4 min. lezen

Hoe stel je realistische marketingverwachtingen?

Wat kun je verwachten van een samenwerking met een strateeg of bureau? In marketingkringen komen we vaak onrealistische ideeën tegen over campagne-effectiviteit, prestaties en budgetten. Digitaal zelf verandert ongelooflijk snel. Wat een paar maanden geleden hot was, kan vandaag heel anders zijn. Ook de prijs van mediaruimte (betaalde campagnes op sociale media, Google, enz.) stijgt stilletjes met tientallen procenten op jaarbasis. Dit komt door de constante toestroom van nieuwe adverteerders in de netwerken, evenals de toenemende vraag naar creatief materiaal van potentiële klanten.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Hoe stel je realistische marketingverwachtingen?
Bron: Depositphotos

Objectieve evaluatie van de huidige situatie

Dit punt kan worden onderverdeeld in 2 categorieën, die enerzijds diametraal tegenover elkaar staan, maar die alle (on)succesvolle spelers op de online markt omvatten.

Langdurige verwaarloosde marketing

Als je de afgelopen jaren niet veel aandacht hebt besteed aan marketing, of je hebt dat niet hoeven doen, of er was nooit ruimte voor, dan kun je de achterstand niet in een paar weken inhalen. Langdurige marketingverwaarlozing resulteert vaak in een verwaarloosde website, verwaarloosde branding en een ontbrekende visuals en communicatiehandleiding. Op dit punt moet u zeker rekening houden met hogere herstartkosten, aangezien het waarschijnlijk is dat het probleem in kwestie bijna alle kanalen zal treffen.

Een nieuw bedrijf starten

De regel dat je vandaag met minder kunt beginnen en later meer kunt investeren in marketing, gaat eigenlijk niet meer op. Het kan waar zijn als u een product heeft dat zo uniek is dat het zich onderscheidt van de massa. Maar als je iets doet wat een ander al doet, moet je pragmatisch zijn.

Je moet altijd eerst investeren en dan optimaliseren en proberen je marketinginvestering anders toe te wijzen. Tegen de huidige prijzen voor mediaruimte, zelfs met optimistische conversieratio’s aan het begin, zijn er nog steeds relatief hoge opstartkosten voordat het bedrijf ‘zijn beloop heeft’. Natuurlijk is er nog steeds het risico van volledige mislukking, wat geen enkel gerenommeerd bureau kan garanderen, maar marketing gaat over proberen, testen en optimaliseren, en op dat moment ga je niet verhuizen zonder een investering vooraf.

Hoe lucratiever uw segment en hoe meer concurrentie en adverteerders er zijn, hoe hoger de initiële investering en hoe moeilijker de start. Als u een e-store voor mobiele telefoons wilt openen, is uw uitgangspositie niet eenvoudig en moet uw communicatie eersteklas zijn.  Het idee om iets te verkopen en vervolgens te investeren is helaas onrealistisch.

Source: Depositphotos

Het maken van een kortetermijnplan

Voor een kortetermijnplan raden we aan om de Pareto-regel te volgen om 80% van het werk te doen voor 20% van de tijd en het geld.

Of het nu gaat om het oplossen van de meest elementaire dingen binnen uw site (hotfixes, u kunt de site in de volgende fase opnieuw opbouwen), het instellen van basistracking, het opzetten van een paar basiscampagnes voor iets waar u zeker van bent in uw positie.

We zien vaak een hele brede blik bij klanten die, omdat ze al lang niet meer met marketing bezig zijn, zeker binnen een grote organisatie, in één keer in alle marketingkanalen en kansen willen springen.

Dit idee beïnvloedt vervolgens de briefing aan het marketingbureau en beïnvloedt ook de selectie en creatie van kanalen. Opdrachtgevers worden vaak verrast wanneer het geschatte mediabudget vele malen hoger is dan hun maximale budget.

Maak een langetermijnplan

Als je eenmaal een paar campagnes hebt opgezet en de belangrijkste elementen hebt opgeruimd, is het tijd om naar een marketingstrategie voor de lange termijn te kijken.

Of het nu gaat om een strategie van zes maanden of een strategie van een jaar, is niet echt belangrijk. Wat uiteindelijk belangrijk is, is dat je je aan de marketingstrategie houdt. Veel opdrachtgevers wijken dan af van de strategie en introduceren andere soorten promoties, wat vaak averechts werkt en voor verwarring zorgt.

Een goede langetermijnstrategie moet het volgende omvatten:

  • Wie zijn wij? Wat doen we?
  • Wat moeten we op de lange termijn communiceren?
  • Wat zijn onze producten/diensten?
  • Wat zijn onze USP’s?
  • Waar reageren onze klanten op?
  • Wie zijn onze concurrenten?
  • Welke kanalen kunnen we gebruiken en hoe?
  • Wat zijn de belangrijkste advertenties, plaatsingen en indelingen?
  • Wat is onze tone of voice?
  • Wat proberen we te bereiken?
  • Hoe meten we het?
  • Begroting – media + uitvoerend
Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Hoe 3 retailers 20% conversieratio’s behaalden met omnichannel-berichten
7 min. lezen

Hoe 3 retailers 20% conversieratio’s behaalden met omnichannel-berichten

Als ouders je e-mails negeren en sms verdwaalt in het lawaai, wat doe je dan? Een speelgoedwinkel wendde zich tot Viber en transformeerde drukke ouders in betrokken shoppers met conversieratio's van 20% via strategische omnichannel-berichten. Het is slechts één voorbeeld van hoe retailers de regels voor klantbetrokkenheid herschrijven en de resultaten zullen u verrassen.

Bogdan Shkarupa Bogdan Shkarupa
CEO & Co-founder, NeuCurrent
Hoe schrijf je een marketingplan?
16 min. lezen

Hoe schrijf je een marketingplan?

Een uitgebreid marketingplan is een alfa en omega van elke marketingstrategie. Of u nu een nieuw product lanceert of de strategie van een merk definieert, u hebt er een nodig om u naar uw zakelijke doelen te leiden. Hoewel het maken van een marketingplan misschien overweldigend lijkt, hoeft het dat niet te zijn. Met een […]

Zdenko Konečný Zdenko Konečný
CEO, Krejta
Strategische marketingplanning: de 6 stappen naar zakelijk succes
13 min. lezen

Strategische marketingplanning: de 6 stappen naar zakelijk succes

Uit marketingonderzoek blijkt dat ongeveer 50-60% van de marketeers hun marketingstrategie formeel documenteert. Bedrijven onderschatten vaak marketingplanning, ook al is bewezen dat het hun kansen op succes (met meer dan 300%!) en ROI (met 60%!) verhoogt in vergelijking met bedrijven die niet plannen.  In dit artikel zullen we kijken naar de basisprincipes van planning in […]

Martin Murza Martin Murza
CEO, Murza