10 min. lezen

Wat is affiliate marketing?

Heeft u een effectieve SEO-strategie, e-mailmarketing, PPC-campagnes en uw sociale netwerken goed op weg? Dan is het tijd om affiliate marketing toe te voegen aan je marketingmix.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Wat is affiliate marketing?
Bron: Depositphotos

Affiliate marketing is een aanvullende online marketingtool voor gevestigde e-shops die de verkoop willen verhogen en advertenties willen krijgen op plaatsen die anders niet bereikbaar zijn. Het is een samenwerking tussen de adverteerder (e-shop) en uitgevers (affiliate partners) die een specifieke ruimte op internet bezitten of gebruiken om advertenties te plaatsen. Ze promoten de producten of diensten van de adverteerder en betalen hen een commissie voor elke geplaatste bestelling.

Wat hebben affiliate marketing en Shakespeare gemeen?

Vrienden van Shakespeare publiceerden na zijn dood een verzameling van zijn toneelstukken, de First Folio. In het voorwoord schreven ze: “Verbreid dit werk wijd en zijd, en zeg tegen degenen die het leuk vinden, het wijd en zijd te verspreiden”.

Om het basisprincipe van affiliate marketing te begrijpen, moeten we echter een stimulans – een beloning – aan die aanbeveling toevoegen.

Als we teruggaan in de tijd, hebben de hofdames misschien aanbevolen wie ze hun jurken lieten maken voor het volgende bal. De naaister zou dan een afgesproken beloning ontvangen voor haar nieuwe klanten.

De komst van het internet maakte affiliate marketing zoals we dat nu kennen echter mogelijk. Het internet stelt ons in staat om alle essentiële KPI’s nauwkeurig te meten, zoals het aantal conversies (verkopen), het aantal klikken of de totale gegenereerde verkoop. Op basis hiervan wordt een passende beloning voor de affiliate berekend.

Eigen affiliate programma vs. affiliate netwerk campagne

Het eerste affiliate programma werd opgezet door de eigenaar van een bloemen- en cadeauwinkel. Hij betaalde een beloning aan affiliates die hem verkeer van hun websites brachten.

Tegenwoordig hebben e-shops de mogelijkheid om een eigen programma op te zetten of een alternatieve keuze te maken: het openen van een affiliate netwerkcampagne.

De voordelen van een affiliate netwerk zijn:

  • Kant-en-klare technische oplossing.
  • Aansluiting op een uitgebreide database van publishers en professionele ondersteuning voor beide partijen.
  • Aangezien de netwerken een aantal aangesloten campagnes beheren, kunnen ze hun ervaring gebruiken om de adverteerder te helpen de voorwaarden van hun campagne vast te stellen op een manier die zowel de adverteerder als de uitgever ten goede komt.
  • Een goed affiliate netwerk moet ook nieuwe ideeën opleveren voor strategische samenwerking met individuele partners en advies geven om het volledige potentieel van de campagne te optimaliseren.

Source: Depositphotos

Hoe werkt het?

Elke campagne en publisher krijgt een ID toegewezen in het affiliate netwerk, waardoor unieke affiliate links ontstaan. Het systeem kan met behulp van een trackingcode op de website van de adverteerder bijhouden van welke uitgever de klant afkomstig is en de bestelwaarde die ze hebben geplaatst. Het wijst dit vervolgens toe aan de klant, samen met de berekende beloning.

Het meest gebruikte commissiemodel bij affiliate marketing is CPS (cost per sale), d.w.z. een percentage van elke geplaatste bestelling.

Alle bestellingen doorlopen een goedkeuringsproces door de adverteerder, die niet betaalt voor geannuleerde of geretourneerde bestellingen. Daarom zal de adverteerder zijn winst alleen delen met de uitgever als hij de bestelling daadwerkelijk heeft geplaatst.

Afhankelijk van de specifieke kenmerken van de e-shop kan het commissiemodel echter ook worden ingesteld als CPL (cost per lead), d.w.z. een beloning voor het invullen van een registratieformulier, of CPC (cost per click), d.w.z. een beloning voor een doorklik van de uitgever naar de e-shop.

Wie is een uitgever?

Een publisher is een persoon of bedrijf dat de producten/diensten van geselecteerde e-stores promoot. Dit doen ze meestal via hun eigen website of sociale netwerken. Ze kunnen echter ook gebruik maken van openbaar beschikbare ruimte op internet (bijv. Google Shopping, Facebook Ads, enz.) zolang de affiliate campagne dit toelaat.

  • Beoordelingssites – bieden klanten nieuwe productinformatie en delen hun ervaringen door middel van beoordelingen of productvergelijkingen. Ze beantwoorden vragen van klanten, bijvoorbeeld “Wat worden de beste draaitafels in 2024?
  • Blogs en tijdschriften – persoonlijke of actuele websites met een relevante groep lezers die dezelfde interesses delen. Bijvoorbeeld interieurtijdschriften, boeken of sportportalen.
  • Productcatalogi – sites die producten verzamelen in een gestructureerde catalogus waar klanten producten uit verschillende e-shops kunnen zoeken, filteren en vergelijken.
  • Cashback-portals – motiveer klanten om te kopen door het bedrag dat ze aan een bestelling hebben uitgegeven terug te betalen. De portalen delen hun commissie rechtstreeks met de klant of met een goed doel naar keuze.
  • Couponsites – werk met klanten die op zoek zijn naar koopjes. Ze verzamelen kortingen en promoties om klanten te motiveren om bij u te kopen voordat ze bij de concurrentie komen. Ze kunnen een klant overtuigen om een nieuwe e-shop te proberen, een aankoop te voltooien of de waarde van een bestelling te verhogen.
  • Sociale netwerken en influencers – makers van inhoud op sociale netwerken die worden gevolgd door mensen met dezelfde interesses. Ze kunnen de meningen en aankoopbeslissingen van hun volgers beïnvloeden op basis van hun relatie met hen.
  • CSS-partners – adverteren producten op het Google Shopping-platform om adverteerders te helpen hoger in de zoekresultaten te scoren dan hun concurrenten. Ze kunnen ook worden gebruikt naast uw eigen Google Shopping-campagnes.
  • PPC-partners – leid betaald verkeer naar de adverteerder via betaalde Google Ads, Facebook Ads, enz

Source: Depositphotos

Voor welke winkels is affiliate marketing geschikt?

De publisher kiest zelf aan welke affiliate campagnes hij deelneemt. Het doel is omzoveel mogelijk relevante klanten naar de e-shop te sturen waar ze waarschijnlijk het meest zullen kopen.

Als het correct is ingesteld, kunnen uitgevers tot 15% van de nieuwe bestellingen verdienen. Of een klant een bestelling plaatst, wordt echter niet alleen beïnvloed door de promotie van de affiliate, maar ook door verschillende factoren aan de kant van de e-shop.

Aan welke voorwaarden moet een e-shop voldoen om dit resultaat te verwachten?

  • Honderden verkopen per maand (minimaal 800 – 1000).
  • Producten/diensten die dagelijks worden verkocht (bijv. huisvesting, mode, gezondheid en schoonheid, sport). Producten en diensten die te specifiek zijn, lopen het risico geen geschikte uitgevers te vinden die ze effectief kunnen promoten.
  • Een overzichtelijke webomgeving die het verkeer dat binnenkomt aankan.
  • Een goede e-shop reputatie met een sterke naamsbekendheid en positieve recensies.

Start-up e-shops, e-shops met een te beperkte doelgroep, ambachten, lokale projecten of te luxe producten, e-shops gericht op B2B-klanten of winkels waarbij de verkoop niet online plaatsvindt (onroerend goed, autoverkoop) zijn niet geschikt voor affiliate samenwerking.

Wat heb ik nodig om een affiliate campagne te starten?

Zolang de adverteerder aan de basisvereisten voldoet, zal het affiliate netwerk hen helpen om een campagne te lanceren.

Elke e-shop heeft slechts één affiliate campagne, wat betekent dat publishers producten/diensten uit die e-shop kunnen promoten. In de campagne worden de voorwaarden en toestemmingen voor affiliates opgeschreven, zoals:

  • Commissiebedrag. Het moet gebaseerd zijn op stimulansen voor uitgevers, maar duurzaam voor de e-shop op basis van marge, overlap met andere marketingkanalen en kortingen
  • De duur van de cookie waarin de verkopen van de affiliate worden geregistreerd
  • De soorten publishers waarmee de adverteerder wil samenwerken
  • De materialen die beschikbaar zijn in de campagne (productfeed, banners, kortingsbonnen, enz.)
  • De tijd die nodig is om bestellingen te evalueren of goed te keuren (wanneer de e-shop zeker weet dat de bestelling niet kan worden geannuleerd of geretourneerd).

Om het ware potentieel van uw affiliate-campagne zo snel mogelijk te realiseren, is het raadzaam om alle soorten partners erbij te betrekken en de kracht van de eerste indruk niet te onderschatten – bied vanaf het begin een gedetailleerde campagnebeschrijving en motiverende voorwaarden aan.

Campagne optimalisatie

Affiliate marketing is een op prestaties gebaseerde vorm van marketing, zodat de campagneprestaties continu kunnen worden gecontroleerd, in de loop van de tijd kunnen worden vergeleken en kunnen worden geoptimaliseerd op basis van belangrijke KPI’s zoals het aantal verkopen en doorklikken, totale verkopen, PNO en andere

Het duurt ongeveer zes maanden om voldoende gegevens te verzamelen om te begrijpen hoe uw campagne presteert. De vragen die wij stellen zijn:

  • Trekt de campagne partners aan? Hebben ze zich verdiept?
  • Is de campagne converterend en winstgevend voor affiliates? Zijn ze blijven hangen?
  • Welke soorten publishers zijn er betrokken bij de campagne, en in welke mate?

Uw affiliates zijn de mensen die de campagne grotendeels handmatig voorbereiden. Het is daarom raadzaam om geen frequente en drastische wijzigingen aan te brengen in de campagnevoorwaarden, omdat dit ertoe kan leiden dat ze achterdochtig worden en de promotie in de wacht zet.

Integendeel, als de adverteerder openlijk communiceert en eerlijke beslissingen neemt met zijn partners, opent dit de deur naar strategische en langdurige succesvolle partnerschappen. Ze kunnen één-op-één met uitgevers samenwerken en hun prestaties ondersteunen, waardoor ze in goede en slechte tijden hun rechterhand kunnen worden bij het lanceren van nieuwe producten of zelfs rebranding.

Source: Depositphotos

Drie mythes over affiliate marketing

Mythe 1: Hoe meer aangesloten netwerken, hoe beter de inkomsten.

Bij affiliate marketing geldt het bekende Pareto-principe – 20% van de publishers brengt 80% van de bestellingen naar een campagne. De kwaliteit van affiliates is belangrijker dan het aantal affiliates, en de meeste goed presterende publishers bevinden zich op alle grote affiliate netwerken.

Het lanceren van een campagne op meerdere netwerken leidt zelden tot meer omzet. In plaats daarvan worden de prestaties herverdeeld op basis van het netwerk waar bepaalde filialen de voorkeur aan geven. Als gevolg hiervan is het een grotere uitdaging om de campagneprestaties te monitoren en de best presterende affiliates voor elke relatie te identificeren. Het is moeilijker om de campagne te optimaliseren en er bestaat een risico op dubbele commissies omdat een bestelling in beide netwerken aan een uitgever kan worden toegewezen.

In plaats van een campagne in een ander netwerk te openen, is het raadzaam om actief samen te werken met affiliate managers, te reageren op hun aanbevelingen en suggesties, de betrokken uitgevers te ondersteunen en individuele samenwerking met hen aan te gaan.

Mythe 2: Een affiliate campagne zal nieuwe verkopen opleveren voor de adverteerder zodra deze wordt gelanceerd

Hoewel het een kwestie van seconden is na het lanceren van een PPC-campagne wanneer we de eerste resultaten in Google Ads zien, kan het bij affiliate marketing enkele dagen tot weken duren.

Het opzetten van een campagne met een uitgever omvat een proces: het bestuderen van de campagne, het analyseren van de algemene voorwaarden, het opstellen van documenten, het verzamelen van informatie, het opstellen van het e-shopprofiel, artikelen, enz.

Daarom is de werkelijke doorlooptijd om te zien of de campagne uitgevers interesseert en welke prestaties ze kunnen leveren meestal 6-9 maanden.

Mythe 3: Ik kan een affiliate campagne op elk moment uit- en inschakelen

Publishers besteden veel tijd aan het voorbereiden van een campagne en verwachten daarom een rendement op hun investering in omzet.

Hoewel het opschorten van een affiliate campagne een goede kostenbesparende oplossing lijkt, betekent dit dat de adverteerder veel van de advertentie-inhoud verliest die hij in de campagne heeft geplaatst, die op dat moment niet langer winstgevend voor hem is.

Uitgevers zullen uw campagne op dat moment op hun sites vervangen en staan er mogelijk niet voor open om met u samen te werken als u besluit de campagne opnieuw uit te voeren, omdat zij deze als onstabiel zullen beschouwen.

De affiliate-relatie is een partnerschap tussen de adverteerder en de uitgever en moet altijd eerlijk blijven. Daarom moet een affiliate campagne altijd op de lange termijn worden bekeken.

Nieuwste uit de categorie Affiliate marketing
Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
TikTok-campagne met zoekadvertenties: verhoog uw e-commerceverkoop
3 min. lezen

TikTok-campagne met zoekadvertenties: verhoog uw e-commerceverkoop

TikTok breidt zijn advertentiemogelijkheden uit door een nieuwe TikTok Search Ads Campaign-functie te lanceren. Het doel is om gebruikers met een grote kans op het doen van een aankoop te bereiken via zoekresultaten binnen de TikTok-app. Steeds meer mensen gebruiken sociale platforms om naar producten te zoeken in plaats van traditionele zoekmachines. TikTok wil adverteerders […]

Artikel lezen
Effectieve B2B Social Media Marketing: Planning en Strategieën
3 min. lezen

Effectieve B2B Social Media Marketing: Planning en Strategieën

B2B social media marketing is nu een belangrijk hulpmiddel voor bedrijven die meer mensen willen bereiken, vertrouwen in hun merk willen opbouwen en in contact willen komen met mogelijke klanten en zakenpartners. Dit soort marketing is complexer dan B2C-marketing, dat zich richt op snelle verkoop. Het moet zich richten op het opbouwen van langdurige relaties, […]

Artikel lezen
7 effectieve cold calling-strategieën voor succes in e-commerce
3 min. lezen

7 effectieve cold calling-strategieën voor succes in e-commerce

Cold calling kan een waardevolle strategie voor het genereren van leads zijn voor e-commercebedrijven, waardoor ze rechtstreeks in contact kunnen komen met potentiële klanten. We hebben voor u enkele effectieve tips en best practices voor het implementeren van cold calling in e-commerce.

Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+