
Strategische prijsstelling: het nieuwe concurrentiestrijdtoneel
Statische prijsmodellen en oordelen op basis van onderbuikgevoelens zijn voorbij. Retailers zijn momenteel actief in een markt waar kleine prijsverschillen een aanzienlijke impact kunnen hebben op belangrijke aankoopkeuzes, volgens het Acuity Pricing Report van de Retail Gazette. Van een eenvoudig financieel instrument tot een merkbepalende verbintenis die van invloed is op de klantloyaliteit, strategische prijsstelling is in de loop van de tijd veranderd.
Volgens Sophie Bailey, Managing Director bij Acuity Pricing: “Vandaag de dag komt succes voort uit geïnformeerd, wendbaar en opzettelijk zijn; gegevens niet alleen gebruiken om de markt bij te houden, maar ook om deze te leiden”, aldus het onderzoek.
Consumentenloyaliteit op historisch dieptepunt
Voor retailers geven de gegevens van het rapport een zorgelijk beeld. Volgens de statistieken van Deloitte Global Consumer Tracker waarnaar wordt verwezen in het Retail Gazette-Acuity Pricing Report, identificeert slechts 8% van de Britse consumenten zich momenteel als merktrouw in alle winkelcategorieën, een scherpe daling ten opzichte van 17% in 2020.
Volgens de EY Future Consumer Index die in de paper wordt geciteerd, beschouwt 57% van de Britse consumenten momenteel de prijs als de meest cruciale overweging bij het selecteren van een merk, een aanzienlijke stijging ten opzichte van 41% in 2022.

Source: Retailgazette.co.uk
De kosten van een slechte prijsstrategie
Het Salesforce-onderzoek dat wordt gerapporteerd in het Acuity Pricing Report van de Retail Gazette, waaruit blijkt dat 47% van de consumenten zou stoppen met kopen bij een detailhandelaar nadat ze te maken zouden krijgen met ondermaatse prijspraktijken , waaronder inconsistente prijzen via verschillende kanalen of een vermeend gebrek aan waarde, is misschien wel het meest zorgwekkend voor retailers.
Strategische prijsstelling: essentieel voor toekomstig succes
Het ontwikkelen van sterke en responsieve strategische prijzen is niet langer optioneel voor retailers die toezicht houden op ingewikkelde productassortimenten of merken die proberen een premium positie te behouden in het licht van hevige concurrentie; Het is nu nodig om te overleven en uit te breiden in 2025 en daarna.
Degenen die bedreven zijn in datagestuurde strategische prijsstelling zullen in de beste positie verkeren om zowel marge als klantloyaliteit te winnen in een markt die steeds competitiever wordt naarmate het retaillandschap verandert.