4 min. lezen

Hoe stel je realistische marketingverwachtingen?

Wat kun je verwachten van een samenwerking met een strateeg of bureau? In marketingkringen komen we vaak onrealistische ideeën tegen over campagne-effectiviteit, prestaties en budgetten. Digitaal zelf verandert ongelooflijk snel. Wat een paar maanden geleden hot was, kan vandaag heel anders zijn. Ook de prijs van mediaruimte (betaalde campagnes op sociale media, Google, enz.) stijgt stilletjes met tientallen procenten op jaarbasis. Dit komt door de constante toestroom van nieuwe adverteerders in de netwerken, evenals de toenemende vraag naar creatief materiaal van potentiële klanten.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Hoe stel je realistische marketingverwachtingen?
Bron: Depositphotos

Objectieve evaluatie van de huidige situatie

Dit punt kan worden onderverdeeld in 2 categorieën, die enerzijds diametraal tegenover elkaar staan, maar die alle (on)succesvolle spelers op de online markt omvatten.

Langdurige verwaarloosde marketing

Als je de afgelopen jaren niet veel aandacht hebt besteed aan marketing, of je hebt dat niet hoeven doen, of er was nooit ruimte voor, dan kun je de achterstand niet in een paar weken inhalen. Langdurige marketingverwaarlozing resulteert vaak in een verwaarloosde website, verwaarloosde branding en een ontbrekende visuals en communicatiehandleiding. Op dit punt moet u zeker rekening houden met hogere herstartkosten, aangezien het waarschijnlijk is dat het probleem in kwestie bijna alle kanalen zal treffen.

Een nieuw bedrijf starten

De regel dat je vandaag met minder kunt beginnen en later meer kunt investeren in marketing, gaat eigenlijk niet meer op. Het kan waar zijn als u een product heeft dat zo uniek is dat het zich onderscheidt van de massa. Maar als je iets doet wat een ander al doet, moet je pragmatisch zijn.

Je moet altijd eerst investeren en dan optimaliseren en proberen je marketinginvestering anders toe te wijzen. Tegen de huidige prijzen voor mediaruimte, zelfs met optimistische conversieratio’s aan het begin, zijn er nog steeds relatief hoge opstartkosten voordat het bedrijf ‘zijn beloop heeft’. Natuurlijk is er nog steeds het risico van volledige mislukking, wat geen enkel gerenommeerd bureau kan garanderen, maar marketing gaat over proberen, testen en optimaliseren, en op dat moment ga je niet verhuizen zonder een investering vooraf.

Hoe lucratiever uw segment en hoe meer concurrentie en adverteerders er zijn, hoe hoger de initiële investering en hoe moeilijker de start. Als u een e-store voor mobiele telefoons wilt openen, is uw uitgangspositie niet eenvoudig en moet uw communicatie eersteklas zijn.  Het idee om iets te verkopen en vervolgens te investeren is helaas onrealistisch.

Source: Depositphotos

Het maken van een kortetermijnplan

Voor een kortetermijnplan raden we aan om de Pareto-regel te volgen om 80% van het werk te doen voor 20% van de tijd en het geld.

Of het nu gaat om het oplossen van de meest elementaire dingen binnen uw site (hotfixes, u kunt de site in de volgende fase opnieuw opbouwen), het instellen van basistracking, het opzetten van een paar basiscampagnes voor iets waar u zeker van bent in uw positie.

We zien vaak een hele brede blik bij klanten die, omdat ze al lang niet meer met marketing bezig zijn, zeker binnen een grote organisatie, in één keer in alle marketingkanalen en kansen willen springen.

Dit idee beïnvloedt vervolgens de briefing aan het marketingbureau en beïnvloedt ook de selectie en creatie van kanalen. Opdrachtgevers worden vaak verrast wanneer het geschatte mediabudget vele malen hoger is dan hun maximale budget.

Maak een langetermijnplan

Als je eenmaal een paar campagnes hebt opgezet en de belangrijkste elementen hebt opgeruimd, is het tijd om naar een marketingstrategie voor de lange termijn te kijken.

Of het nu gaat om een strategie van zes maanden of een strategie van een jaar, is niet echt belangrijk. Wat uiteindelijk belangrijk is, is dat je je aan de marketingstrategie houdt. Veel opdrachtgevers wijken dan af van de strategie en introduceren andere soorten promoties, wat vaak averechts werkt en voor verwarring zorgt.

Een goede langetermijnstrategie moet het volgende omvatten:

  • Wie zijn wij? Wat doen we?
  • Wat moeten we op de lange termijn communiceren?
  • Wat zijn onze producten/diensten?
  • Wat zijn onze USP’s?
  • Waar reageren onze klanten op?
  • Wie zijn onze concurrenten?
  • Welke kanalen kunnen we gebruiken en hoe?
  • Wat zijn de belangrijkste advertenties, plaatsingen en indelingen?
  • Wat is onze tone of voice?
  • Wat proberen we te bereiken?
  • Hoe meten we het?
  • Begroting – media + uitvoerend
Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Wat is guerrillamarketing?
3 min. lezen

Wat is guerrillamarketing?

Guerrillamarketing is een innovatieve advertentiestrategie die gebruikmaakt van verrassende en onconventionele methoden om producten of diensten te promoten. Deze aanpak is bijzonder effectief om de aandacht van de consument te trekken in een overvolle markt, waarbij vaak wordt vertrouwd op creativiteit en goedkope tactieken in plaats van traditionele mediakanalen. Guerrillamarketing is een manier voor een […]

Artikel lezen
Langetermijnstrategie in marketing: onderzoek toont 60% ROI-boost aan
3 min. lezen

Langetermijnstrategie in marketing: onderzoek toont 60% ROI-boost aan

Onderzoek van WARC en Google geeft aanbevelingen voor het realiseren van duurzame groei in de hele marketingfunnel. Het recept omvat evenwichtige investeringen in Marketing Mix Modelling (MMM), attributie en kunstmatige intelligentie. Deze tools helpen bij het begrijpen van complexe verbanden tussen marketingactiviteiten en bedrijfsresultaten, zowel op korte als op lange termijn.

Artikel lezen
Hoe maak je een B2B-marketingstrategie in 6 stappen
3 min. lezen

Hoe maak je een B2B-marketingstrategie in 6 stappen

Voor e-commercebedrijven die op de juiste manier met andere bedrijven proberen te communiceren, is het ontwikkelen van een succesvol B2B-marketingplan absoluut essentieel. Terwijl B2C-marketing soms de nadruk legt op emotionele aantrekkingskracht, legt B2B-marketing de nadruk op relaties en waarde en vraagt het om een meer strategische aanpak. Dit is een basisgids waarmee u een effectief […]

Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+