In 2022 was de Europese grensoverschrijdende e-commerce goed voor 179 miljard euro. Hiervan genereerden webwinkels een recordomzet van 105,5 miljard euro. Het Cross-Border Commerce Europe-rapport zegt dat tot 32% van alle Europese online verkopen afkomstig is van grensoverschrijdende verkoop.
De totale B2C online omzet in Europa bedroeg 741 miljard euro. Dit is een stijging van 13% ten opzichte van 2022. Van die totale omzet werd tot 32% gegenereerd door grensoverschrijdende verkopen.
Met wie gaat het goed?
Het bedrijf rangschikt jaarlijks de 500 grootste grensoverschrijdende online winkels van Europa, exclusief het reissegment.
In de ranglijst van de top 10 Europese retailers voor 2023 staat IKEA op nummer één. Het behaalde een omzet van 5,2 miljard euro. Daarna volgen Zalando, H&M, Lego, Zara, Jysk, Lidl, Decathlon, Adidas en Notino ronden de top tien af.
De 500 grootste grensoverschrijdende online retailers van Europa hebben hun omzet zien dalen als gevolg van het onstabiele economische klimaat en de concurrentie van Amerikaanse en Chinese merken. De omzet van de TOP 500 daalde in 2023 met 18% naar €50 miljard.