2 min. lezen

Een verandering in het consumentengedrag is duidelijk zichtbaar in het Britse retourlandschap

Nu de feestdagen naderen, laten nieuwe gegevens veranderende trends zien in Britse retourzendingen in de detailhandel. Volgens een gezamenlijke analyse van DHL e-commerce en ZigZag stegen de retourvolumes tussen september en oktober 2024 en 2023 met een lichte 3%, maar stegen betaalde retourzendingen met een opmerkelijkere 6%.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Een verandering in het consumentengedrag is duidelijk zichtbaar in het Britse retourlandschap
Bron: Depositphotos

De waardevergelijking

De financiële kant laat een opmerkelijke trend zien: het gemiddelde rendement bedroeg dit najaar £ 106, een stijging van 7% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit wijst op een trend naar het retourneren van duurdere aankopen.

Veranderende verwachtingen van klanten

Aangezien meer dan een derde van de consumenten van mening is dat controle over bezorg- en retourmethoden essentieel is, is flexibiliteit in retouropties van cruciaal belang geworden, volgens het Global Online Shopper Trends Report van DHL.

Deze behoefte aan gemak wordt aangetoond door de sterke toename van 79% in het gebruik van pakketautomaten in de afgelopen 12 maanden.

Stuart Hill, de CEO van DHL e-commerce UK, merkt op dat “retourzendingen een integraal onderdeel zijn geworden van online winkelen.” “Hoewel het een uitdaging is voor retailers, vooral tijdens het hoogseizoen, kunnen duidelijk beleid en gestroomlijnde logistiek beide partijen ten goede komen.”

Hij benadrukt hoe keuzes zoals flexibele afleverlocaties en redelijk geprijsde pakketautomaten de klanttevredenheid kunnen verbeteren.

Een toename van betaalde retourzendingen

Gedeeltelijke consumentenbetaling was goed voor 46% van de retourzendingen in het najaar van 2024, een lichte stijging. Hoewel een derde van de consumenten klaagt over retourkosten, stemt bijna 25% ermee in om te betalen voor retourzendingen van gewenste goederen.

return policy

Source: Depositphotos

Seriële retourzendingen: een aanhoudend probleem

Volgens gegevens zijn seriële retourners goed voor 24% van de retourvolumes, maar vertegenwoordigen ze slechts 11% van de terugkeercohorten. Het is interessant om op te merken dat 83% van deze vaste klanten bereid is te betalen voor retourzendingen.

Matthew Jacques, directeur wereldwijde partnerschappen bij ZigZag, ziet dit als een kans:

“De bereidheid van de consument om te betalen neemt toe, ondanks recordvolumes retourzendingen. Betaald retourneren is al met succes geïmplementeerd door tal van grote retailers.”

Hij waarschuwt echter dat het in rekening brengen van retourzendingen een eersteklas klantenservice vereist, inclusief trackingfuncties, proactieve communicatie, eenvoudige opties en snelle terugbetalingen.

Nu het hoogseizoen nadert, dagen retourzendingen in het VK retailers uit om operationele efficiëntie in evenwicht te brengen met flexibele opties en tegelijkertijd te voldoen aan de vraag van klanten naar vlekkeloze kerstinkopen.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Waarom presteren berichten met actieve reacties op reacties beter?
4 min. lezen

Waarom presteren berichten met actieve reacties op reacties beter?

In het verleden was de aandacht bijna uitsluitend gericht op de post zelf. Het format, de lengte, de visuals en de timing werden geanalyseerd. Tegenwoordig is de reactiesectie een even belangrijke plek geworden. Sociale netwerken geven steeds meer de voorkeur aan content die interactie stimuleert, en reacties zijn een signaal dat algoritmes zeer nauwlettend monitoren.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
OpenAI bereikt in recordtijd 1 miljoen zakelijke klanten
2 min. lezen

OpenAI bereikt in recordtijd 1 miljoen zakelijke klanten

OpenAI kondigde aan dat meer dan een miljoen bedrijven nu actief betalen voor hun platform – de snelste groei in de geschiedenis van het B2B-platform. Klanten zijn onder andere banken, winkelketens en farmaceutische giganten. Interessant genoeg groeien de aantallen deels dankzij regelmatige ChatGPT-gebruikers.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU