
De Spaanse detailhandel zet zijn succesvolle post-pandemische transformatie voort en behaalt sterke financiële resultaten voor 2024. Het bedrijf boekte een nettowinst van 512 miljoen euro, een stijging van 6,7% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Nog indrukwekkender is de terugkerende winst, die 470 miljoen euro bedroeg – een stijging van 31% ten opzichte van 2023 en meer dan het dubbele van het cijfer van 2022. De totale omzet van de groep steeg tot 16,675 miljard euro met een groei van 2%.
Sterke prestaties op alle belangrijke gebieden
De uitgesproken positieve trend zet zich voort in de operationele indicatoren. De EBITDA steeg met 11,9% tot 1,209 miljard euro, waarmee El Corte Inglés voor het derde achtereenvolgende jaar een groei met dubbele cijfers heeft in deze belangrijke maatstaf. De EBITDA-marge verbeterde tot 8,2%.

Source: ecommerce-news.es
De brutomarge van het bedrijf steeg met 4,5% tot 4,966 miljard euro, wat neerkomt op 33,6% van de totale omzet – bijna een procentpunt hoger dan het voorgaande jaar. Deze groei werd vooral ondersteund door de sterke prestaties van huismerken.
Alle divisies laten groei zien
Ondanks een meer gematigde tweede helft, die in lijn was met de trends in de detailhandel, registreerden alle bedrijfsonderdelen van El Corte Inglés verbeteringen ten opzichte van 2023. Vooral de segmenten Fashion en Beauty presteerden goed.
Het bedrijf gaat 2025-2026 in met optimistische vooruitzichten in alle divisies. Een nieuw strategisch plan van CEO Gastón Bottazzini zal naar verwachting ook worden onthuld, waardoor El Corte Inglés wordt gepositioneerd voor verdere groei in het evoluerende retaillandschap.