5 min. lezen

Het ontwikkelen van een PPC-strategie

Bent u geïnteresseerd in het opstellen van een PPC-plan voor uw bedrijf? Deze gedetailleerde gids schetst de fasen voor het opzetten van en toezicht houden op betaalde marketinginitiatieven via verschillende kanalen. Van het definiëren van doelen tot het verfijnen van biedingstactieken, ontdek hoe u uw rendement op uw investering kunt verhogen door de juiste doelgroep te bereiken met op maat gemaakte inhoud met Dávid Krumpár, Head of Performance bij Lighthouse Media Solutions.

Dávid Krumpár
Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Het ontwikkelen van een PPC-strategie
Bron: Depositphotos

Wat is een PPC-strategie?

Een PPC-trategie is een plan voor het maken en beheren van betaalde advertentiecampagnes op meerdere platforms zoals Google Ads, Bing Ads en sociale media. Een goed gedefinieerde strategie helpt bedrijven de zichtbaarheid, het verkeer en de omzet te vergroten. Met de volgende optimalisatie zijn ze in staat om hun ROI te maximaliseren door zich te richten op de juiste doelgroep met de juiste boodschap.

Hoe creëer je een effectieve PPC-strategie in 7 stappen?

✔️Definieer uw PPC-doelen

Het is van cruciaal belang om duidelijke doelstellingen vast te stellen bij het lanceren van een PPC-campagne. De meest voorkomende PPC-doelen zijn webverkeer, het genereren van leads, het stimuleren van de verkoop en het vergroten van de naamsbekendheid.

✔️Analyseer uw concurrentie

Voer een concurrentieanalyse uit om uw tegenstanders in de branche te begrijpen.

  • Op welke doelzoekwoorden bieden ze?
  • Wat communiceren ze?
  • Wat zijn hun unieke verkoopproposities?

Veel van de concurrenten zouden je zoeken en proberen om in principe elk zoekwoord in het veld te targeten, dus probeer je in het begin te concentreren op je meest presterende aspecten.

💡Gebruik de beste en meest unieke verkoopvoorstellen die u heeft, communiceer geen vage voordelen van uw bedrijf.

PPC Strategy

Source: Depositphotos

✔️Zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Zoekwoordenonderzoek is een must-have bij het creëren van een succesvolle PPC-strategie . U kunt gratis tools gebruiken, zoals Google Keyword Planner of betaalde tools zoals SEMrush of Ahrefs. Het belangrijkste verschil is de aanpak en de hoeveelheid gegevens die u krijgt.

In het begin geeft Google Keyword Planner je een goed inzicht in waar je voor gaat adverteren.

Richt u op zoekwoorden met een hoge intentie en voeg enkele long-tail-zoekwoorden toe voor meer nichetargeting. Dit geeft je in het begin een goede mix van prestaties.

Aan de andere kant helpen uitsluitingszoekwoorden u om irrelevant verkeer uit te sluiten.

✔️Maak uw advertenties

Uw advertentietekst moet eenvoudig, overtuigend en zo relevant mogelijk zijn.

Volg best practices zoals:

  • Sterke oproep tot actie
  • Zet uw unique selling propositions in de kijker (gratis verzending, voorraad beschikbaar, …)
  • Advertentieboodschap afstemmen op de bestemmingspagina

Het is erg belangrijk om op de bestemmingspagina hetzelfde te communiceren als in de advertentie, zodat een persoon in het begin niet in de war raakt. Voeg alle mogelijke uitbreidingen toe, als u de prijzen, openingstijden, beschikbare voorraad, enz. kunt laten zien.

Doelgroeptargeting instellen

Van de zeer eenvoudige zoekcampagne tot geavanceerde performance max, het is erg belangrijk om uw publiek te definiëren.

U kunt beginnen met een basissegment met behulp van:

  • Demografie (leeftijd/geslacht/gezinsinkomen)
  • geografisch (lokaal, nationaal, wereldwijd)
  • Online gedrag (interacties, interesses)

Dit geeft je een goede start om met je eigen gegevens te werken, zoals retargeting, add-to-carts, aankopen en reactivering.

✔️Kies uw biedstrategie

Uw PPC-biedstrategie is van invloed op uw advertentieprestaties, advertentieplaatsing en advertentiekosten.

Begin vanaf het allereerste begin met de handmatige CPC, waarbij je volledige controle hebt over biedingen. Dit geeft u onmiddellijk feedback over de kosten van de markt waarin u actief bent. U kunt de biedingen aanpassen om uw advertentie hoger te plaatsen zodat deze beter zichtbaar is of lager om de kosten te verlagen.

Nadat u bepaalde gegevens en mogelijke conversies heeft teruggekregen, komt u in aanmerking om de handmatige CPC te wijzigen in de verbeterde CPC of in de doel-CPA of doel-ROAS, waarbij Google u helpt uw prijzen aan te passen op basis van de conversies.

Dit lijkt een lifehack, maar wees heel voorzichtig, want Google zal eerder geneigd zijn om uw hele budget uit te geven als het systeem geen gegevens en conversies heeft. Deze strategie wordt meer gebruikt boven een bepaald aantal conversies.

PPC strategy

Source: Depositphotos

✔️Volg, pas aan en wijzig uw PPC-campagne

Met een goede PPC-strategie moet u ook zeer basale gegevens monitoren, zoals:

  • Klikfrequentie
  • Verbeterde conversies
  • Kosten per klik
  • Potentieel rendement op advertentie-uitgaven

Dit zijn de basisstatistieken om te beginnen in de PPC-wereld en om de prestaties van uw advertenties in het algemeen te optimaliseren en te verbeteren. Als uw strategie u een goed aantal conversies oplevert tegen een redelijke prijs, kunt u uw budget verhogen om te zien of u aanzienlijk meer conversies zult ontvangen of dat alleen de advertentie-uitgaven zullen stijgen.

❗Houd er rekening mee dat Google zal proberen om zo veel mogelijk vertoningen en klikken te leveren, zelfs als dit betekent dat u meer conversies of zelfs duurdere conversies zult krijgen.

Effectieve methoden voor goed presterende PPC-advertenties

Een gerenommeerde moderetailer begon met de zoekadvertenties en stak veel energie in de uitsluitingszoekwoorden. Na een bepaalde tijd ontdekt, dat het verkeer en de conversies worden gegenereerd door slechts 2 hoofdzoekwoorden, die hij nodig heeft om op de top 1 positie het grootste deel van de tijd.

Dit met een combinatie van de shopping-advertenties en display-advertenties voor retargeting, zorgt voor solide prestaties in de 4 landen en het gedrag van de klanten in elk land lijkt erg op elkaar. Dit stelt hen in staat om zijn bedrijf uit te breiden naar een ander land met behulp van dezelfde strategie.

Conclusie

Een effectieve PPC-strategie vereist duidelijke doelen, gedetailleerd zoekwoordonderzoek, een behoorlijk budget, doelgroepsegmentatie en strategisch bieden.Continue optimalisatie is een sleutel tot succes, er zijn er maar een paar die vanaf het begin boven de verwachtingen opereren.

FAQ

Source: Depositphotos

Veelgestelde vragen

Wat is PPC-reclame?

PPC-adverteren is een digitaal marketingmodel waarbij adverteerders een vergoeding betalen telkens wanneer op hun advertentie wordt geklikt.

Wat zijn de soorten PPC-reclame?

De meest voorkomende soorten PPC-advertenties zijn zoekadvertenties, display-advertenties, winkeladvertenties, videoadvertenties.

Wat zou het u kosten om voor Amazon PPC-beheer te gaan?

De kosten zijn afhankelijk van de concurrentie, de categorie en de biedstrategie.

Wat is PPC-beheer?

PPC-beheer omvat het optimaliseren van advertentiecampagnes om de resultaten te verhogen of de kosten te verlagen.

Hoe maak ik de best mogelijke advertentie voor mijn product en hoe maak ik er een campagne voor?

Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit en relevante teksten. Target goed presterende zoekwoorden, optimaliseer biedingen en optimaliseer budgetten.

[nieuwsbrief

Artikel delen
Dávid Krumpár
Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Lighthouse Media Solutions
Dit artikel wordt je aangeboden door

Lighthouse Media Solutions

Lighthouse Media Solutions is a creative digital marketing agency specializing in web analytics and performance marketing. Thanks to its years of experience, it ranks among the leading web analytics consultants in Bratislava.

Vergelijkbare artikelen
Van $ 25K tot $ 175K maandelijkse inkomsten: PPC-strategie casestudy voor e-commerce in de mode
6 min. lezen

Van $ 25K tot $ 175K maandelijkse inkomsten: PPC-strategie casestudy voor e-commerce in de mode

Op zoek naar inspiratie over hoe u uw e-commercebedrijf kunt opschalen door middel van betaalde advertenties? David Krumpar van Lighthouse Media Solutions heeft deze uitzonderlijke casestudy opgesteld die laat zien hoe een duurzaam modemerk opmerkelijke resultaten heeft behaald. In slechts zes maanden tijd transformeerde hun uitgebreide PPC-strategie de digitale prestaties van een DTC-modemerk in het […]

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Artikel lezen
Inzicht in betaalde advertenties op sociale media
13 min. lezen

Inzicht in betaalde advertenties op sociale media

Betaalde advertenties op sociale media zijn naar voren gekomen als een krachtig hulpmiddel voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen verbeteren en effectief met hun doelgroep willen communiceren. In tegenstelling tot organische berichten, stellen betaalde advertenties merken in staat om het enorme bereik van sociale-mediaplatforms te benutten om op maat gemaakte berichten te leveren die […]

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Artikel lezen
Inzicht in betaalde advertenties op sociale media
13 min. lezen

Inzicht in betaalde advertenties op sociale media

Betaalde advertenties op sociale media zijn naar voren gekomen als een krachtig hulpmiddel voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen verbeteren en effectief met hun doelgroep willen communiceren. In tegenstelling tot organische berichten, stellen betaalde advertenties merken in staat om het enorme bereik van sociale-mediaplatforms te benutten om op maat gemaakte berichten te leveren die […]

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+