3 min. lezen

Frankrijk treft Shein met een boete van € 40 miljoen voor valse prijzen

Volgens france24.com heeft Frankrijk fast-fashiongigant Shein zojuist een recordboete van 40 miljoen euro opgelegd voor het misleiden van klanten over kortingen en milieuclaims. Uit het onderzoek bleek dat het bedrijf prijzen manipuleerde om nepverkopen op echte deals te laten lijken.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Frankrijk treft Shein met een boete van € 40 miljoen voor valse prijzen
Bron: Depositphotos: Photo by MingPhoto(edited in Canva Pro)

Het systeem van prijsmanipulatie

Het Franse mededingingsbureau heeft bijna een jaar onderzoek gedaan naar de prijspraktijken van Shein en vond behoorlijk vernietigend bewijs. Het bedrijf verhoogde de prijzen net voordat ze werden verlaagd om de illusie van enorme kortingen te creëren.

De cijfers vertellen het verhaal. Van alle geadverteerde kortingen die werden gecontroleerd, was 11% daadwerkelijk prijsverhogingen. In 57% van de gevallen boden de “promoties” van Shein helemaal geen prijsverlaging. Nog eens 19% had prijsdalingen die veel kleiner waren dan geadverteerd.

“Deze praktijken van sterk gereduceerde prijzen en permanente promoties geven consumenten de indruk dat ze veel krijgen”, aldus het Franse mededingingsbureau DGCCRK.

De in China opgerichte retailer vocht de boete niet aan en accepteerde de boete van € 40 miljoen met steun van het parket van Parijs. Shein zei dat het corrigerende maatregelen heeft genomen binnen twee maanden nadat het hoorde over het onderzoek van maart 2024.

Het bedrijf beweerde dat het de wettelijke verplichtingen in Frankrijk “zeer serieus” neemt en zich blijft inzetten voor transparantie.

Ondanks aanhoudende controverses heeft Shein een explosieve groei doorgemaakt in Frankrijk sinds de lancering daar in 2015. Het marktaandeel van het bedrijf in binnenlandse kleding en schoeisel steeg van 2% in 2021 naar 3% vorig jaar – een aanzienlijke groei in een gefragmenteerde markt.

Deze groei komt zelfs nu Shein wordt bekritiseerd vanwege milieuvervuiling, oneerlijke concurrentie en slechte arbeidsomstandigheden in de hele toeleveringsketen.

De boete vertegenwoordigt de laatste stap van Frankrijk tegen fast fashion-praktijken. De Franse Senaat heeft onlangs wetgeving aangenomen die specifiek gericht is op de fast fashion-industrie, waaruit blijkt dat regelgevers een hardere lijn volgen op het gebied van ‘ultrafast fashion’-bedrijfsmodellen.

Shein is een bliksemafleider geworden voor kritiek op de hele ultrafast fashion-sector, die goedkope kleding produceert met een ongekende snelheid en schaal.

Wat dit betekent voor e-commerce

Deze boete geeft een duidelijk signaal af dat Europese regelgevers geen misleidende prijspraktijken tolereren, zelfs niet van grote internationale platforms. De boete van € 40 miljoen is aanzienlijk genoeg om de aandacht te trekken van andere e-commercebedrijven die in Frankrijk actief zijn.

De bevindingen van het onderzoek over nepkortingen kunnen van invloed zijn op de manier waarop andere retailers hun promotiestrategieën structureren. Als 11% van de geadverteerde kortingen daadwerkelijk prijsverhogingen zijn, suggereert dat systematische manipulatie in plaats van geïsoleerde incidenten.

Voor consumenten valideert het onderzoek de bezorgdheid over de vraag of die “geweldige deals” eigenlijk wel deals zijn. De praktijk van het verhogen van prijzen vóór de verkoop om kunstmatige kortingen te creëren is niet nieuw, maar regelgevers nemen het serieuzer.

De boete van € 40 miljoen kan aanzienlijk zijn voor het verzenden van een bericht, maar het is onduidelijk of het de zakelijke praktijken van Shein aanzienlijk zal veranderen of de Europese expansie zal vertragen. De groei van het bedrijf suggereert dat consumenten zich aangetrokken blijven voelen tot lage prijzen, zelfs te midden van aanhoudende controverses.

De Franse autoriteiten hebben laten zien dat ze bereid zijn om grote internationale e-commerceplatforms aan te pakken vanwege misleidende praktijken. Andere Europese regelgevers kunnen dit voorbeeld volgen, aangezien fast fashion blijft groeien ondanks milieu- en ethische zorgen.

Artikel delen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

Vergelijkbare artikelen
Black Friday 2024: wat de cijfers onthullen over e-commerce in Griekenland
4 min. lezen

Black Friday 2024: wat de cijfers onthullen over e-commerce in Griekenland

Black Friday blijft een van de belangrijkste benchmarks voor de retail- en e-commercesector. In Griekenland is het geëvolueerd van een noviteit naar een gerenommeerd winkelevenement, dat de verwachtingen van de consument vormgeeft en de operationele gereedheid van online winkels elk jaar in november test. De gegevens van 2024 laten niet alleen zien hoe Griekse consumenten […]

Zina Sili Zina Sili
Principal International Success Manager, Skroutz
Een webshop starten? Het is makkelijker dan je denkt
5 min. lezen

Een webshop starten? Het is makkelijker dan je denkt

Een paar jaar geleden betekende het lanceren van een online winkel dat je een maand bij een ontwikkelaar doorbracht en vooraf een paar duizend dollar neerlegde. Vandaag? Je kunt in een middag een werkende winkel hebben en het kost je eigenlijk niets om te beginnen. Als je erover hebt nagedacht om je eigen online bedrijf […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Wereldwijde e-commerce overschrijdt $ 5 biljoen. Wat verandert er in 2026?
3 min. lezen

Wereldwijde e-commerce overschrijdt $ 5 biljoen. Wat verandert er in 2026?

Online winkelen heeft geschiedenis geschreven – voor het eerst heeft het de grens van $ 5 biljoen per jaar overschreden, volgens ECDB. Terwijl de groei vertraagt tot een stabiele 8,6%, verschuift de kaart van winnaars en verliezers drastisch. Shein en Temu verliezen stoom, terwijl de e-commerce van supermarkten met dubbele cijfers vooruitgaat.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU