
Alibaba controleert vier van de tien grootste grensoverschrijdende marktplaatsen volgens ECDB-gegevens. Hun Zuidoost-Aziatische markten zorgen voor aanzienlijke grensoverschrijdende inkomsten in Taobao en Tmall, die in 2023 respectievelijk $ 19,9 miljard en $ 13,4 miljard bedragen.
Lazada leidt de markt in Indonesië, maar AliExpress is wereldwijd actief. Uit de rapportage van het ECDB-platform blijkt dat er grensoverschrijdende e-commerce-activiteiten zijn die verder gaan dan alleen deze titanen.
Shopee is marktleider in zowel Zuidoost-Azië als Latijns-Amerika, terwijl eBay zich samen met Zalando concentreert op de verkoop op de Europese markt.

Source: ECDB
MercadoLibre beheerst de markt in Latijns-Amerika, terwijl Walmart aanzienlijke macht heeft in zowel Canada als Mexico.
Deze markttrendanalyse toont aan dat het succes van grensoverschrijdende e-commerce voortkomt uit een selectieve regionale focus in plaats van wereldwijde dekking.
Naarmate opkomende markten zich uitbreiden door verbeterde logistiek, blijft de focusstrategie effectief zijn.
Uit de analyse blijkt dat selectieve marktkeuze vaak het algemene geografische bereik overtreft als de belangrijkste succesfactor in grensoverschrijdende e-commercesectoren.