Ondanks het positieve traject daalde het totale groeipercentage van de sector met 3%, als gevolg van drie belangrijke factoren:
- aanhoudende inflatoire druk
- hevige concurrentie van Aziatische marktspelers
- de lopende uitvoering van de groene en de digitale transitie
Deze uitdagingen hebben geleid tot een complexe werkomgeving voor Europese e-commercebedrijven. Het marktlandschap laat grote regionale verschillen in heel Europa zien, wat de kritieke noodzaak van gecoördineerde EU-brede actie benadrukt.
Een specifieke uitdaging vloeit voort uit de kloof tussen de eisen van de consument en de economische realiteit.
Hoewel consumenten steeds meer op zoek gaan naar duurzame producten, maakt hun verminderde koopkracht het voor hen moeilijk om premium geprijsde duurzame alternatieven te betalen.
Om deze problemen aan te pakken, stelt E-commerce Europe een aantal belangrijke hervormingen voor. Hun aanbevelingen zijn gericht op het creëren van een gelijk speelveld voor EU- en niet-EU-spelers, en op een effectievere handhaving van de EU-regelgeving.
De organisatie benadrukt het belang van gestroomlijnde consumenteninformatiesystemen, een concurrerender retailbetalingslandschap en een herzien belastingbeleid.
Vooruitkijkend zal een zorgvuldige afweging van de verschillende behoeften van belanghebbenden het succes van de sector bepalen. Dit omvat:
- kmo’s bij te staan en grotere spelers voldoende flexibiliteit te bieden om de nodige veranderingen door te voeren
- De nadruk op het potentieel van grensoverschrijdende handel blijft van cruciaal belang
- de voortdurende ontwikkeling van duurzame praktijken
“Implementatie” moet het sleutelwoord zijn voor het nieuwe EU-mandaat”, zegt E-commerce Europe, waarbij het belang wordt benadrukt van het helpen van bedrijven bij het balanceren van compliance en economische groei.
Naarmate de sector evolueert, zal het behoud van een gezond e-commerce-ecosysteem en het omarmen van digitale en duurzame transities van cruciaal belang zijn voor het concurrentievermogen van de Europese markt.