
Alleen al in het Verenigd Koninkrijk werden in 2024 2,6 miljoen gevallen van fraude met aankopen op afstand gemeld, een stijging van 22% ten opzichte van het voorgaande jaar, wat resulteerde in verliezen van ongeveer 400 miljoen pond – een stijging van 11%. Gezien de gelijkenis in betalingsinfrastructuren en fraudetactieken in Europa, weerspiegelt dit patroon waarschijnlijk een bredere uitdaging voor de EU.
Ter ondersteuning hiervan vond het rapport van Tietoevry Banking uit 2025, waarin meer dan 3,7 miljard Europese transacties werden geanalyseerd, een toename van 43% in pogingen tot digitale betalingsfraude in 2024 ten opzichte van 2023, grotendeels gedreven door geavanceerde social engineering en AI-verbeterde oplichting. Oplichting met sociale manipulatie steeg met 156%, terwijl phishing-aanvallen met 77% toenamen, wat de opsporing en preventie van fraude bemoeilijkt.
Criminelen maken vaak gebruik van complexe social engineering om consumenten te verleiden tot het onthullen van eenmalige toegangscodes (OTP’s) die door banken zijn verzonden om transacties te verifiëren. Met deze codes omzeilen fraudeurs beveiligingsmaatregelen om ongeoorloofde aankopen te voltooien of gestolen kaarten te koppelen aan digitale portemonnees. Dit legt kwetsbaarheden bloot in de huidige afhankelijkheid van OTP’s als primaire verdediging.
Datalekken bij retailers en derden verergeren het probleem verder door criminelen te voorzien van enorme kaartgegevensverzamelingen, die maanden of jaren na de inbreuk kunnen worden misbruikt.
Interessant is dat de fraude met geautoriseerde pushbetalingen (APP), waarbij slachtoffers worden misleid om betalingen te autoriseren, in het VK met 2% is gedaald tot £ 450 miljoen, als gevolg van effectieve consumentenvoorlichting en inspanningen op het gebied van fraudedetectie.
Voor het e-commerce-ecosysteem van de EU suggereren deze ontwikkelingen dat er een gecoördineerde aanpak moet komen waarbij banken, retailers, betalingsproviders en regelgevers betrokken zijn. Belangrijke maatregelen zijn onder meer het versterken van identiteitsverificatie, het implementeren van realtime controles van begunstigden en het voorlichten van consumenten over evoluerende social engineering-tactieken.
Naarmate het Europese onlinewinkelen groeit, is onmiddellijke actie ter bestrijding van fraude met aankopen op afstand essentieel om consumenten te beschermen en het vertrouwen in de digitale handel te behouden.