen of inhoud nauwkeurig en betrouwbaar is. Het verwijst naar de algehele invloed en reputatie van een domein, en Google evalueert het meestal op basis van de algehele acceptatie van de site door gebruikers.
Maar hoe bepaalt Google hoeveel autoriteit een site heeft? Het doet dit over het algemeen op basis van backlinks van andere sites. Daarom is linkbuilding zo belangrijk voor SEO.
Backlinks zijn essentieel voor een website, maar in plaats van je alleen te concentreren op het aantal backlinks dat je hebt, moet je ook bijhouden op welke sites ze staan. Een backlink op een gezaghebbende site is veel waardevoller voor Google dan meerdere links op kleinere en niet-gezaghebbende sites.
Nut
Het feit dat de inhoud relevant en feitelijk correct is, garandeert niet automatisch dat deze nuttig is en door Google zal worden gerangschikt. Het bedrijf bespreekt voortdurend het belang van kwaliteit boven kwantiteit en benadrukt dat inhoud moet worden gemaakt voor gebruikers die het leuk vinden om te lezen en ermee om te gaan. Wat betekent dat in de praktijk?
Stel je voor dat je op zoek bent naar een artikel over hoe je kunt afvallen. Resultaat A, dat u opent, is geschreven door een vooraanstaande en deskundige expert. De tekst is relevant en biedt kwaliteitsinformatie, daarom linken veel websites ernaar.
Deze inhoud is echter problematisch omdat deze slecht gestructureerd is, geen afbeeldingen bevat en technische termen bevat die de meeste mensen niet begrijpen.
Resultaat B, aan de andere kant, heeft geverifieerde informatie die in menselijke termen is geschreven. Het is ook gestructureerd en heeft afbeeldingen. Gewone mensen zullen het dus veel beter lezen dan het eerste alternatief. Google kan daarom resultaat B als eerste rangschikken, zelfs als er niet zoveel gezaghebbende websites naar linken.
Simpel gezegd kijkt Google ook of mensen de pagina openen en weer weggaan omdat ze veel ongestructureerde tekst zien of dat ze op de pagina blijven en deze lezen.
Deskundig advies
: U kunt een statistiek met de naam bouncepercentage gebruiken om te bepalen hoe mensen omgaan met uw inhoud. Dit vertelt u welk percentage van de mensen de site bezoekt, geen actie onderneemt en onmiddellijk vertrekt.
Veiligheid
Beveiliging is een andere factor in SEO en waar een website zal worden gerangschikt. De technologie van Google moet de site zonder problemen kunnen bezoeken en crawlen.
Veel gebruikers denken dat de rankingfactor van Google voor beveiliging het veilige hypertekstprotocol “https” is. John Mueller, senior webmaster trends analist en zoekrelaties voor het bedrijf, zegt echter dat de technologie van Google niet al te nauwkeurig naar dit detail kijkt. Ze kijken naar andere parameters, zoals de broncode van de pagina.
Aan de andere kant is het https-protocol essentieel voor gebruikers. Als ze uw site openen en ontdekken dat deze deze niet heeft, zullen ze waarschijnlijk onmiddellijk vertrekken, waardoor uw bouncepercentage toeneemt. Dit betekent dat uw inhoud niet relevant is voor Google, waardoor uw zoekresultaten zullen dalen.
Snelheid van de website
In de afgelopen jaren is websnelheid genoemd als een van de belangrijkste parameters die van invloed zijn op de rangschikking van zoekresultaten. Dit komt omdat Google constant probeert de gebruikerservaring te verbeteren. Het weet dat mensen niet te lang willen wachten tot pagina’s zijn geladen. Dus als uw site snel is, is de kans groot dat deze hoger zal scoren.
Dus, hoe controleert Google de laadsnelheid? In juli 2018 introduceerde het een algoritme-update die zich op dit zeer detail richtte, waarbij sites werden bestraft die er lang over doen om te verschijnen.
Het goede nieuws is dat u nu verschillende tools kunt gebruiken om de snelheid van uw site te controleren. Een van de meest elementaire is PageSpeed Insight, dat rechtstreeks van Google komt.
Reactievermogen
Een groot percentage van de mensen gebruikt tegenwoordig mobiele telefoons om naar informatie te zoeken. Kleine schermen hebben de voorkeur boven grote computers of laptops, iets waar je rekening mee moet houden bij het maken van een website. De site moet zich aanpassen aan mobiele of tabletgebruikers, waardoor het bladeren door subpagina’s gemakkelijker wordt en ervoor zorgt dat ze niet vertrekken zodra deze is geladen.
Google heeft niet direct controle over hoe goed een website zich aanpast aan kleinere schermen. Het controleert echter wel het bouncepercentage, dat hoger zal zijn als gebruikers erachter komen dat de site niet gemakkelijk te bekijken is op mobiel.
Leeftijd en domeinnaam
Wist je dat tot 60% van de sites die op de topposities op Google verschijnen, drie jaar of ouder zijn? Dit feit werd ontdekt door Ahrefs, dat in zijn test van 2017 meer dan twee miljoen pagina’s controleerde.
Dus als je een website hebt die enkele jaren oud is, heb je een voordeel ten opzichte van de nieuwste sites.
Naast de leeftijd is ook de domeinnaam zelf van belang. Hoewel Google in het verleden exacte match-domeinen heeft bestraft (die met opzet een trefwoord in de URL hebben), waren deze straffen voornamelijk voor spamsites met irrelevante inhoud van lage kwaliteit.
Domeinen met een exacte overeenkomst in het zoekwoord die relevante en hoogwaardige inhoud hebben, hoeven niet bang te zijn voor boetes. Integendeel, Google zal hen belonen met hogere zoekresultaten voor goed werk.
Gebruikerservaring
Gebruikerservaring hangt nauw samen met bruikbaarheid. Google maakt al enige tijd gebruik van kunstmatige intelligentie om de ranking van websites te verbeteren. Het noemt deze technologie RankBrain, wiens belangrijkste taak het is om met name te volgen.
- Klikfrequentie : het percentage mensen dat doorklikt naar uw site nadat deze in de zoekresultaten is weergegeven
- Uitstappercentage – het aantal mensen dat op uw site klikt en vervolgens teruggaat naar de zoekresultaten zonder enige actie te ondernemen
- Verblijftijd – de tijd die bezoekers op uw website doorbrengen
Sociale netwerken
Volgens de officiële verklaring van Google hebben sociale netwerken geen directe invloed op SEO. Een onderzoek waarbij 23 miljoen aandelen werden gecontroleerd, vond echter een duidelijk verband tussen het delen van inhoud op deze platforms en de positie in zoekmachines.
Bovendien wordt het belang van sociale netwerken bevestigd door het feit dat sites die op de topposities in Google verschijnen, altijd ten minste één account hebben op Facebook, Instagram of X (Twitter).
Als u uw rankings wilt verbeteren en geen sociale netwerksites gebruikt, overweeg dan om deze op te nemen in uw online marketing.
Soorten SEO
SEO wordt over het algemeen onderverdeeld in twee basisgroepen, namelijk:
Op de pagina
On-page SEO, of on-site SEO, optimaliseert een website voor zoekmachines en gebruikers. Het kan gaan om verschillende wijzigingen en aanpassingen aan de website vanuit inhoudelijk of technisch oogpunt.
On-page SEO is essentieel voor zoekmachinetechnologie om de relevantie en kwaliteit van een website te controleren. Op basis van deze gegevens rangschikt het deze in de zoekresultaten.
Een tip
In sommige gevallen kun je ook te maken krijgen met technische SEO, die zich bezighoudt met de technische kant van je website. Dit valt onder de categorie on-page SEO.
Van de pagina af
Off-page SEO richt zich op hoe andere websites of gebruikers uw website vermelden. Het kan bijvoorbeeld gaan om het publiceren van backlinks.
Off-page SEO is bedoeld om uw site betrouwbaarder en gezaghebbender te maken voor zoekmachines en mensen.
SEO versus SEM
U zult verschillende acroniemen tegenkomen met betrekking tot SEO. Een van hen is SEM.
SEM, of Search Engine Marketing, is een marketingstrategie die de zichtbaarheid van een website in de zoekresultaten vergroot door middel van betaalde advertenties en optimalisatie. In tegenstelling tot SEO richt het zich niet op het genereren van puur organisch verkeer.
SEO versus PPC
Pay-per-click, of PPC, is een vorm van adverteren waarbij de adverteerder alleen betaalt wanneer de gebruiker op de advertentie klikt. Daarom is het, in tegenstelling tot SEO, geen organische manier om hogere zoekresultaten te bereiken.
SEO en PPC helpen elkaar op geen enkele manier. Het zijn echter praktische online en digitale marketingtools om de verkoop te stimuleren.
White Hat SEO versus Black Hat SEO
White hat SEO is de juiste en ethische manier om een website te optimaliseren. Het omvat alle gangbare en vaak gebruikte methoden en strategieën die hierboven zijn genoemd, zoals het versnellen van de laadtijd van een website, het gebruik van de juiste zoekwoorden, het structureren van uw inhoud, enz.
Tegelijkertijd, white hat SEO:
- Volgt de richtlijnen van zoekmachines
- Richt zich op het menselijke publiek
- Vereist een langdurige en consistente aanpak
Black hat SEO is precies het tegenovergestelde. Het is een onethische benadering die de basisregels van zoekmachines niet volgt. Het gaat meestal om verschillende manipulatieve tactieken, zoals het gebruik van trefwoorden met een hoog zoekvolume maar niet relevant voor de inhoud.
Black hat SEO wordt ook overwogen:
- Contentautomatisering, zoals robots/kunstmatige intelligentie die opmerkingen of artikelen maken
- Neppagina’s maken vol met trefwoorden
- Onzichtbare tekst met trefwoorden toevoegen
- Verborgen links aan tekst toevoegen
Hoe belangrijk is SEO?
SEO is veel belangrijker voor je website dan je misschien denkt. Volgens een onderzoek van Brightedge uit 2019 is onbetaald zoeken goed voor maximaal 53.3% van het totale websiteverkeer. Recentere gegevens uit 2022 zetten het cijfer op maximaal 62% van het verkeer.
De omvang van de markt voor SEO-diensten bevestigt het belang ervan. In 2022 zal het wereldwijd $ 68.27 miljard waard zijn.
Wat kan SEO voor u betekenen?
Een goede en goed doordachte SEO levert u verschillende voordelen op, waaronder:
Verhoogde naamsbekendheid
Wanneer je in de top zoekposities verschijnt, vergroot je je naamsbekendheid. Mensen zullen zich registreren en meer te weten komen over uw merk, zelfs als ze uw website niet bezoeken. Ze kunnen het zich echter later herinneren en besluiten een aankoop te doen.
Bouw merkgeloofwaardigheid op
Wanneer uw website vaak bovenaan de zoekresultaten verschijnt, bouwt dit geloofwaardigheid op. Mensen verwachten dat je waarschijnlijk een autoriteit bent waarop ze kunnen vertrouwen als Google de voorkeur aan je geeft.
Relevante bezoeken krijgen
In tegenstelling tot andere praktijken en methoden, kan SEO u helpen verkeer van echte kwaliteit naar uw website te leiden. Het richt zich alleen op mensen die zoeken naar trefwoorden en woordgroepen die verband houden met uw producten of diensten.
Onthoud dat het niet uitmaakt wat voor soort gebruikers naar uw website komen. Te veel mensen die niet geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, zullen op de pagina klikken en dan weer vertrekken. Als gevolg hiervan zal Google denken dat uw inhoud niet relevant is, wat uiteindelijk leidt tot een verslechtering van uw positie in de zoekresultaten.
Kosteneffectiviteit
SEO is kosteneffectiever dan andere kanalen en methoden. Dit geldt vooral op de lange termijn , wanneer het u veel geld kan besparen.
Wees echter voorzichtig. Hoewel SEO u kan helpen geld te besparen, zou dit niet de belangrijkste reden moeten zijn om ervoor te kiezen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat u nooit opzettelijk moet beknibbelen op optimalisatie, omdat dit u mogelijk geen resultaten oplevert.
Een essentieel onderdeel van marketing
SEO is een aanvulling op andere marketingpraktijken en -methoden, zoals PPC-advertenties of sociale media. Het leidt relevant verkeer naar de website en kan de verkoop van producten of diensten effectief verhogen.
Veranderingen in consumentengedrag volgen
Met zoekmachineoptimalisatie blijf je op de hoogte van de laatste trends en zie je gemakkelijk waar mensen naar zoeken. Met deze informatie kun je je aan hen aanpassen en ze precies geven wat ze zoeken.
Wat zijn de nadelen en risico’s van SEO?
Er zijn enkele nadelen en risico’s verbonden aan SEO, namelijk:
- Lang wachten op resultaten – zelfs de beste SEO zal u niet van de ene op de andere dag resultaten opleveren. U hoeft meestal geen weken of maanden te wachten om resultaten te zien
- Continu werk – SEO is geen eenmalige activiteit. Het is een langdurig en nooit eindigend proces waarin u de inhoud, technische aspecten van de site en andere details voortdurend verbetert
- Mogelijkheid om alleen zoekers te bereiken – Met SEO kunt u alleen diegenen bereiken die geïnteresseerd zijn in het door u gekozen vakgebied en zoeken naar gerelateerde zoekwoorden. U zult anderen op andere manieren moeten aantrekken, zoals advertenties
- Onvermogen om vraag te creëren – U kunt SEO niet gebruiken om vraag te creëren naar een product dat mensen niet kennen. Daar heb je andere tools voor, zoals social media
- Een onzekere verkeersbron – SEO en zoektrends veranderen voortdurend. Dit betekent dat u op elk moment uit de eerste of tweede positie kunt vallen, wat een aanzienlijke impact kan hebben op het websiteverkeer
- Toenemende moeilijkheidsgraad van SEO – het behouden van een toppositie in de zoekresultaten wordt steeds moeilijker. De concurrentie is hevig, waardoor website-eigenaren steeds meer geld moeten investeren in SEO. Aan de andere kant, wanneer gedaan door ervaren professionals, is het rendement op de investering hoog genoeg om het de moeite waard te maken
- Moeilijk te meten – Het meten van SEO-succes is vrij moeilijk. Geen enkele tool kan je vertellen of je het goed hebt. U moet individuele gegevens uit meerdere bronnen verzamelen
Hoe optimaliseer je een website voor zoekmachines?
Het optimaliseren van een website voor zoekmachines bestaat uit vele stappen en details die niet vergeten mogen worden. De belangrijkste zijn:
1. Maak een zoekwoordenanalyse
De eerste stap is het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse om te bepalen waar mensen naar zoeken over uw product of dienst. U kunt relevante woorden en zinsdelen vinden met behulp van verschillende hulpmiddelen, zoals:
- Afzet Mijnwerker
- Ahrefs
- Schijn
Een ander alternatief is om een fluisteraar te gebruiken. Dit geeft u andere suggesties waar mensen naar zoeken nadat ze het geselecteerde woord in de zoekmachine hebben getypt.
Werk uw lijst met trefwoorden regelmatig bij. Houd in de gaten of mensen in de loop van de tijd andere woorden of zinsdelen zijn gaan gebruiken. Zo ja, noteer ze dan en neem ze mee bij het maken van nieuwe inhoud.
2. Zorg ervoor dat je website technisch geoptimaliseerd is
Als u een hoge positie in zoekmachines wilt bereiken, moet u niet alleen uw inhoud optimaliseren , maar ook de website zelf. Dit is waar het bij technische SEO om draait, en met name de volgende details zijn cruciaal:
- Duidelijke en begrijpelijke URL-adressen
- Een duidelijke sitemap
- Snel laden van pagina’s
- Afbeelding alt-beschrijvingen
- SSL-beveiliging (d.w.z. het “https”-protocol)
- Responsief ontwerp
- Gestructureerde gegevens (gebruik van H1- en H2-koppen)
- Meta titels
3. Creëer geoptimaliseerde content
Gebruik de trefwoorden die je in stap één hebt gevonden bij het schrijven van artikelen, blogposts, productbeschrijvingen, metatitels en alt-beschrijvingen. Op deze manier optimaliseert u uw inhoud en heeft u een grotere kans om bovenaan de zoekresultaten te komen.
Pas echter op dat u niet overboord gaat met zoekwoorden. Te geoptimaliseerde tekst ziet er verdacht uit en zal ervoor zorgen dat Google uw positie verlaagt.
U moet er ook voor zorgen dat artikelen of beschrijvingen gestructureerd zijn. Dit betekent dat ze er niet uitzien als één grote lap tekst die gebruikers onmiddellijk zullen stoppen met lezen. Verdeel in plaats daarvan uw inhoud in verschillende alinea’s en gebruik tussenkopjes (H2, H3, enz.). U kunt ook gebruik maken van opsommingstekens, genummerde lijsten, kleurgecodeerde vakken en illustratieve afbeeldingen.
Een tip:
de inhoud die u op het web publiceert, hoeft niet altijd gloednieuw te zijn. Als sommige oudere artikelen vandaag de dag nog steeds relevant zijn, werk ze dan bij om de laatste trends weer te geven en publiceer ze opnieuw.
4. Investeer in linkbuilding
Linkbuilding is ook belangrijk voor succesvolle SEO. Wees dus niet bang om erin te investeren. Goed geplaatste backlinks zullen de autoriteit en geloofwaardigheid van uw website vergroten.
U kunt ook de reputatie van uw website of merk opbouwen door inhoud te delen op sociale media, waar u nieuwe potentiële klanten kunt vinden.
5. Analyseer uw SEO
Als je eenmaal je SEO hebt ingesteld, vergeet dan niet om deze te analyseren en te herzien. Zoek uit hoe het met je gaat, wat je kunt verbeteren en omgekeerd wat je moet blijven doen omdat het werkt.
Doe dit regelmatig, zodat je weet waar mensen naar op zoek zijn, welke nieuwe trends er ontstaan en hoe je je daarop kunt aanpassen.
Hoe meet je SEO?
Dus je hebt geleerd over SEO, je kennis in de praktijk gebracht en je vraagt je af of je inspanningen de gewenste vruchten hebben afgeworpen. Hoe doe je dat?
Het meten van SEO is een hele uitdaging. Het bestaat uit verschillende taken. U kunt echter op verschillende manieren een algemeen idee krijgen van hoe het met u gaat.
Controleer het organische verkeer
Deze parameter toont u het aantal bezoeken van organische of niet-betaalde resultaten. Dit is een zeer goede indicator van uw succes , omdat het u vertelt hoeveel bezoeken bijvoorbeeld afkomstig zijn van Google en welke zoekwoorden en woordgroepen deze hebben veroorzaakt.
Informatie over organisch verkeer vind je bijvoorbeeld in Google Analytics. De tool heeft tientallen functies en biedt een grote hoeveelheid gegevens die u kunt filteren op verschillende parameters, waaronder de tijdsperiode.
SERP
SERP staat voor Search Engine Results Page. In eenvoudige bewoordingen is het de pagina die verschijnt nadat u een trefwoord in een zoekmachine hebt getypt en op enter hebt gedrukt.
Als u wilt weten waar uw site momenteel staat, opent u Google, Bing of Yahoo, typt u een van de zoekwoorden die u wilt targeten en zoekt u ernaar.
CTR
Click-through rate, afgekort CTR, is een statistiek die u vertelt welk percentage gebruikers via de SERP naar uw site is gekomen. Doorgaans geldt: hoe hoger een pagina wordt weergegeven, hoe meer klikken deze zal ontvangen.
Deskundig advies
Ook veel andere details, zoals de titel van een pagina of subpagina of de meta description, zijn van invloed op de click-through rate. Als het interessant en aantrekkelijk is, zal het meer gebruikers aantrekken.
Conversies
Het aantal conversies (d.w.z. situaties waarin een klant een gewenst doel bereikt, een aankoop doet, zich abonneert op een nieuwsbrief, enz.) kan u ook meer vertellen over het succes van uw SEO. Hogere conversies betekenen dat je strategie goed is en dat je door moet gaan.
Blijf werken aan SEO
SEO is een complex en steeds veranderend vakgebied. Als u er succesvol in wilt zijn, vergeet dan niet om de huidige trends regelmatig te volgen, uw positie te controleren en uw site te verbeteren. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat u niet wordt ingehaald door uw concurrenten en veel nieuwe klanten verliest.