2 min. lezen

Grensoverschrijdende e-commerce: Amazon leidt wereldwijde race van $ 360 miljard

Uit wereldwijde e-commercegegevens van ECDB blijkt dat Amazon en Alibaba de leidende entiteiten zijn op het gebied van grensoverschrijdende e-commerce. Amazon behaalde volgens ECDB in 2023 $ 360 miljard aan grensoverschrijdende GMV, terwijl het een superieur wereldwijd bereik en klanttevredenheid behield, wat gelijk is aan het BBP van Egypte.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Grensoverschrijdende e-commerce: Amazon leidt wereldwijde race van $ 360 miljard
Bron: Depositphotos

Alibaba controleert vier van de tien grootste grensoverschrijdende marktplaatsen volgens ECDB-gegevens. Hun Zuidoost-Aziatische markten zorgen voor aanzienlijke grensoverschrijdende inkomsten in Taobao en Tmall, die in 2023 respectievelijk $ 19,9 miljard en $ 13,4 miljard bedragen.

Lazada leidt de markt in Indonesië, maar AliExpress is wereldwijd actief. Uit de rapportage van het ECDB-platform blijkt dat er grensoverschrijdende e-commerce-activiteiten zijn die verder gaan dan alleen deze titanen.

Shopee is marktleider in zowel Zuidoost-Azië als Latijns-Amerika, terwijl eBay zich samen met Zalando concentreert op de verkoop op de Europese markt.

cross-border e-commerce

Source: ECDB

MercadoLibre beheerst de markt in Latijns-Amerika, terwijl Walmart aanzienlijke macht heeft in zowel Canada als Mexico.

Deze markttrendanalyse toont aan dat het succes van grensoverschrijdende e-commerce voortkomt uit een selectieve regionale focus in plaats van wereldwijde dekking.

Naarmate opkomende markten zich uitbreiden door verbeterde logistiek, blijft de focusstrategie effectief zijn.

Uit de analyse blijkt dat selectieve marktkeuze vaak het algemene geografische bereik overtreft als de belangrijkste succesfactor in grensoverschrijdende e-commercesectoren.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
7.000+ marketeers gaan naar Boedapest – dit is waarom
3 min. lezen

7.000+ marketeers gaan naar Boedapest – dit is waarom

Affiliate World Europe komt op 4-5 september 2025 naar Boedapest in het Hungexpo Budapest Congress and Exhibition Center. Deze vooraanstaande conferentie voor affiliate marketing brengt de beste marketeers, adverteerders en technische innovators in de branche samen voor twee dagen van netwerken, leren en bedrijfsgroei.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Meta’s AI-kansenscore nu beschikbaar voor alle advertentieaccounts
2 min. lezen

Meta’s AI-kansenscore nu beschikbaar voor alle advertentieaccounts

Meta heeft de wereldwijde uitrol van zijn Opportunity Score-functie voor alle advertentieaccounts voltooid, na de eerste testfasen die eerder dit jaar begonnen. De AI-gestuurde optimalisatietool is bedoeld om adverteerders te helpen hun campagneprestaties te verbeteren door middel van systematische aanbevelingen.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+