Wat is uitbreiding?
Expansie betekent over het algemeen het toenemen, uitbreiden of toenemen in volume of intensiteit. In e-commerce kunnen het twee processen zijn:
- Uitbreiding van het bedrijf met nieuwe producten of diensten op de thuismarkt
- Uitbreiding van het bedrijf naar het buitenland
Als mensen het echter hebben over ‘uitbreiding van e-commerce’, denken de meesten aan het uitbreiden van het bedrijfsleven naar het buitenland, waar we ons in dit artikel op zullen concentreren.
Uitbreiding van e-commerce is het proces waarbij uw bedrijf buiten de grenzen van uw eigen land wordt gebracht. Het wordt gekenmerkt door het feit dat het uit verschillende stappen bestaat, zoals marktonderzoek, het opstellen van een financieel plan of het creëren van hoogwaardige inhoud in een vreemde taal.
Uitbreiding van e-commerce is bedoeld om deel uit te maken van de markt in het door u gekozen land, dus u moet het goed kennen. Je moet ook de klanten zelf en hun koopgedrag kennen. Alleen dan weet u ze aan te trekken en te voorzien van uw producten.
Wat zijn de voordelen van uitbreiding?
Uitbreiding heeft veel voordelen, maar alleen als er goed over is nagedacht en de stappen zorgvuldig zijn gepland. Anders krijg je te maken met complicaties en problemen die uiteindelijk tot falen kunnen leiden.
Enkele van de belangrijkste voordelen van het uitbreiden van uw e-shop naar het buitenland zijn:
Marktpotentieel uitbreiden en benutten
Door uw e-shop in het buitenland uit te breiden, kunt u nieuwe klanten bereiken die anders geen toegang zouden hebben tot uw producten en diensten. Als gevolg hiervan kunt u de verkoop verhogen en bijdragen aan de algehele omzetgroei.
Het is ook de moeite waard eraan te denken dat het betreden van nieuwe markten uw bereik vergroot. Uw merk zal bekend zijn bij klanten in uw eigen land en in het buitenland.
Omzet- en winstgroei
Omzet- en winstgroei hangen nauw samen met het vorige voordeel. Wanneer u uitbreidt naar andere markten, heeft u veel meer potentiële klanten om aan te trekken en te overtuigen om uw product te kopen.
Risicospreiding
Een aanwezigheid in meerdere landen kan de risico’s verminderen die gepaard gaan met bepaalde marktomstandigheden, economische factoren of seizoensschommelingen.
Om hier optimaal van te profiteren, moet u zich echter bewust zijn van de verschillen tussen de regio’s waarin u actief bent. Als u hier in de winter bijvoorbeeld zonnebrandcrèmes verkoopt waar in de winter weinig vraag naar is, promoot deze dan in landen waar het het hele jaar door warm is.
Bereik nieuwe marktsegmenten
Het uitbreiden van uw bereik naar nieuwe klantsegmenten of doelgroepen met andere behoeften en voorkeuren dan thuis is een effectieve manier om uw bedrijf te laten groeien en uw klantenbestand te diversifiëren.
Wereldwijde marktervaring
Door uit te breiden naar het buitenland kunt u internationale zakelijke ervaring opdoen en uw vaardigheden op het gebied van bedrijfsbeheer verbeteren. Tegelijkertijd kunt u uw nieuwe ervaring in uw thuismarkt bijvoorbeeld gebruiken om de concurrentie tegen te gaan.
Wat zijn de risico’s en nadelen van uitbreiding?
U moet zich bewust zijn van een aantal risico’s en nadelen die gepaard gaan met uitbreiding van e-commerce voordat u deze stap zet.
Moeilijkheid
Uitbreiding is over het algemeen een veeleisend proces dat geen enkele dagen of weken in beslag neemt. Het duurt vaak maanden, waarin je moet plannen, regelen en omgaan met veel complicaties, zowel grote als kleine.
Als u uw uitbreiding wilt vereenvoudigen, zoek dan naar professionele bedrijven die het voor u aankunnen. In dit geval kunt u echter hogere kosten verwachten.
Een grote investering
Uitbreiden naar nieuwe markten vereist een grote investering in marketing, logistieken diverse andere taken. Dus als u niet de verwachte omzet of het verwachte rendement op uw investering behaalt, kunt u in financiële problemen komen.
Veranderingen in de politieke situatie
De politiek van het door jou gekozen land heeft ook een grote invloed op hoe het je vergaat. Veranderingen in wet- of regelgeving kunnen het niet alleen lastig maken om uit te breiden, maar ook om later te ondernemen.
De politieke situatie is iets waar je geen controle over hebt. U moet het echter in de gaten houden en als er grote veranderingen zijn, moet u onmiddellijk handelen om effectieve oplossingen te vinden.
Economische risico’s
Een aantal risico’s valt in deze categorie, waaronder valutaschommelingen, economische crises en inflatie. Als u niet ernstig door hen bedreigd wilt worden, moet u een degelijk financieel plan en goed doordachte procedures ontwikkelen voor het omgaan met onverwachte risicosituaties.
Concurrentie
Uw overzeese bedrijf kan ook worden bedreigd door lokale concurrentie. Ze hebben het voordeel dat ze de markt en de klanten kennen en weten hoe ze zich op hen kunnen richten. Voordat u uitbreidt, moet u uw onderzoek doen en erachter komen welke merken en bedrijven rechtstreeks met u zullen concurreren. Leer meer over hun sterke en zwakke punten en gebruik deze kennis in uw voordeel.
De risico’s van logistiek
Logistiek management is over het algemeen uitdagender in het buitenland. De hele situatie wordt gecompliceerd door communicatie op afstand en een veelheid aan regels die vaak in strijd zijn met de onze.
Veranderingen in technologie
De technologie evolueert snel en heeft gevolgen voor veel bedrijfsonderdelen, om nog maar te zwijgen van het feit dat bedrijven in het buitenland misschien de voorkeur geven aan andere systemen of apparatuur dan die thuis. Als u niet achterop wilt raken en het werk van uw zakenpartners niet wilt bemoeilijken, moet u gelijke tred houden met nieuwe trends.
Waarom besluiten e-shops uit te breiden?
Er zijn verschillende redenen waarom e-shops besluiten uit te breiden naar een buitenlandse markt. De meest voorkomende zijn:
- Oververzadigde markt – lijkt het erop dat een groot aantal andere e-shops de producten of diensten die u verkoopt al aanbieden? De ideale oplossing is om uit te breiden. Kies echter een markt waar mensen het product niet kennen, of waar het slechts minimaal vertegenwoordigd is
- Gebrek aan potentiële klanten – kan al dan niet verband houden met het eerste punt. Soms zijn er gewoon niet genoeg klanten op de markt die geïnteresseerd zijn in uw producten. Daarom is het een goed idee om je onderzoek te doen en erachter te komen waar je doelgroep is
- Kijk naar de concurrentie – is het u opgevallen dat uw concurrenten uitbreiden naar buitenlandse markten? Als je niet achter wilt blijven, vergroot dan ook je bereik. Of je voor dezelfde markt of een andere markt kiest, is aan jou, maar denk goed na
- Vergroot de naamsbekendheid – zoals we eerder vermeldden, zal uitbreiding u helpen uw naamsbekendheid te vergroten en uw merknaam en autoriteit te versterken. In sommige gevallen kan het zelfs geloofwaardigheid toevoegen
Hoe ga je succesvol te werk om uit te breiden?
Het uitbreiden van uw e-commercebedrijf naar het buitenland omvat verschillende stappen. Elk is belangrijk en zal een grote invloed hebben op uw slagingspercentage. Je kunt er meer over lezen in de onderstaande tekst.
Tijd genoeg
Uitbreiding kost veel tijd. Oefen nergens onnodige druk op uit en overhaast niets. Denk altijd na over uw beslissingen en acties. Zo voorkom je fouten die je geld kunnen kosten.
Als je nu geen tijd hebt om uit te breiden, stel het dan uit tot later. Hetzelfde geldt als u besluit het hele proces uit te besteden.
Het juiste land kiezen
Naar welk land je uitbreidt, hangt af van veel factoren, waaronder
- De diensten en producten die u aanbiedt
- De doelstellingen die je wilt bereiken
- De doelgroep die je wilt bereiken
- De omvang van de markt van het land
Voordat u uitbreidt, moet u uw onderzoek doen en uitzoeken welke landen ideaal kunnen zijn voor uw bedrijf.
Interessant feit: De CEE-regio (Centraal- en Oost-Europa) biedt veel mogelijkheden voor veel e-shops. Alleen al tussen 2016 en 2021 groeide het van 6% naar 15% en zal naar verwachting in 2026 tot een vijfde van de detailhandel uitmaken.
Marktonderzoek
Heeft u het land gekozen waarnaar u wilt uitbreiden? De volgende stap is het uitvoeren van een grondig marktonderzoek. Dit kan worden onderverdeeld in drie groepen:
Klanten
Klanten zijn een belangrijk onderdeel van zowel het nationale als het internationale bedrijfsleven. Om succesvol te zijn, moet je ze goed kennen en hun behoeften en voorkeuren begrijpen. Uw marktonderzoek moet zich daarom richten op de volgende gebieden:
- Koopgedrag in het land
- Kennis van traditionele waarden
- Aanbevolen betaalmethoden
- Kennis van culturele verschillen
- De geschatte leeftijdscategorie van de doelgroep (kan enigszins afwijken van de binnenlandse markt)
- De belangen van potentiële klanten
Hoe meer informatie u over uw klanten heeft, hoe beter de verkoopstrategie die u voor hen kunt ontwikkelen.
De concurrentie
E-shops en merken die dezelfde of vergelijkbare producten en diensten aanbieden, hebben ook gevolgen voor uw bedrijf. Je kunt alleen met ze concurreren als je ze analyseert en goed kent.
- Bij het analyseren van de concurrentie moet u rekening houden met
- De grootte van de concurrerende e-shops
- Het aantal concurrerende e-shops
- Prijzen van producten en diensten
- Marketingactiviteiten
- Sterke en zwakke punten van de concurrenten
Deskundig advies: Gebruik de concurrentiegegevens die u hebt verzameld om een SWOT-analyse te maken. Hierin worden al uw sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen in kaart gebracht. U weet waar u op kunt vertrouwen (bijv. hoge productkwaliteit) en omgekeerd waar u op moet letten en continu moet verbeteren (bijv. lange levertijden in vergelijking met uw concurrenten).
Wetgeving
Naast de doelgroep moet u zich ook richten op de juridische voorwaarden en specifieke vereisten die het hele uitbreidingsproces later voor u moeilijker kunnen maken.
Welke marktonderzoeksmethoden moet u gebruiken?
Marktonderzoek is een belangrijk onderdeel van het uitbreiden van uw bedrijf naar het buitenland. Het zal u helpen de markt, verschillen in klantgedrag en diverse andere details te begrijpen die u zullen vertellen waar u zich op kunt voorbereiden en verwachten.
Er kunnen verschillende methoden worden gebruikt om alle benodigde gegevens te verkrijgen:
- PESTEL-analyse – richt zich op politieke, economische, sociale, technologische, milieu- en juridische factoren om de markt, de bedreigingen waarmee u te maken kunt krijgen en de beschikbare kansen beter te begrijpen
- Marktsegmentatie – verdeelt de markt in verschillende groepen op basis van bepaalde parameters, zoals leeftijd, koopgedrag, geografie, enz. Hierin wordt in kaart gebracht welke doelgroepen relevant zijn en welke niet
- Benchmarking – vergelijkt uw processen, prestaties of producten met die van uw concurrenten. Dit helpt bij het identificeren van zwakke punten en kansen
- Culturele analyse – de belangrijkste focus van de analyse is cultureel. Het doel is om lokale waarden, gewoonten en consumentenvoorkeuren te begrijpen, zodat u ze beter kunt begrijpen.
Analyse van zoekwoorden in vreemde talen en een nieuwe versie van de e-shop
Voor een nieuwe markt heeft u een nieuwe versie van uw online winkel nodig met een eenvoudig en gedenkwaardig domein en inhoud in de lokale taal. Voordat u begint met schrijven, voert u een gedetailleerde zoekwoordanalyse uit om te bepalen waar mensen naar zoeken over uw product of dienst.
De trefwoorden waarop momenteel wordt gezocht, helpen u ook bij het ontwikkelen van uw publicatieplan. Ze vertellen u waar mensen meer over willen weten en wat hen naar uw site zou kunnen trekken.
Zoekwoordanalyse helpt je hier ook bij:
- Algemene SEO – trefwoorden die u moet gebruiken bij het maken van URL-adressen, metabeschrijvingen, metatitels of afbeeldingsbeschrijvingen
- Sociale media – Facebook-, Instagram- of YouTube-zoekopdrachten werken op dezelfde manier als Google-zoekopdrachten. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, kunt u veel hoger scoren en de aandacht van potentiële klanten trekken
- Gebruikerservaring (UX) – zoekwoordanalyse is ook nuttig bij het creëren van de structuur van de e-shop, het optimaliseren van de UX van de website, enzovoort
Relevante trefwoorden voor het buitenland zijn te vinden met behulp van tools zoals Ahrefs of Semrush, die ook tientallen andere handige functies hebben
Deskundig advies: Een domeinnaam moet beknopt, kort en ondersteunend zijn voor uw merk. Vermijd ingewikkelde namen met cijfers of verschillende tekens die er onbetrouwbaar uitzien.
Inhoud van hoge kwaliteit
Kwaliteit en geoptimaliseerde inhoud kunnen ervoor zorgen dat uw website bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Neem het dus niet lichtvaardig op.
U kunt bestaande tekst, zoals productbeschrijvingen, bedrijfsgegevens enzovoort, vertalen en vervolgens laten controleren door een expert. Een andere optie is om een professionele vertaler in te schakelen.
Als u nieuwe inhoud maakt op basis van trefwoorden, heeft u ook twee opties:
- Laat de teksten schrijven in de taal van uw voorkeur en vertaal ze vervolgens in een vreemde taal,
- Zoek een persoon om de teksten te schrijven, idealiter een moedertaalspreker, die de tekst rechtstreeks in een vreemde taal schrijft.
Het is aan te raden om een native speaker te vinden om de teksten te vertalen. Hij of zij zal bekend zijn met de lokale gebruiken, waardoor de resulterende tekst natuurlijk klinkt. U vermijdt ook verschillende fouten, zoals het opnemen van prijzen, symbolen, adressen, enz.
Hoogwaardige klantenservice in een vreemde taal
Bij het online winkelen hebben klanten vaak aanvullende vragen waarmee ze contact opnemen met de klantenservice. Daarom is het belangrijk dat u hen ten minste e-mail- of telefonische ondersteuning biedt in hun moedertaal.
Onthoud dat kwaliteitsservice de sleutel tot succes is. Als je klanten helpt hun problemen snel en gemakkelijk op te lossen, is de kans groter dat ze bij je terugkomen en je zelfs aanbevelen bij hun vrienden.
Wist je dat…?
Het bieden van klantenondersteuning in de lokale taal en met een lokaal telefoonnummer verhoogt de geloofwaardigheid van de winkel aanzienlijk. Dus als u een voorsprong wilt op buitenlandse e-shops die deze optie niet bieden, neem deze dan op in uw diensten.
PPC-campagnes correct instellen
We hoeven u waarschijnlijk niet te vertellen dat PPC-campagnes effectief zijn. Het succes van PPC-campagnes hangt vooral af van hun instellingen. Bestudeer daarom de lokale specificaties en gebruik de juiste trefwoorden. Zodra de advertentie actief is, controleert u de prestaties en past u deze aan als deze niet goed presteert.
Naast PPC-campagnes moet u andere marketingmethoden overwegen die de zichtbaarheid van uw e-shop helpen vergroten. Denk hierbij aan social media, nieuwsbrieven en contentoptimalisatie. Influencer marketing, waarbij beroemde en invloedrijke mensen worden gebruikt om producten en diensten te promoten, is de laatste tijd populair geworden.
De juiste marketingstrategie
Naast PPC-campagnes moet u andere marketingmethoden overwegen die de zichtbaarheid van uw e-shop helpen vergroten. Denk hierbij aan social media, nieuwsbrieven en contentoptimalisatie. Influencer marketing, waarbij beroemde en invloedrijke mensen worden gebruikt om producten en diensten te promoten, is de laatste tijd populair geworden.
Plan uw marketingstrategie zorgvuldig. Bedenk hoe en aan wie u uw producten wilt communiceren. Wees je ervan bewust dat een combinatie van kanalen succesvol kan zijn, maar overdrijf het niet. Bedenk welke echt nodig zijn en welke uw doelgroep helemaal niet zouden bereiken.
Als u bijvoorbeeld producten verkoopt aan mensen van 50 jaar en ouder, moet u zich richten op Facebook en Instagram. Je kunt TikTok en Snapchat overslaan.
Gebruik van lokale prijsvergelijkingen
Vergelijkingssites zijn populaire tools die door duizenden shoppers worden gebruikt. Binnen enkele minuten kunnen ze erachter komen welke e-shop de beste prijs biedt.
Het voordeel van vergelijkingssites is dat ze e-shops helpen zich te vestigen. Vergeet ze dus niet als je uitbreidt; Probeer uw producten erop te krijgen.
Wist je dat…?
Tot 78% van de shoppers heeft vergelijkingssites gebruikt voor ten minste één online aankoop. Sterker nog, ongeveer 65% van de gebruikers zegt dat vergelijkend winkelen hen tijd heeft bespaard bij het winkelen.
Portfolio’s op maat maken
Internationale shoppers zijn anders dan binnenlandse shoppers. Ze hebben verschillende behoeften, voorkeuren en eisen. U hoeft ze dus niet alle producten aan te bieden. Voel je vrij om alleen degenen te selecteren waarvan je denkt dat ze er het meest in geïnteresseerd zullen zijn.
Het voordeel van het op maat maken van uw portfolio is dat u geen tijd hoeft te besteden aan het optimaliseren en vertalen van teksten voor producten die misschien helemaal niet in het buitenland verkopen.
Dus, hoe kies je de juiste producten? Kijk naar de gegevens die je tijdens je onderzoek hebt verzameld. Het vertelt je alles wat je moet weten over je klanten en hun koopgedrag.
Een bedrijf starten in het buitenland
Met je marketing, website en content op orde, kun je overgaan tot minder leuke en creatieve taken, zoals het opzetten van een bedrijf.
U bent niet verplicht om een lokaal bedrijf op te richten wanneer u naar het buitenland uitbreidt. Maar of je dat doet, hangt voor een groot deel af van het land waar je zaken wilt doen. Duitse klanten zijn bijvoorbeeld op hun hoede voor buitenlandse bedrijven. Ze kopen het liefst bij lokale bedrijven. Landen in de MOE-regio daarentegen zouden geen probleem moeten zijn.
Financieel plan
Een financieel plan is een document dat u een globaal idee geeft van de uitbreidingskosten. Het zal u ook helpen het risico op onvoorziene uitgaven te verminderen die tot verschillende financiële problemen kunnen leiden.
Bij het opstellen van een begroting is het een goed idee om voor bepaalde taken hogere kosten te verwachten en een reserve aan te houden als iets duurder wordt.
Juridische voorbereiding
De juridische kant van zakendoen is ingewikkeld, maar hoeft dat niet te zijn. Als u er zeker van wilt zijn dat u alles in overeenstemming met de wet doet, moet u deskundigen raadplegen. Idealiter degenen die bekend zijn met de wetten van het land waarnaar u van plan bent uit te breiden.
Een lokale bankrekening openen
Het openen van een bankrekening is niet verplicht, maar het is de moeite waard. Voor buitenlandse betalingen op een rekening worden kosten in rekening gebracht. De kosten zijn afhankelijk van de door u gekozen bank, maar zijn over het algemeen niet klein.
Het openen van een bankrekening in het land waarnaar u wilt uitbreiden, kan u tientallen of honderden ponden besparen, die u kunt gebruiken voor marketingactiviteiten.
Lokale betaalmethoden
Het succes van een e-shop wordt ook beïnvloed door de manier waarop producten worden betaald. Als u klanten niet hun favoriete betaalmethoden aanbiedt, zullen ze u niet vertrouwen en hun aankoop niet voltooien. Hetzelfde geldt als u uw producten niet in de lokale valuta verkoopt.
Zoek dus eerst uit welke betaalmethoden het meest worden gebruikt door buitenlandse klanten en zorg ervoor dat u deze aanbiedt in uw e-shop. Check dan de prijzen. Als een land zijn eigen munteenheid heeft, gebruik die dan in plaats van euro’s.
Lokaal adres
Het adres is cruciaal, vooral wanneer de klant besluit het product terug te sturen. Als ze erachter komen dat ze het helemaal naar jou moeten sturen, zullen ze waarschijnlijk de e-shop verlaten zonder een aankoop te doen.
Het tegenovergestelde gebeurt echter als u een lokaal adres heeft, bijvoorbeeld voor een afhaalpunt. De klant zal er zeker van zijn dat als hij iets bestelt dat hem niet uitkomt, hij het gemakkelijk, snel en zonder hoge kosten kan retourneren.
Btw
Elk land in de Europese Unie heeft een vaste jaarlijkse omzetlimiet, die bepaalt of het nodig is om je te registreren voor de btw. Limieten variëren van land tot land en kunnen in de loop van de tijd veranderen, dus controleer dit regelmatig.
Soms is het echter de moeite waard om u te registreren voor btw , zelfs als u deze limiet niet bereikt. Bijvoorbeeld, als:
- U wilt betrouwbaarder overkomen
- Het belastingtarief in het buitenland is lager dan hier
- je hebt klanten die btw-plichtig zijn
Logistiek
De klanten van vandaag willen geen week of twee wachten op hun producten. Als ze iets bij je bestellen, verwachten ze dat het binnen maximaal twee of drie werkdagen in huis is. Om aan hun eisen te voldoen, mag u bij uitbreiding de logistiek niet vergeten.
Bekijk de rederijen. Ontdek welke kwaliteit van de dienstverlening ze bieden, hoe snel ze leveren en wat hun prijzen zijn. Lees ook meer over retourlogistiek. Dit betekent bijvoorbeeld of de vervoerder retourzendingen afhandelt.
Bouw een relatie op
Goede zakelijke relaties zijn ook essentieel voor een succesvol bedrijf. Begin dus met netwerken en zoek distributeurs, leveranciers en partners die met u willen samenwerken.
U kunt uw netwerken uitbesteden. Lokale agenten kennen meestal de markt en hebben contacten met bedrijven waarmee u zaken zou kunnen doen.
Tools om u te helpen uitbreiden
Er zijn tegenwoordig veel tools beschikbaar op internet om u te helpen uitbreiden. We hebben een aantal basisprincipes voor je op een rijtje gezet:
Statistieken van Statista.com
U kunt nauwkeurige en actuele klantstatistieken, kooppatronen, marktomvang en andere details op Statista.com vinden. De rapporten zijn duidelijk en de basisinformatie is meestal gratis. Als dat nog niet genoeg voor je is, biedt de site ook een maandelijks abonnement aan.
Andere waardevolle gegevens zijn te vinden op de websites van de ambassades, kamers van koophandel of overheidsinstanties van een land.
Google Marktzoeker
Google Market Finder is een tool die speciaal is ontworpen voor uitbreiding van e-commerce winkels. Zodra u uw domein en categorie(ën) van producten en diensten invoert, worden de landen weergegeven die het beste zijn voor uw uitbreiding. Het geeft u ook basisinformatie over de landen, zoals:
- Maandelijkse zoekopdrachten binnen de gekozen categorie
- Netto beschikbaar inkomen van huishoudens
- Index van het gemak van zakendoen
Google Tendensen
Gebruik Google Trends om te zien hoe populair het door u gekozen woord is in verschillende landen. U kunt zelfs zien hoe er in de loop van de tijd naar is gezocht. Dit kan handig zijn als je iets seizoensgebondens verkoopt en wilt weten wanneer mensen er meer interesse in beginnen te tonen.
Google Trends laat je ook andere populaire gerelateerde termen en onderwerpen zien die je bijvoorbeeld kunt gebruiken bij het maken van content.