
De Europese grensoverschrijdende e-commerce bereikte in 2024/2025 een waarde van 358,7 miljard euro . Van dit bedrag waren online marktplaatsen goed voor € 247,5 miljard, een aandeel van zeventig procent. De top 100 platforms genereerden een omzet van € 216,82 miljard, een stijging van 10% op jaarbasis.
Wie leidt de Europese markt
Amazon behield zijn eerste positie, maar de tweede plaats is interessanter. Het Chinese platform Temu haalde eBay in, dat naar de derde plaats zakte. AliExpress en Etsy ronden de top vijf af.
Gespecialiseerde platforms haalden ook de top tien – tweedehandsmarktplaats Vinted nam de zesde positie in, gevolgd door advertentiesite OLX. Moderetailer Zalando, sportretailer Decathlon en fast fashion-speler Shein sluiten de top tien af.

Source: cbcommerce.eu
Hoe succes wordt gemeten
De eRank-ranglijst combineert vier hoofdstatistieken: volume van grensoverschrijdende verkopen in 28 Europese landen, SEO-prestaties, marktdekking en percentage aandeel van grensoverschrijdende bezoeken.
Secundaire parameters zijn onder meer het type bedrijfsmodel (B2B, B2C, P2P, C2C), de pan-Europese merkstrategie, het gebruik van AI en big data, de kwaliteit van de klantenservice en het type marktplaats. De ranglijst geeft de voorkeur aan hybride B2C-platforms met een hoger aandeel externe verkopers.
Drie modellen domineren de markt
Generalistische marktplaatsen zoals Amazon, Allegro of Bol.com bieden een breed scala aan producten en een sterke infrastructuur, maar hebben te maken met hoge concurrentie en prijsdruk.
Verticale platforms (Zalando, ManoMano, Farfetch) richten zich op specifieke categorieën, behalen hogere conversieratio’s, maar zijn selectiever ten opzichte van verkopers.
C2C-marktplaatsen zoals Vinted, Depop of eBay bouwen voort op een community-aanpak en circulaire economie. Ze hebben lage toetredingsdrempels, maar beperkte schaalbaarheid.
Regionale verschillen
De Duitse markt wordt gedomineerd door Amazon en Otto, terwijl C2C- en modeplatforms in Frankrijk domineren. Groot-Brittannië combineert generalisten met nichemarktplaatsen. In Centraal- en Oost-Europa groeit het aantal generalistische platforms snel.
Tegen 2026 zal naar verwachting 98,2% van de bezoekers grensoverschrijdend actief zijn, wat wijst op een verdere groei van het segment.