2 min. lezen

Grote cyberaanval treft Chrome-browserextensies

Beveiligingsonderzoekers hebben een wijdverbreide cyberaanval ontdekt die gericht is op Chrome-browserextensies, aldus The Verge. Sinds medio december 2024 zijn de aanvallers in staat geweest om kwaadaardige code te installeren en verschillende bekende extensies te compromitteren.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Grote cyberaanval treft Chrome-browserextensies
Bron: Depositphotos

Het verzamelen van privé-gebruikersinformatie, met name browsercookies en authenticatiesessies, was het belangrijkste doel van de aanval. Experts merkten op dat de primaire doelwitten AI-services en advertentieplatforms voor sociale media waren, met een speciale nadruk op Facebook Ads-accounts.

Ironisch genoeg was Cyberhaven, een bedrijf dat cyberbeveiligingsoplossingen biedt, een van de getroffen bedrijven. Een phishing-e-mail werd gebruikt om hun extensie voor preventie van gegevensverlies in gevaar te brengen. Op 24 december om 20:32 uur werd de kwaadaardige versie van hun extensie (24.10.4) beschikbaar gesteld.

Hoewel het bedrijf snel reageerde en het probleem de volgende dag om 18:54 uur identificeerde, bleef de kwaadaardige code functioneren tot 21:50 uur op 25 december.

Jaime Blasco, een beveiligingsonderzoeker, merkt op dat geen enkel specifiek bedrijf het doelwit was van deze aanval. Tijdens zijn onderzoek vond hij dezelfde kwaadaardige code in andere extensies, zoals VPN- en AI-tools.

Naar aanleiding van het incident heeft Cyberhaven een aantal beveiligingsrichtlijnen vrijgegeven voor organisaties die mogelijk getroffen kunnen worden.

Belangrijke voorzorgsmaatregelen zijn onder meer het zorgvuldig controleren van systeemlogboeken op ongebruikelijke activiteiten en het onmiddellijk wijzigen van de wachtwoorden van alle inloggegevens als ze niet de geavanceerde FIDO2-beveiligingsstandaard voor multi-factor authenticatie gebruiken.

Een bijgewerkte, veilige versie van de extensie, aangeduid als 24.10.5, is al beschikbaar gesteld door het bedrijf.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
AI en merkreputatie: hoe kunstmatige intelligentie het vertrouwen in de media hervormt
4 min. lezen

AI en merkreputatie: hoe kunstmatige intelligentie het vertrouwen in de media hervormt

Met de opkomst van kunstmatige intelligentie en de explosie van automatisch gegenereerde content verandert de manier waarop merken vertrouwen en zichtbaarheid opbouwen fundamenteel. Voor e-commercebedrijven is de verschuiving niet alleen een kwestie van trend, maar ook van hoe hun producten, waarden en reputatie zullen worden gepresenteerd in zoekopdrachten, die tegenwoordig vaak worden bemiddeld door AI. […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
AI in e-commerce: online winkels zien waardevol potentieel over het hoofd
3 min. lezen

AI in e-commerce: online winkels zien waardevol potentieel over het hoofd

Geen enkele technologie heeft momenteel zo’n grote impact op de zakenwereld als AI. Er komen voortdurend nieuwe tools bij en steeds meer bedrijven integreren ze in hun processen. AI maakt ook furore in e-commerce, van contentcreatie en productaanbevelingen tot verbeterde klantenondersteuning en fraudepreventie. AI-tools optimaliseren bestaande workflows en ontsluiten geheel nieuwe mogelijkheden.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Leerinhoud is Steamrolling Zoeken
6 min. lezen

Leerinhoud is Steamrolling Zoeken

Tot voor kort was het volkomen vanzelfsprekend om vragen en verzoeken in een zoekmachine in te voeren. Vandaag is de situatie veranderd. Naast dat AI zijn intrede doet, zoeken mensen steeds vaker rechtstreeks naar antwoorden op sociale media. In plaats van Google openen ze TikTok of Instagram en verwachten ze snelle, praktische uitleg, idealiter in […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+