
Een e-mailcampagne kan perfect zijn, maar toch in de spam belanden. Tot 95% van de afzenders van e-mail wordt technisch gezien als spammer volgens de statistieken van Mailkit. Waarom? Omdat ze geen reputatie, technische opzet en een relevante database hebben. Zelfs legitieme bedrijven komen dus in de spam terecht. De reden kan een slechte afzenderreputatie zijn, een overvolle database of een ontbrekende technische configuratie.
Door de lawine van ongewenste berichten worden e-mailserviceproviders steeds strenger en belandt zelfs legitieme zakelijke communicatie vaak in de prullenbak. Spam is niet alleen advertenties voor verdachte pillen. “Ongewenste mail is alles wat de ontvanger niet wil”, zegt Jakub Olexa van Mailkit.
Juist de subjectieve perceptie van de gebruiker is cruciaal voor e-mailproviders. Volgens David Finger, directeur van de Email.cz-divisie bij Seznam, wordt de reputatie van de afzender niet alleen bepaald door de inhoud van berichten, maar vooral door de manier waarop ontvangers met uw e-mails omgaan.
“Als gebruikers uw e-mails niet lezen, verwijderen of als spam markeren, daalt de reputatie van de afzender. En een slechte reputatie betekent dat je berichten misschien helemaal niet in de inbox terechtkomen”, bevestigt hij.
Een miljoen contacten in de prullenbak bespaarde honderdduizenden
Dominik John van Notino beschreef de gedurfde stap van het bedrijf toen het in 2018 besloot om meer dan een derde van alle e-mailcontacten, in totaal meer dan een miljoen adressen, te verwijderen. “Deze stap bespaarde ons in het eerste jaar 700 duizend kronen (ongeveer 28 duizend euro) op kosten in verband met verzending en verbeterde tegelijkertijd de reputatie en deliverability van onze campagnes. We zetten deze inspanning voort en schonen onze databases regelmatig op”, legt John uit.
Livesport heeft een vergelijkbare ervaring; De websites en applicaties worden maandelijks bezocht door meer dan 100 miljoen gebruikers wereldwijd. “We hebben de mailing met 85% verminderd. Van de honderd miljoen contacten bleven er nog maar ongeveer 15 miljoen over. Niemand wil dat gebruikers e-mails ontvangen die voor hen niet relevant zijn. Dat was de belangrijkste reden waarom we de database hebben opgeschoond”, geeft Kristýna Slouková, marketingspecialist, toe.
Gekochte lijsten? De weg naar de hel
Waarschuwingssignalen zijn duidelijk: lage open rates, hoge spammarkering of zelfs blokkering door providers.
“Als je een database koopt, heb je geen relatie met de ontvanger. En de ontvanger heeft geen relatie met jou”, legt Olexa uit. “Dit is iets dat heel snel de reputatie vernietigt. Antispamfilters herkennen dat je een dubieuze database gebruikt”, voegt hij eraan toe.
Hoewel het intuïtief lijkt dat de inhoud van e-mail het belangrijkst is, is het tegenovergestelde waar. Volgens Olexa ligt de basis in technologie. “Ten eerste moet de technologie op orde zijn; Dan kan de inhoud worden verbeterd”, benadrukt hij.
Bij Livesport, dat naar meer dan 50 landen zendt, hebben ze dit aan den lijve ondervonden. “Het hele afgelopen jaar hebben we geprobeerd het ontwerp en de tekst te verbeteren, maar onze open rate bleef dalen”, herinnert Kristýna Slouková zich, en voegt eraan toe: “Daarom hebben we een audit uitgevoerd van technische oplossingen en databases, die ons liet zien hoe we dingen correct moesten instellen.”
E-mailen is geen tapijtbombardementen
Jakub Semotam van Kiwi.com wijst erop dat de grootste fout is om zoveel mogelijk e-mails naar zoveel mogelijk mensen te sturen. Daar waren alle panelleden het over eens: personalisatie, segmentatie, juiste timing en klantkennis vormen de basis van goed mailen.
“Kiwi gebruikt bijvoorbeeld AI om gepersonaliseerde inhoud naar elke klant te sturen op basis van reisbestemming, verblijfsduur of aantal reizigers”, zegt Jakub Semotam.
Open rate heeft geen voorspellende waarde
De open rate van e-mail was lang de basismaatstaf voor succes. Tegenwoordig is het meer een verwarrend getal. “E-mails worden geopend door bots of beveiligingsscanners. Open rate heeft niet veel voorspellende waarde. In plaats daarvan raad ik aan om conversies en het gedrag van ontvangers op pagina’s bij te houden, en voor open- en klikratio’s alleen de trend in de loop van de tijd”, adviseert Olexa.
Experts benadrukken het belang van samenwerking met professionals en een systematische aanpak van e-mailmarketing. “Zonder kwaliteitsgegevens, goede contacthygiëne en professionele knowhow kun je geen goede reputatie of deliverability hebben,” Jakub Semotam vatte het samen.
Artikel gebaseerd op een persbericht.