3 min. lezen

Herziening van Europese richtlijnen: Veranderingen in de verpakking in de handen van het Europees Parlement

Vorige week stemde het Europees Parlement voor de herziening van de richtlijn betreffende verpakking en verpakkingsafval. E-commerce maakt zich op om te reageren en zoekt naar manieren om de verpakkingseconomie aan te pakken. Volgens de herziening moeten alle verpakkingen tegen 2030 herbruikbaar of recyclebaar zijn.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Herziening van Europese richtlijnen: Veranderingen in de verpakking in de handen van het Europees Parlement
Bron: Depositphotos

Verpakkingen zijn een groeiende bron van afval. De meeste goederen moeten in verschillende stadia van de levenscyclus van het product worden verpakt. In 2009 produceerde de EU 66 miljoen ton verpakkingen. 12 jaar later, in 2021, zal dat cijfer gestegen zijn tot 84 miljoen ton. Elke Europeaan zal in 2021 188,7 kg verpakkingsafval produceren. Zonder verdere actie zal dit cijfer naar verwachting stijgen tot 209 kg in 2030.

Europarlementariërs willen de verkoop van zeer lichte plastic tassen (minder dan 15 micron) verbieden. Een uitzondering zou worden gemaakt voor producten die dit nodig hebben om hygiënische redenen of wanneer ze worden gebruikt als primaire verpakking voor bulkvoedsel.

Geretourneerde verpakkingen hebben hun critici

Tegen 2030 moet 10% van alle zendingen in een gesloten systeem worden verzonden. Dit betekent dat verpakkingen hergebruikt moeten worden. Consumenten zullen ook verpakkingen moeten retourneren als ze alle producten in de bestelling houden.

De herziening is door verschillende partijen bekritiseerd, omdat de EU nog geen uniforme logistieke normen voor heel Europa heeft vastgesteld.

Een van de critici is de Duitse e-commercevereniging Bundesverband E-commerce und Versandhandel (Bevh), die in een verklaring zei: “Bij gebrek aan uniforme oplossingen voor herbruikbare verpakkingen in de Europese Unie, beschouwen wij de terugkeer van herbruikbare verpakkingen als problematisch, vooral in grensoverschrijdende e-commerce.

Tenzij herbruikbare verpakkingen gegarandeerd worden geaccepteerd door alle dienstverleners binnen de EU, vinden wij het onaanvaardbaar dat lege verpakkingen permanent door heel Europa worden verzonden in het kader van de grensoverschrijdende handel. Retourzendingen zullen ook plaatsvinden als de klant de goederen houdt”, zegt Christoph Wenk-Fischer, CEO van Bevh.

Source: Depositphotos

De oplossing voor dit probleem zou kunnen zijn om logistieke dienstverleners of postbedrijven in te schakelen. In dit geval kunnen consumenten de herbruikbare verpakking terugbrengen naar de bezorger aan de deur. Volgens Bevh zijn er op dit moment echter geen gestandaardiseerde logistieke processen die dit retourproces zo gemakkelijk mogelijk zouden maken.

Veranderingen aan de horizon

Het is nog niet duidelijk hoe en wanneer de herziening zal plaatsvinden. Het Europees Parlement heeft voor de wijzigingen gestemd, maar moet nog onderhandelen met de Europese Raad. De Europese Raad heeft het standpunt van het Parlement over de herziening nog niet vastgesteld.

Zowel online retailers als logistieke bedrijven hebben kennis genomen van de eerder dit jaar aangekondigde wijzigingen en hebben enkele van de wijzigingen doorgevoerd. Amazon is bijvoorbeeld begonnen met het gebruik van recyclebare verpakkingen in Europa en heeft dubbele verpakkingen geëlimineerd, en Packeta heeft zijn eigen herbruikbare verpakkingen ontwikkeld.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Waarom presteren berichten met actieve reacties op reacties beter?
4 min. lezen

Waarom presteren berichten met actieve reacties op reacties beter?

In het verleden was de aandacht bijna uitsluitend gericht op de post zelf. Het format, de lengte, de visuals en de timing werden geanalyseerd. Tegenwoordig is de reactiesectie een even belangrijke plek geworden. Sociale netwerken geven steeds meer de voorkeur aan content die interactie stimuleert, en reacties zijn een signaal dat algoritmes zeer nauwlettend monitoren.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
OpenAI bereikt in recordtijd 1 miljoen zakelijke klanten
2 min. lezen

OpenAI bereikt in recordtijd 1 miljoen zakelijke klanten

OpenAI kondigde aan dat meer dan een miljoen bedrijven nu actief betalen voor hun platform – de snelste groei in de geschiedenis van het B2B-platform. Klanten zijn onder andere banken, winkelketens en farmaceutische giganten. Interessant genoeg groeien de aantallen deels dankzij regelmatige ChatGPT-gebruikers.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU