Trends in online verkoop
Gedurende een periode van drie maanden in 2023 verkocht ongeveer een vijfde (19,9%) van de EU-burgers tussen 16 en 74 jaar goederen online. Hoewel het duidelijk eenvoudige advertentieplaatsingen weglaat, zoals het verkopen van gebruikte goederen via rubrieksadvertenties, omvat dit aantal een verscheidenheid aan digitale handelsactiviteiten, waaronder de verkoop van zowel goederen als diensten.
Volgens de studie deed 58,1% van de EU-burgers tussen 16 en 74 jaar in 2023 online aankopen.
Online bestellingen, of ze nu online of offline worden betaald en geleverd, worden beschouwd als e-commercetransacties, maar we sluiten handmatige e-mailbestellingen uit.
Leeftijdsdemografie bij online verkopen
Online verkoopgedrag vertoont een uitgesproken generatiekloof. Met 28,7% van hen die zich bezighouden met online verkoop, vertoont de leeftijdsgroep 25-34 jaar de hoogste mate van betrokkenheid. Dit is een 3,9-voudig verschil met de 7,4% van de mensen in de leeftijdsgroep 65-74 jaar die online verkopen.
Regionale leiders in online handel
Met Noord-Holland op kop met 44,5% deelname domineert Nederland de best presterende regio’s. Flevoland was de enige Nederlandse regio buiten de topklasse, met elf van de twaalf uitstekende prestaties.
Andere gebieden met sterke prestaties zijn onder meer:
- Verschillende delen van Hongarije, waaronder Boedapest
- De hoofdstedelijke regio van Slowakije (regio Bratislava)
- Helsinki-Uusimaa in Finland
- Een paar gebieden in Frankrijk, Denemarken, België en Malta
Gebieden met lagere betrokkenheid
Omgekeerd vertonen sommige regio’s een aanzienlijk lagere participatiegraad. Vijftien EU-regio’s meldden dat minder dan 7,5% van hun bevolking zich bezighield met onlineverkoop, voornamelijk geconcentreerd in Zuidoost-Europa:
- De vijf regio’s van Roemenië, waarbij de Vest-regio met 2,5% het laagste percentage heeft
- De vier regio’s van Griekenland
- Drie Bulgaarse regio’s
- De twee regio’s van Polen
- De enige autonome regio van Spanje
Geografische spreiding en demografie
Regionale superioriteit in online verkoop
Meer dan 80 % van de consumenten in 21 EU-regio’s deed online aankopen, met een aanzienlijke vertegenwoordiging van:
- Nederland (11 regio’s)
- Zweden (vier regio’s)
- Denemarken (drie regio’s)
- Ierland (twee regio’s)
- Tsjechië (regio Praag)