Wat is online marketing?
Online marketing omvat alle vormen van marketing die via internet en online kanalen worden uitgevoerd. Het promoot en verspreidt voornamelijk advertenties, bouwt merken op en communiceert met klanten.
Goed ontworpen en uitgevoerde online marketing stelt merken in staat om hun doelgroep te bereiken en de verkoop van hun producten en diensten te verhogen. De resultaten van individuele campagnes kunnen in real-time worden gevolgd, zodat u direct kunt reageren.
Online marketing is een geweldige manier om klanten te bereiken. Het biedt niet alleen veel mogelijkheden, aangezien internet wereldwijd door miljarden mensen wordt gebruikt, maar het is ook betaalbaarder dan andere vormen van reclame (zoals tv). Zelfs kleinere merken met beperkte budgetten kunnen zich nu eenvoudigere marketingcampagnes veroorloven.
Wat is het verschil tussen online en digitale marketing?
Het verschil tussen online en digitale marketing is vaak onduidelijk. Dit komt vooral omdat veel mensen de termen door elkaar halen of door elkaar gebruiken. Dit is niet correct. Elk van deze soorten marketing betekent iets anders.
- Digitale marketing – een bredere term die verwijst naar alle vormen van marketing die digitale technologie gebruiken om diensten en goederen te promoten. Dit betekent dat het zich naast online kanalen zoals social media, websites, PPC-advertenties of nieuwsbrieven ook richt op televisie, radio en andere digitale tools.
- Online marketing – dit is een meer specifieke term voor marketing die uitsluitend online plaatsvindt, d.w.z. via internet. Het is momenteel erg populair en geschikt voor zowel grote merken als kleinere particulieren.
Online vs. offline marketing
In het kader van online marketing kun je ook de term offline marketing tegenkomen. Dit laatste verwijst naar een vorm van marketing die buiten het internet plaatsvindt. Het maakt gebruik van traditionele kanalen en methoden zoals radio, televisie, print, billboards of evenementen (beurzen, conferenties, enz.) om een merk of producten te promoten.
Offline marketing is vaak duurder dan online marketing. Daarom is de kans groter dat het wordt gebruikt door grote bedrijven en bedrijven die hoge winsten genereren.
Deskundig advies : Hoewel online marketing steeds populairder wordt, speelt offline marketing nog steeds een belangrijke rol in de algemene marketingstrategie. Het richt zich bijvoorbeeld effectief op groepen mensen met beperkte internettoegang of minimaal gebruik.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van online marketing?
Online marketing heeft verschillende voordelen, waaronder:
- Groot bereik
Online marketing stelt u in staat om wereldwijd met uw klanten te communiceren, wat een uitstekend voordeel is als u uw producten naar het buitenland verzendt. Dit geeft je automatisch toegang tot miljoenen potentiële klanten die je via traditionele kanalen niet zou kunnen bereiken.
- Nauwkeurig richten
Met traditionele offline marketing heb je weinig controle over wie je content te zien krijgt. Ook als je betaalt om te adverteren in een vakblad of op een tv-zender, kun je zelf kiezen op wie je je wilt richten bij het opzetten van online campagnes.
Omgekeerd kunt u bij het maken van een online campagne een precieze doelgroep creëren op basis van leeftijd, geslacht, demografie, koopgedrag, waarden en vele andere factoren. Dit zorgt ervoor dat uw advertentie wordt gezien door mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in uw producten, waardoor u veel betere resultaten krijgt.
- Meetbaarheid
Online marketing is heel makkelijk te meten. U kunt afzonderlijke campagnes analyseren op basis van een aantal parameters en factoren, zoals conversies, siteverkeer, klikken of gedeelde inhoud.
Afhankelijk van de resultaten van de campagnes krijgt u belangrijke informatie over wat werkt bij uw klanten, wat niet werkt en wat u niet meer hoeft te doen. Dit bespaart u effectief tijd en geld.
- Verhoogde betrokkenheid
Traditionele marketingmethoden laten alleen eenrichtingscommunicatie toe. Dit betekent dat de interactie voorbij is zodra je klanten wat informatie hebt gegeven via tv, print of radio. Je weet niet wat de andere partij van het product of de dienst vindt.
Feedback is van cruciaal belang in marketing. Het kan u helpen te leren hoe klanten omgaan met een campagne en hoe ze zich erover voelen. Op basis van deze gegevens kunt u deze vervolgens aanpassen en aanpassen.
Feedback is dan ook nodig bij het maken van verdere advertenties of inhoud. Het helpt u uw bestaande en potentiële klanten beter te leren kennen en laat u weten wat u hen kunt aanbieden en hoe u dit kunt aanbieden.
Deskundig advies : Tweerichtingscommunicatie is ook uitstekend geschikt voor online marketing omdat je hiermee vragen van klanten kunt beantwoorden, zoals die op sociale media. U kunt hen helpen een product te kiezen, een ander probleem op te lossen en de verkoop te verhogen.
- Lagere kosten
De kosten van online marketing zijn afhankelijk van vele factoren, waaronder het type campagne, de grootte van het bedrijf en het budget, de persoon of het bedrijf dat uw marketing doet, enzovoort. Adverteren op tv of radio is echter over het algemeen lager dan het bedrag dat u zou betalen.
- Hoge beschikbaarheid
Het internet slaapt nooit. Mensen zijn er dag en nacht mee bezig, surfen op websites en sociale netwerken. Online marketing maakt gebruik van dit feit door klanten relevante advertenties te tonen , ongeacht tijd of datum.
- Gepersonaliseerde aanpak
Verkoopt u producten die verschillende soorten klanten aanspreken, zoals jongere en oudere mensen? Online marketing stelt u in staat om uw advertentiecampagne af te stemmen op elke doelgroep, waardoor ze een gepersonaliseerde aanpak krijgen.
Personalisatie en een individuele aanpak leiden tot een betere klantervaring en een gevoel van verbondenheid met het merk. Reclamecampagnes die de waarden van een generatie of geslacht benadrukken, kunnen ertoe leiden dat een persoon een positieve mening over een bedrijf vormt en een loyale klant wordt.
- Flexibiliteit
Online marketing is zeer flexibel en maakt het mogelijk om op basis van resultaten en feedback snel aanpassingen of optimalisaties door te voeren in lopende of geplande campagnes. Dit is een groot pluspunt dat traditionele offline marketing niet heeft, wat de effectiviteit ervan aanzienlijk vermindert.
Flexibiliteit is ook vandaag de dag cruciaal vanwege de snel veranderende trends. Marketeers kunnen er gemakkelijk op reageren en ze opnemen in huidige of toekomstige campagnes of content.
- Testbaarheid
Online marketing biedt de mogelijkheid om tegen minimale kosten verschillende strategieën en creatieve benaderingen te testen. A/B-testen is bijvoorbeeld een populaire manier om de prestaties van verschillende advertentie- of webcontentversies te vergelijken.
- Verbeterde conversieratio’s
Een conversie is het behalen van een specifiek doel door een websitebezoeker of potentiële klant. Dit kan het doorklikken naar een website zijn, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het doen van een aankoop. De conversieratio is dus het percentage klanten dat de gewenste actie onderneemt.
Over het algemeen geldt: hoe hoger de conversieratio, hoe succesvoller uw marketinginspanningen zijn.
Volgens Adobe behalen traditionele marketingmethoden doorgaans slechts een conversieratio van 1,7%, wat erg laag is in vergelijking met wat u betaalt.
Het goede nieuws is dat online marketing het veel beter doet. De gemiddelde conversieratio is 9,9%, bijna zes keer hoger. Om nog maar te zwijgen, u hoeft niet zoveel uit te geven. Zo kunt u geld besparen en tegelijkertijd veel meer klanten krijgen.
- Viraliteit
Online marketing stelt marketeers in staat om hoogwaardige, vermakelijke en boeiende inhoud te creëren die veel gebruikers delen. Deze inhoud kan viraal gaan en de bekendheid van uw merk in een razendsnel tempo verspreiden, allemaal zonder te betalen voor advertenties.
- Verschillende formaten
Traditionele marketing stelt je in staat om een zeer beperkte hoeveelheid content te gebruiken. In print zijn het afbeeldingen, op tv zijn het video’s en op de radio is het audio. Online daarentegen worden deze formaten aangevuld met banners, GIF’s, interessante afbeeldingen, korte en bondige video’s en nog veel meer. U kunt dus gemakkelijk alle leeftijdsgroepen aantrekken – van tieners tot senioren.
Wat is online marketing?
Online marketing bestaat uit verschillende activiteiten die je moet combineren om de beste resultaten te behalen. De belangrijkste zijn:
Tegen SEO (Nederlands
Zoekmachineoptimalisatie, of kortweg SEO, is een proces waarbij een website wordt geoptimaliseerd om de positie in de zoekresultaten te verbeteren. Het omvat ook het verkrijgen van organisch en onbetaald verkeer van zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo, enz.
SEO bestaat uit verschillende activiteiten, technieken en praktijken die worden toegepast op de inhoud van een website. Deze verbeteren en vergroten de relevantie ervan, wat leidt tot hogere Google-rankings.
En wat zijn de meest voorkomende technieken en praktijken die worden gebruikt in SEO?
- Trefwoorden – als u wilt dat uw inhoud zo hoog mogelijk scoort, moet u de relevante trefwoorden die u gaat gebruiken bestuderen voordat u deze maakt. Neem de meest relevante op in uw titel, metabeschrijvingen en bijschriften bij afbeeldingen. Goed gekozen trefwoorden helpen zoekmachines het onderwerp van de inhoud te bepalen en, op basis van andere parameters, waar u uw site moet rangschikken.
- Inhoudsstructuur – Een artikel, productbeschrijving of andere tekst die op internet te vinden is, moet gemakkelijk te lezen en goed gestructureerd zijn. Tegelijkertijd moet het de vragen beantwoorden of de problemen oplossen die het in de kop of inleiding belooft. Dit houdt klanten langer op de site, wat de zoekmachine vertelt dat uw inhoud relevant is en ertoe kan leiden dat deze hoger wordt gerangschikt.
- Technische contentoptimalisatie – Technische factoren zoals responsiviteit (het vermogen van de site om zich aan te passen aan kleinere mobiele of tabletschermen), ontwerp en laadsnelheid zijn ook van invloed op de zoekresultaten van een site. In feite is deze laatste parameter cruciaal bij het opbouwen van een betrouwbare relatie met klanten. Dit komt omdat gewone internetgebruikers snelle websites als veilig beschouwen en er graag op blijven. Omgekeerd zullen sites die er te lang over doen om te laden, vrijwel onmiddellijk worden verlaten.
- Linkbuilding – het verkrijgen van kwalitatieve backlinks van relevante websites kan uw geloofwaardigheid en autoriteit vergroten. Dit kan ervoor zorgen dat een website bovenaan de ranglijst van zoekmachines verschijnt.
- Analyseer en volg resultaten – een essentieel onderdeel van SEO is het regelmatig analyseren van de prestaties van uw website met behulp van tools zoals Google Analytics of Google Search Console. U kunt erachter komen hoeveel verkeer u de afgelopen week, maand of zes maanden heeft gehad, uw conversieratio of uw huidige positie in de zoekmachine. Al deze informatie kan later worden gebruikt om geoptimaliseerde inhoud of advertentiecampagnes te maken.
SEO is een ingewikkeld en uitdagend gebied waar merken en bedrijven voortdurend aan werken. Ook al slagen ze erin om in de topresultaten te staan, dat wil nog niet zeggen dat ze dat altijd zullen doen. Zoektrends veranderen dagelijks en hebben een grote invloed op waar een website verschijnt. Het is dus een constante cyclus van het verbeteren van oude inhoud en het creëren van nieuwe geoptimaliseerde inhoud.
Wist je dat…
… volgens Google kan een verbetering van de websnelheid met één seconde de conversies voor telefoongebruikers met 27% verhogen. Aan de andere kant kunnen trage laadtijden van meer dan 3 seconden tot 40% van de mensen afschrikken, wat een negatieve invloed heeft op zowel de verkoop als de SEO zelf.
E-mail reclame
Een van de belangrijkste vormen van online marketing is e-mailmarketing, waarmee u via e-mail kunt communiceren met potentiële of bestaande klanten.Met e-mailmarketing kunt u:
- Bouw klantloyaliteit op
- Stimuleer herhaalaankopen
- Nieuwe klanten aantrekken
Afhankelijk van uw doel moet u het juiste e-mailtype kiezen. Er zijn er verschillende beschikbaar:
- Nieuwsbrieven – regelmatige promotionele e-mails die klanten informeren over nieuws, promoties en andere updates. Ze worden meestal met regelmatige tussenpozen verzonden, zoals twee keer per week, vier keer per maand, enz.
- Herinneringsmails – worden verzonden naar klanten die hun e-mailadres niet hebben geverifieerd nadat ze zich hebben aangemeld of die hun winkelmandje hebben verlaten zonder hun bestelling te voltooien. Ze zijn meestal duidelijk en beknopt.
- Welkomstmails – zijn voor nieuwe klanten. Ze geven meestal meer informatie over het merk of kortingscodes.
- Feedback-e-mails – worden verzonden nadat een klant een aankoop heeft gedaan. Je kunt ze gebruiken om erachter te komen wat ze verkeerd vonden of misten bij hun bestelling en wat ze leuk vonden.
Wat e-mailmarketing betreft, moet u oppassen dat u klanten niet onnodig spamt. Te veel promotionele e-mails zorgen ervoor dat mensen hun interesse verliezen en zich afmelden.
U moet ook op de hoogte blijven van de huidige wetgeving. Als u nieuwsbrieven wilt sturen naar klanten die niet direct verband houden met goederen die u in het verleden aan hen hebt geleverd, hebt u hun toestemming nodig. Je kunt dit krijgen door ze een e-mail te sturen met een bevestigingslink waarop ze moeten klikken.
Tip van ons
Vergeet niet dat volgens de wet elke nieuwsbrief een afmeldmogelijkheid moet bevatten.
PPC-reclame
Pay-per-click-advertenties, ook wel PPC genoemd, is tegenwoordig een van de meest populaire vormen van online adverteren. Het wordt gekenmerkt door het feit dat de adverteerder betaalt per klik op de advertentie in plaats van voor de weergave ervan in zoekresultaten of webpagina’s.
PPC-advertenties kunnen worden gericht op een bepaald publiek. Tegelijkertijd kan het relatief snel worden gelanceerd en aangepast. Een van de voordelen van PPC-advertenties is dat u tijdens en na de campagne gedetailleerde statistieken krijgt, zoals het aantal klikken.
Als u besluit PPC-advertenties te gebruiken, zijn er verschillende soorten waaruit u kunt kiezen:
- Zoekadvertenties – verschijnen bovenaan zoekmachines zoals Google. Op het eerste gezicht zien ze eruit als reguliere organische resultaten, behalve dat er een “Gesponsord” naast staat. Er zijn verschillende technische criteria waarmee u rekening moet houden bij het maken van een PPC-advertentie zoals deze. Deze omvatten het selecteren van de juiste trefwoorden en het maken van een pakkende kop en interessante tekst om de aandacht te trekken.
- Banneradvertenties – grafische PPC-advertenties die verschijnen op websites, tijdschriften en blogs. Het kan bestaan uit een interessante afbeelding, foto of video vergezeld van beknopte en krachtige tekst.
- Google Shopping – uw advertentie verschijnt bovenaan zoekopdrachten met een productafbeelding, productnaam en prijs. Hierdoor kunnen potentiële klanten uw aanbod vergelijken met uw concurrenten zonder ooit een e-shop te hoeven bezoeken.
- Videoadvertenties – reclamecampagnes die als video’s verschijnen, bijvoorbeeld op YouTube of rechtstreeks in de inhoud van reguliere websites. Kortere advertenties zijn meestal onmogelijk over te slaan. Langere kunnen dat, waarbij de adverteerder alleen betaalt om de hele advertentie te bekijken.
- Advertenties op sociale media – PPC-advertenties kunnen ook op sociale media worden gebruikt. Hier kunnen ze de vorm aannemen van een foto, afbeelding of korte video. Ze hebben het voordeel van exacte targeting en zijn relatief eenvoudig in te stellen.
Sociale netwerken
Social media is een populair online marketingkanaal dat wordt gebruikt door zowel grote als kleine bedrijven. De voordelen zijn onder meer:
- Tientallen verschillende platforms – er is een groot aantal platforms om uit te kiezen, van de klassiekers zoals Facebook, Instagram en YouTube tot nieuwere alternatieven die voornamelijk door jongere generaties worden gebruikt, zoals TikTok. Elk sociaal netwerk heeft een andere manier om het te gebruiken en een ander type inhoud. Leer ze kennen en bepaal welke advertenties het beste bij hen passen.
- Het maken van een advertentiecampagne is eenvoudig – als u eenmaal weet welke inhoud populair is op een sociaal netwerk, is het maken van een advertentiecampagne niet moeilijk. Maak gewoon een doelgroep, target ze en kies andere parameters.
- Goedkoop – Adverteren op sociale media is geschikt voor kleinere bedrijven en particulieren met een klein budget. Voor een klein bedrag kun je redelijk goede resultaten behalen.
- Een groot aantal gebruikers – sociale netwerken worden elke dag door miljarden mensen over de hele wereld gebruikt, waardoor ze een geweldige plek zijn om uw producten of diensten te promoten.
- Mogelijkheid om met uw klanten te communiceren – sociale netwerken stellen u in staat om met uw klanten te communiceren om hun vragen of feedback te beantwoorden. Hiermee kunt u snel en eenvoudig verschillende problemen oplossen of voorkomen dat ze een negatieve mening over uw merk krijgen vanwege onduidelijkheid.
Inhoudsopvoeding
Contentmarketing is een algemene term voor een online marketingstrategie waarbij relevante inhoud van hoge kwaliteit wordt gecreëerd en verspreid. Het doel is om een specifiek publiek te bereiken en hen te motiveren om een aankoop te doen.
Hoogwaardige inhoud kan potentiële klanten ook helpen bij het oplossen van verschillende problemen of praktisch advies en tips geven.
Contentmarketing gaat hand in hand met SEO. Productbeschrijvingen, artikelen of andere tekst moeten worden geoptimaliseerd om hoger te scoren in zoekmachines en uw product of dienst aan klanten te verkopen.
Er zijn verschillende soorten content die deel uitmaken van contentmarketing, waaronder:
Blogs en tijdschriften
Een basistype inhoud dat u kunt maken en vervolgens op uw website kunt publiceren. Een geoptimaliseerde kopie kan nieuwe bezoekers aantrekken die vervolgens klant kunnen worden.
Wanneer u blog- of tijdschriftartikelen schrijft, moet u onthouden dat u ze maakt voor mensen met wie u informatie wilt delen. Het kan dus niet zomaar tekst zijn vol met trefwoorden zonder toegevoegde waarde. Na het lezen van een paar alinea’s van dergelijke inhoud, zal een persoon onmiddellijk de website verlaten en naar een concurrent gaan, waar hij waarschijnlijk een aankoop zal doen.
E-boeken
Een geweldig type inhoud om klanten te motiveren zich aan te melden voor uw nieuwsbrief. E-books hoeven niet lang te zijn, maar ze moeten wel interessant zijn. Idealiter zouden ze vergezeld moeten gaan van afbeeldingen of verschillende grafische elementen om te dichte tekst op te breken.
Daarnaast moeten e-books informatie geven over een onderwerp dat verband houdt met uw producten of diensten en praktisch advies geven.
Hulplijnen
Handleidingen zijn vergelijkbaar met e-books, behalve dat ze meestal bedoeld zijn om begeleiding, hints of tips te geven. Ze kunnen direct op de website beschikbaar zijn of naar klanten worden verzonden nadat ze zich hebben geabonneerd op uw nieuwsbrief.
Podcasts en podcasts
Podcasts zijn de laatste jaren erg populair geworden, dus het zou zonde zijn als je ze niet in je voordeel gebruikt. Het is echter essentieel om geschikte onderwerpen te vinden om mensen te vermaken en waarde toe te voegen.
Marketing van beïnvloeders
Influencer marketing omvat het gebruik van influencers en beroemdheden met veel volgers op sociale media om producten en diensten te promoten. In vergelijking met andere methoden is het vaak zeer succesvol, vooral vanwege het hoge vertrouwen tussen de influencer en de fan.
Het is echter belangrijk om te onthouden dat het succes van de samenwerking sterk wordt beïnvloed door de influencer die je kiest. Slechts enkele mensen zullen geschikt zijn om uw producten te promoten. Denk goed na over het publiek dat je wilt bereiken en het gebied dat je wilt bestrijken.
De kosten van influencer marketing kunnen hoger zijn dan reguliere social media reclame, zeker als je gebruik wilt maken van de diensten van een influencer met honderdduizenden volgers.
Deskundig advies : U hoeft niet alleen de meest prominente influencers te kiezen om mee samen te werken. Veel kleine en middelgrote bedrijven zijn blij met influencers die tussen de 10.000 en 50.000 volgers hebben. Hun publiek is over het algemeen loyaler dan dat van zeer beroemde mensen. Ze zijn daarom gemakkelijker over te halen om te kopen.
De meest voorkomende online marketing fouten
Er zijn veel fouten die u kunt maken wanneer u uw marketing online doet. Enkele van de grootste zijn:
Gebrek aan zoekwoordenanalyse
Als u inhoud wilt creëren die relevant is voor zowel klanten als zoekmachines, moet u eerst een zoekwoordanalyse uitvoeren. Zonder dit weet u niet naar welke onderwerpen wordt gezocht, wat tot nieuwe bezoekers kan leiden.
U kunt ook zelf een eenvoudigere zoekwoordanalyse uitvoeren met behulp van gratis tools. Alleen een marketeer met voldoende ervaring op dit gebied kan u echter diepere en gedetailleerdere informatie geven.
Gebrek aan strategie
Het is onwaarschijnlijk dat je al je doelen bereikt als je geen plan en strategie hebt. Het eerste dat u dus moet doen, is nadenken over methoden om de gewenste resultaten te bereiken en deze vervolgens vergelijken. Ontdek welke realistisch zijn en in de praktijk kunnen worden gebracht.
Gebrek aan online kanalen
Gebruikt u slechts één website of sociaal netwerk om met uw klanten te communiceren? Dat is tegenwoordig niet genoeg. Klanten verwachten dat je actief bent op minstens twee of drie verschillende platformen, idealiter op Facebook, Instagram en YouTube.
Trends negeren
Online marketing is een dynamisch en steeds evoluerend vakgebied. Als u wilt dat uw inhoud goed is en aan alle noodzakelijke parameters voldoet, moet u bijblijven. Houd de laatste veranderingen die sociale netwerken en Google regelmatig doorvoeren, leer jezelf en blijf nieuwe dingen proberen. Dit is de enige manier om te voorkomen dat klanten na een tijdje ongeïnteresseerd raken.