Wat is Performance Marketing?
In zeer korte termen is performance marketing een vorm van online marketing waarbij u uw marketingkosten kunt volgen op het niveau van elke bestelling. In de offline wereld werden statistische modellen gebruikt die marketeers met een zekere mate van nauwkeurigheid konden vertellen of hun reclamecampagne de verkoop verhoogde of gewoon geld was dat in de lucht werd gegooid.
In marketing is er een oud gezegde: “De helft van het geld dat aan marketing wordt besteed, wordt verspild; We weten alleen niet welke helft.”
Dit geldt absoluut niet voor performance marketing. Dankzij relatief nauwkeurige metingen, gegevens en geavanceerde algoritmen kunt u de marketingresultaten behalen die u nodig heeft.
Aangezien u uw marketingkosten op het niveau van elke bestelling kunt volgen, kunt u ervoor zorgen dat u winstgevend bent.
Bovendien komt het geld dat je uitgeeft aan performance marketing vrijwel direct terug in de vorm van bestellingen (dit geldt vooral voor e-shops). U kunt dus heel snel verdere ontwikkeling en groei financieren, aangezien het geld vrijwel onmiddellijk terugkomt.
Waarom is het belangrijk?
In tegenstelling tot SEO kan performance marketing direct resultaat opleveren. Voeg gewoon een betaalkaart toe, stel campagnes en metingen in, en u krijgt net zoveel verkeer naar uw website als uw portemonnee aankan.
Zelfs Amazon geeft jaarlijks 10 miljard dollar uit aan performance marketing, alleen maar om te voorkomen dat andere grote e-shops zoals Temu vooruit komen.
Het is belangrijk om te beseffen dat de advertentieruimtes die in Performance Marketing worden gebruikt, de meest lucratieve op het hele internet zijn.
Stel je het voor als het WK ijshockey of het WK. Tijdens reclameblokken in wedstrijden van onze atleten verschijnen er slechts enkele advertenties. Dit zijn meestal gokbedrijven. Wie dat jaar wil besparen op marketing en niet wil betalen voor dure reclame tijdens sportwedstrijden, verliest heel snel marktaandeel. Mensen zullen ze gewoon vergeten en de concurrentie zal hun voordelen laten zien.
Hetzelfde gebeurt bij Performance Marketing. Als je niet tot de eerste zoekresultaten in Google behoort of niet verschijnt voor potentiële klanten in feeds van sociale media, betekent dit dat de concurrentie het zal doen.
Je hebt misschien wel de beste merkcampagne, maar je moet altijd op de juiste plaatsen en in de zoekresultaten gezien worden wanneer je klanten je willen vinden. Anders zal de concurrentie het doen en blijft er niets over.
Kernbegrippen en termen
In Performance Marketing kom je vaak afkortingen tegen als PPC, ROAS, CPA, CPL, CPM, CTR, CR, AOV.
Hoewel deze allemaal belangrijk zijn, zijn er nog drie belangrijkere waarop alle Performance Marketing is gebouwd. En ze hebben niet eens iets met marketing te maken. Het is marge. Als u uw marge en de drie niveaus ervan niet kent, zijn alle andere afkortingen in Performance Marketing nutteloos omdat u toch geld zult verliezen.
Brutomarge
Formule: (Verkoopprijs van producten – Aankoopprijs van producten) / Verkoopprijs van producten
Brutomarge drukt uit welk percentage van de verkoopprijs uw brutowinst is. Hoe meer, hoe beter. Hoewel dit het meest basale principe in het bedrijfsleven is, verwarren veel ondernemers marge met markup.
De brutomarge kan nooit meer dan 100% bedragen. Dat kan alleen als je het product gratis hebt gekregen.
Als u winstgevend wilt zijn in Performance Marketing, moet uw brutomarge minimaal 60-80% zijn. Veel e-shops kunnen alleen maar dromen van dergelijke marges, en dat is precies de reden waarom hun online business achteruitgaat. Ze kunnen niet winstgevend zijn. Zulke hoge marges zijn niet onmogelijk te behalen, maar je moet op zoek naar andere leveranciers en producten.
Zonder een gezonde marge kan niemand in online marketing je redden.
Contributie Marge
Formule: (Verkoopprijs van producten – Aankoopprijs van producten – Verwerkingskosten van bestellingen) / Verkoopprijs van producten
Contributiemarge is wat er in uw bedrijf overblijft nadat u een bestelling heeft verzonden.
Hier worden de kosten voor de verwerking van bestellingen, zoals verzendkosten, verpakkingen, verpakkingsmateriaal, eventuele geschenken en soortgelijke artikelen, in mindering gebracht op de brutomarge.
Kortom, het is de winst op de bestelling na kosten die ontstaan wanneer u de bestelling verwerkt en verstuurt.
Contributiemarge na marketingkosten
Formule: (Verkoopprijs van producten – Aankoopprijs van producten – Verwerkingskosten van bestellingen – Marketingkosten per bestelling) / Verkoopprijs van producten
Van de brutomarge trekken we de orderverwerkingskosten en marketingkosten af voor het verkrijgen van de order. Dit is wat overblijft om alle vaste lasten te betalen die je in het bedrijf hebt. En dit is vaak het struikelblok voor e-shops. Hun marketingkosten per bestelling (krediet + specialistisch werk) zijn hoger dan hun contributiemarge.
Dit betekent dat ze bij elke bestelling geld verliezen. Er zijn e-shops die herhaalaankopen hebben en het niet erg vinden om verlies te lijden bij de eerste bestellingen van een bepaalde klant. Maar deze zijn echt minimaal.
AOV (gemiddelde bestelwaarde):
De gemiddelde bestelwaarde is de totale omzet van de e-shop gedeeld door alle bestellingen voor een bepaalde periode. Hoewel deze statistiek niet de hele waarheid laat zien over hoeveel klanten gemiddeld bij u uitgeven, is het voldoende voor ruwe berekeningen.
U kunt een brutomarge van 80% hebben op kleine artikelen. Maar als klanten gemiddeld £ 10 uitgeven, zult u nooit winstgevend zijn. De gemiddelde bestelwaarde moet £ 60 exclusief btw zijn.
En waarom zoveel? Hier komen twee andere belangrijke statistieken om de hoek kijken: CR en CPC.
CR (Conversie Ratio)
Conversieratio is het percentage bezoekers van uw website dat een aankoop doet.
Het is meestal tussen de 0,5-5%. Ja, slechts 1 op de 200 mensen op uw website zal uw producten of diensten bestellen.
U kunt de conversieratio vooral op de website verbeteren. Het hangt af van verschillende factoren, waaronder de bruikbaarheid van de website, productdetails, klantrecensies, afrekenen, foto’s en video’s.
CR = Aantal conversies / Aantal advertentieklikken
Door de conversieratio te verbeteren van 1% naar 2%, verbetert u de resultaten van uw campagne met 100%.
Daarom is het goed om vooral op de website te zoeken naar mogelijkheden om de prestaties van Performance Marketing te verbeteren. Je hoeft de campagnes niet eens aan te raken, maar met website-aanpassingen kun je winstgevende campagnes realiseren.
CPC (kosten per klik)
De gemiddelde kosten per klik bepalen hoeveel je gemiddeld betaalt voor een websitebezoeker. Veiling- en advertentiekwaliteit bepalen hoeveel u per bezoeker betaalt. Voor sommige zoekwoorden betaalt u £ 0,02 per klik, voor andere tot £ 5.
Er is niet veel dat je hier kunt optimaliseren. De markt wint en je accepteert gewoon de marktprijs.
Maar waarom is dit een belangrijke maatstaf? Want dankzij CPC en CR kun je CPA berekenen.
CPA (kosten per actie)
Actie is in wezen een bekering. In het geval van een e-shop is het een aankoop. Als u een service verkoopt, is dit een ingediend formulier. Kosten per actie bepalen hoeveel u aan marketing hebt betaald om uw doelactie te krijgen.
Dit is een uiterst nuttige metriek en is afgeleid van CPC en CR.
CPA = CPC / CR
Dus als u gemiddeld £ 0,20 per klik betaalt en het conversiepercentage 1% is, is uw CPA £ 20.
Weet je nog hoe belangrijk CR is? Als de conversieratio stijgt naar 2%, is de CPA slechts £ 10.
Hier kunnen we terugkeren naar de gemiddelde bestelwaarde. Als je goedkope producten met goede marges verkoopt, maar de AOV is slechts £ 10 en je hebt £ 20 aan marketing betaald voor de bestelling, dan is het duidelijk dat je meteen geld hebt verloren.
Als u een gemiddelde bestelwaarde van £ 60 heeft, verdient u met een contributiemarge van 50% £ 30. Na marketingkosten van £20 per bestelling is dat £10 winst. Het probleem is dat elke bestelling een andere waarde heeft. Er zijn e-shops waar bestellingen voor £ 1,000 zijn en bestellingen voor £ 20.
Een e-shop wil winstgevend zijn op de meeste bestellingen. Daarom bestaat de ROAS-metriek.
ROAS (rendement op advertentie-uitgaven)
Deze verhouding drukt uit hoeveel pond aan inkomsten een pond dat aan marketing wordt besteed, genereert.
ROAS = Omzet exclusief BTW / Marketingkosten * 100
ROAS omvat alles wat hierboven is genoemd. Daarom is het een van de meest gebruikte metrics in Performance Marketing.
PNO of aandeel in de kosten ten opzichte van de opbrengsten
PNO drukt precies hetzelfde uit als ROAS, alleen in omgekeerde vorm. Het is het procentuele aandeel van de kosten in de omzet.
PNO = Marketingkosten / Omzet exclusief BTW * 100
E-shops stellen vaak een PNO van 10% in. Dit is echter een volledig onjuiste benadering. Voor een e-shop met een brutomarge van 10% betekent een PNO van 10% een nettoverlies. Voor een e-shop met een brutomarge van 80% zal zo’n lage PNO de groei van de e-shop aanzienlijk vertragen. Daarom wordt de doel-PNO berekend op basis van marges.
POAS (winst op advertentie-uitgaven)
POAS = Contributiemarge / Marketingkosten * 100
Als u wilt overleven in een moordende markt, is het optimaliseren van campagnes voor de beste winstgevendheid cruciaal, omdat veel factoren van invloed zijn op uw marge en het doel van uw bedrijf is om geld te verdienen in plaats van inkomsten te genereren. Het opzetten van deze metriek is technisch veeleisender en vereist specialistisch werk.
U heeft echter de zekerheid dat uw campagnes uw winst optimaliseren.
MER (Marketing Efficiency Ratio)
Hoewel we PNO al hebben genoemd, wordt het meestal voor elk advertentiekanaal afzonderlijk geëvalueerd. En er wordt geen rekening gehouden met de beheerskosten.
De klantreis is zelden eenvoudig en vaak schrijven meerdere advertentieplatforms dezelfde conversie toe. Als je de orderwaarden van individuele advertentiesystemen bij elkaar optelt, kan het zijn dat de omzet ineens groter is dan deze in werkelijkheid was. Daarom wordt MER gebruikt.
In MER tel je alle marketinguitgaven (inclusief het werk van PPC-specialisten) bij elkaar open druk je ze uit als een verhouding tot de omzet.
MER = Som van alle marketingkosten / Opbrengsten * 100
Zo zie je precies de effectiviteit van je marketing.
CAC (kosten voor klantenwerving)
Je omzet komt van zowel vaste als nieuwe klanten. Je hebt al vaste klanten in je e-maildatabase en ze kopen omdat ze je kennen. Uw marketinguitgaven voor Performance Marketing moeten gericht zijn op het werven van nieuwe klanten.
De berekening is eenvoudig:
CAC = Marketingkosten / Aantal nieuwe klanten
LTV (Lifetime Value)
Als je het geluk hebt een bedrijf te hebben dat bestaat uit terugkerende klanten, zul je zeker geïnteresseerd zijn in hoeveel geld zo’n klant je oplevert.
LTV = Gemiddelde winst per bestelling * Gemiddeld aantal aankopen * Gemiddelde klantretentieduur
LTV dient om te bepalen hoeveel u maximaal kunt betalen voor klantenwerving. Dat wil zeggen, wat uw maximale CAC kan zijn.
Deze statistieken hebben het voordeel dat u het zich kunt veroorloven om veel hogere bedragen te bieden in advertentiesystemen dan de concurrentie, omdat u weet dat deze in de toekomst zal terugkeren.
Een voorbeeld is Booking.com. Als Booking.com bij de eerste bestelling winstgevend moesten zijn, konden ze het zich nooit veroorloven om zoveel geld in Google Ads te steken. Ze weten echter dat klanten nog een aantal jaren bij hen zullen blijven boeken, zodat ze in eerste instantie geld kunnen verliezen, wetende dat het in de toekomst zal terugkeren.
Er worden verschillende loyaliteitsprogramma’s ingezet om een hogere LTV te behalen.
Performante marketingkanalen
In tegenstelling tot SEO en sociale netwerken, kun je bij Performance Marketing heel goed je bereik en verkeer beheren en plannen. Performance Marketing-kanalen gebruiken doorgaans PPC (Pay Per Click). Elke klik kost u een paar cent en op basis van uw budget kunt u het verwachte verkeer berekenen.
Houd er rekening mee dat niet alle betaalde kanalen PPC gebruiken. Bij sommige, zoals Meta Ads, betaal je voor vertoningen. Dit werkt op dezelfde manier met YouTube-advertenties.
De meest gebruikte advertentieplatforms zijn:
-
Google-advertenties
Hoewel Google Ads verschillende advertentienetwerken omvat, zoals Search, Shopping, Display en YouTube, wordt het meestal geassocieerd met de eerste twee genoemde. Het principe is eenvoudig: als iemand zoekt naar een woord dat verband houdt met uw product, laat u hem een advertentie voor uw website zien. De adverteerder die het meest betaalt, komt op de hoogste positie te staan.
-
Bing Ads
Bing Ads werkt op dezelfde manier als Google Ads. Het heeft echter geen YouTube-netwerk. Het enige verschil is dat Bing Ads werkt in de Bing-zoekmachine.
-
Meta-advertenties
Meta Ads zijn advertenties op de sociale netwerken Facebook en Instagram. Het is een populair kanaal vanwege het aantal gebruikers van individuele advertentienetwerken. En ook vanwege de verfijning van algoritmen.
In tegenstelling tot zoekadvertenties, die meer te maken hebben met ’technische’ instellingen, is op Meta Ads creatief doorslaggevend. Video’s, foto’s, banners. Dankzij hen kun je echt goede prestaties leveren.
-
TikTok-advertenties
TikTok Ads de creatieveling is doorslaggevend. Op TikTok werken echter alleen videoformaten.
Strategieën
In Performance Marketing hoor je vaak de term ‘Campagnestrategie’. Het klinkt erg geavanceerd en je zult het vaak horen van je PPC-specialisten. “We hebben de campagnestrategie veranderd.”
Er zit echter niet zoveel magie achter. In principe ben je geïnteresseerd in verschillende strategieën die verband houden met Google Ads, Meta Ads of Bing Ads. Bij prijsvergelijkingswebsites kom je ze nauwelijks tegen.
Handmatige kosten per klik
Met handmatige kosten per klik stel je in hoeveel je maximaal per klik wilt betalen. Het lijkt misschien de beste strategie, maar als u te weinig biedt in de veiling, kunt u gemakkelijk helemaal geen klikken krijgen.
En als u toch wat klikken krijgt, zijn deze misschien niet afkomstig van mensen die u nodig hebt. Deze strategie wordt tegenwoordig nauwelijks nog gebruikt.
Klik op Maximalisatie
Voor een bepaald budget krijgt u het maximale aantal klikken. Klinkt geweldig, maar met klikken betaal je je rekeningen niet. Daarom wordt deze strategie alleen gebruikt bij het lanceren van campagnes om erachter te komen wat de kosten per klik prijzen zijn en om eerste conversies te krijgen.
Conversie Maximalisatie
Het algoritme zorgt voor het maximale aantal conversies voor een bepaald budget. De campagne moet één hoofdconversie hebben om goed te kunnen werken.
Met deze instelling houd je al zakelijke accountdoelen bij, maar doe je het nog niet financieel efficiënt.
Maximalisatie van conversiewaarde
Werkt op dezelfde manier als Conversie Maximalisatie. Met één verschil: in plaats van het aantal conversies te maximaliseren, maximaliseert u de waarde ervan. Dit is vooral populair bij e-shops waar elke bestelling een andere waarde heeft en je natuurlijk alleen de meest waardevolle wilt.
Doelkosten per conversie
Accounts die leads verwerven, zijn degenen die deze strategie doorgaans gebruiken. Als je de gemiddelde waarde van een gesloten deal, de winstgevendheid en conversie hebt berekend, kun je bepalen wat het maximale bedrag is dat je voor een lead kunt betalen. Dan kun je het algoritme vertellen dat dit het maximale bedrag is dat je voor een lead wilt betalen.
Doel Rendement
Met doelrendement vertel je het algoritme hoeveel pond het aan inkomsten moet genereren uit elke pond die aan marketing wordt uitgegeven. Het is ook een budgetbeperkende strategie, waarbij het budget alleen wordt uitgegeven zolang het algoritme het beoogde rendement haalt.
Deskundig advies
Stel nooit de meest geavanceerde strategieën in, zoals Doelkosten per conversie of Doelrendement, in een nieuw account. Begin met klikmaximalisatie en werk geleidelijk toe naar meer geavanceerde strategieën zodra u voldoende conversies heeft. Als u deze stappen overslaat, kunnen campagnes worden stopgezet of zijn ze niet effectief.
Doelen stellen in performance marketing
Bereken uw bruto- en contributiemarge. Ongeveer 40% van uw contributiemarge moet naar marketing gaan. Als u een contributiemarge van 40% heeft (dat is wat overblijft na het betalen van productaankopen en kosten in verband met orderverwerking), en u wilt 40% daarvan aan marketing geven, is uw doel-PNO 16%. Omgerekend naar ROAS is dat 625%.
Doel-ROAS is wat je aan het algoritme geeft. Als uw ROAS hoger is, kunt u budget toevoegen en het account schalen. Als u de doel-ROAS niet haalt, heeft het geen zin om meer geld in marketing te steken, omdat u verlies maakt.
Bij het verwerven van leads richt je je op de kosten per conversie. Je installeert bijvoorbeeld airconditioning. Gemiddeld heb je £2.000 per klus, je marge is 20%, dus £400. Je kunt 1 van de 5 leads sluiten. Van je marge wil je max 30% geven aan marketing. Dat is £ 120.
Aangezien u een slagingspercentage van 20% heeft bij het sluiten van deals, kunt u maximaal £ 24 per lead geven. De berekening is 120*20%=24.
Uw doelkosten per conversie bedragen daarom £ 24. Nogmaals, als het algoritme hieraan voldoet en u minder betaalt per lead, kunt u budget en schaal toevoegen. Als je meer betaalt per lead, probeer dan het account te optimaliseren en het gestelde doel te bereiken voordat je budget toevoegt.
Doelgroep
In marketing wordt vaak gebruik gemaakt van doelgroep. Het wordt meestal demografisch, op interesses of op basis van marketingpersona’s beschreven. Sommige marketeers proberen dit vervolgens ook in te zetten in Performance Marketing.
Voor zoekadvertenties is uw doelgroep iemand die zoekt naar zoekwoorden die verband houden met uw product. Als je kinderkleding verkoopt en iemand typt ‘roze kinderjurk’ in Google, maakt het niet uit of het een moeder, vader of vriend van de ouders is die een cadeau voor het kind koopt. Wat belangrijk is, is dat ze op zoek zijn naar wat je nodig hebt. Je kunt ze op dat moment bedienen en verkopen wat ze op dat moment nodig hebben.
Voor advertenties op sociale netwerken was targeting vroeger meer gebaseerd op demografische gegevens en interesses. Dit is niet langer van toepassing. Je advertentiemateriaal is je targeting. Het advertentiemateriaal beschrijft het probleem dat uw product oplost en het algoritme met voldoende gegevens zal uitzoeken aan wie de advertentie moet worden weergegeven.
Besteed daarom meer tijd aan het nadenken over het advertentiemateriaal (video of banner) dan aan het zoeken naar de juiste doelgroep.
Kanaal- en gereedschapsselectie
Een goede kanaalselectie zorgt ervoor dat uw campagnes werken zoals verwacht. Er is een eenvoudige regel voor hun selectie. Is er vraag naar jouw product en zijn mensen er actief naar op zoek? Kies zoekadvertenties zoals Google Ads of Bing Ads.
Heb je een nieuw product dat een probleem voor klanten oplost, maar weten ze het nog niet? Kies voor adverteren op sociale media. Verkoop je duurdere producten (honderden euro’s) die mensen kennen en waar ze actief naar op zoek zijn? Probeer prijsvergelijkingswebsites.
Op een gegeven moment voeg je toch andere advertentiekanalen toe. U wilt niet afhankelijk zijn van slechts één platform, want als uw account wordt geblokkeerd, verliest u een aanzienlijk deel van uw inkomsten.
Campagne Optimalisatie (+A/B testen, data-analyse en -interpretatie, continue strategie-aanpassing op basis van resultaten)
In Performance Marketing kom je de term campagneoptimalisatie tegen. Maar wat betekent het? Je probeert betere resultaten te behalen voor hetzelfde bedrag.
Activiteiten die u helpen de resultaten van uw campagne te verbeteren:
- Uitsluiting van zoekwoorden
Dit geldt alleen voor zoekadvertenties. Campagnes worden vaak weergegeven voor woorden die slechts marginaal gerelateerd zijn aan uw producten. Of mensen willen meer informatie over het product en zijn nog niet klaar om te kopen.
U wilt dergelijke woorden uit campagnes verwijderen omdat ze onnodig krediet uitgeven en niet de gewenste resultaten opleveren.
- Nieuwe advertentieteksten testen
Tekst speelt een belangrijke rol bij de beslissing van mensen om al dan niet op uw advertentie te klikken. Vermeld gratis verzending, verlengde garantie of korting in de advertentie en je zult zien dat veel meer mensen op de advertentie klikken.
- Slecht presterende producten uitsluiten
Niet alle producten zullen verkopen. Dat is een feit. Misschien heb je een hoge prijs ten opzichte van de concurrentie, misschien heb je een slechte productbeschrijving. Als mensen op het product klikken, maar je geen conversies ontvangt, is het beter om het uit te sluiten van advertenties. Nogmaals, u bespaart aanzienlijk geld dat effectiever kan worden gebruikt.
- Creatief testen
Zelfs het beste advertentiemateriaal zal na verloop van tijd verouderd raken en de advertentieprestaties zullen afnemen. Dan is het tijd om de advertentie te wijzigen. Test continu verschillende soorten advertenties en wanneer uw winnende advertentie aan prestaties verliest, kunt u deze vervangen door een nieuwe.
Ontwerpen en testen van creatieve elementen
Performance marketing, vooral op social media, is gebaseerd op creatief. Creatief kunnen banners of video’s zijn. De meest gebruikte typen advertentiemateriaal zijn:
- Druk op Screenshot: De hele advertentie is alleen gebaseerd op een screenshot van een artikel in een gerenommeerd tijdschrift dat over uw product schrijft.
- Wij versus zij: In de advertentie vergelijk je de voordelen van jouw product/dienst met die van de concurrentie. U hoeft geen specifieke merken te noemen, praat gewoon over normen in de gegeven markt. Bij kleding kun je bijvoorbeeld de aandacht vestigen op hoe lang de kleding meegaat of dat je gratis ruilt.
- Kenmerken wijzen erop: In het midden van de banner staat een afbeelding van uw product met de belangrijkste voordelen eromheen.
- Getuigenissen: In de advertentie worden beoordelingen van uw klanten weergegeven. Nogmaals, het is een heel eenvoudige vorm van reclame om te maken, maar zeer effectief.
- Oprichters advertentie: Als je net begint en geen recensies of media-aandacht hebt, kun je een advertentie maken waarin de eigenaar van het bedrijf het verhaal vertelt waarom hij het bedrijf heeft opgericht en welk probleem zijn product oplost.
- UGC: Door gebruikers gegenereerde inhoud zijn video’s die er niet uitzien als advertenties. Ze zijn opgenomen op mobiele telefoons zoals gewone video’s. Daarin legt een klant uit hoe uw product hem heeft geholpen. Dit type video is zeer effectief omdat het er authentiek en geloofwaardig uitziet.
Er zijn tientallen andere soorten advertenties. Laat je inspireren door de concurrentie, welke advertenties ze gebruiken, welke advertenties het langst worden weergegeven en probeer iets soortgelijks te creëren voor jouw product/dienst. De kans is groot dat de advertentie ook voor u werkt en dat u veel tijd en geld bespaart op testen.
Data-gedreven marketing
Performance Marketing is gebaseerd op datagedreven besluitvorming. Elke verandering in campagnes, elke creatieve verandering of strategiewijziging moet worden gerechtvaardigd door data. Je moet eerst gegevens verzamelen, deze vervolgens correct interpreteren en analyseren, en ten slotte conclusies trekken op basis waarvan je beslissingen neemt.
Als je nieuwe praktijken en tactieken wilt proberen, dan kan dat. Maar stel altijd meetbare doelen aan de hand waarvan u het succes van uw activiteiten evalueert. Houd je aan gegevens en je zult geen misstap maken. Als u gewoon gedachteloos instellingen wijzigt in de veronderstelling dat u de resultaten zult verbeteren, kan het tegenovergestelde waar zijn.
Integratie van AI en machine learning
AI en Machine Learning spelen een grote rol in Performance Marketing en kunnen op verschillende manieren worden gebruikt:
Bieden en targeten
Alle slimme strategieën werken op basis van machine learning. Wie ze gebruikt, komt er al snel achter dat ze veel betere resultaten behalen dan de meeste specialisten.
Ze besparen ook uren handmatig werk, zodat u tijd heeft om u te concentreren op belangrijkere activiteiten bij het beheren van online zaken.
Teksten schrijven
Voer een bestemmingspagina in ChatGPT in en gebruik aanwijzingen om de chatbot te begeleiden om het juiste formaat te krijgen. Meestal krijg je resultaten die zo goed zijn dat ze in advertenties kunnen worden gebruikt. Het voordeel is ook dat ChatGPT de afzonderlijke tekstformaten, best practices bij het schrijven ervan en de beperkingen van de tekstlengte kent.
Binnen enkele seconden krijg je teksten die bijna van een professionele copywriter zijn.
Creatieve generatie
Generatieve AI helpt je bij het maken van banners en unieke foto’s. Het zal ook helpen bij het ontwerpen van videoscripts. U bespaart vaak uren tijd die u in fotobanken zou doorbrengen.
Gegevensanalyse
AI en machine learning kunnen ook worden gebruikt bij data-analyse. Voeg gewoon een afbeelding van statistieken in ChatGPT in en u kunt aanbevelingen krijgen voor accountwijzigingen. Hier krijg je echter alleen aanbevelingen zoals de gegevens die je in de chatbot invoert. Kortom, het zal zelden het volledige plaatje over het account zien en het blindelings opvolgen van aanbevelingen kan uw campagnes meer schaden dan helpen.
Machine learning kan bijvoorbeeld worden gebruikt bij het maken van omzetvoorspellingen, klantsegmentatie of het indelen van producten op basis van prestaties.
Hier heb je meestal geavanceerde statistische programma’s nodig, zoals SPSS of Python.
Meting en rapportage (principes, tools)
Meting
In elk advertentiekanaal moet je conversies hebben geüpload. Conversies zijn bijvoorbeeld aankopen of het indienen van formulieren. Dit zijn de belangrijkste bedrijfsdoelen en worden macro-conversies genoemd. Er zijn ook microconversies, zoals toevoegen aan winkelwagentje, beginnen met afrekenen of beginnen met het invullen van een formulier.
Microconversies kunnen algoritmen helpen sneller uit te zoeken welke bezoekers ze naar de website moeten brengen. Zorg ervoor dat u de juiste gegevens naar conversies verzendt, anders krijgt u vertekende resultaten en neemt u onjuiste beslissingen in de instellingen.
Gereedschap
Elk advertentieplatform heeft ingebouwde rapportage. In deze systemen beschik je over de meeste data en kun je relatief eenvoudig door de meest essentiële rapportages klikken. Het probleem doet zich voor als u een uitgebreider beeld wilt hebben.
Hier moet u externe tools gebruiken, zoals:
- Google Analytics 4: De meest gebruikte tool voor het meten van websiteprestaties. Hier zie je hoe individuele bezoekers interactie hebben gehad met verschillende advertenties en hoe deze hebben geleid tot conversies. Door cookiebeperkingen wordt deze tool steeds minder nauwkeurig.
- Google Looker Studio: Het is een tool voor gegevensvisualisatie. Met behulp van connectoren kunt u hier gegevens ophalen uit veel advertentie- en analytische systemen, SQL-databases of zelfs Google Spreadsheets. Op deze manier kunt u alle belangrijke rapporten op één plek hebben met toegang voor verantwoordelijke personen.
- Google Spreadsheets: Google Spreadsheets wordt ook vaak gebruikt voor rapportages. Als u een specifiek overzicht moet maken, kunnen functies in Google Spreadsheets uw werk veel gemakkelijker maken en interessante trends laten zien. Er zijn andere betaalde tools, maar hun functionaliteit is hetzelfde als de mogelijkheden van de bovengenoemde tools.