4 min. lezen

E-commercerapport van de Europese Unie 2024: regionale marktanalyse

Regionale marktanalyse onthult de evoluerende staat van de digitale markt van de Europese Unie. Het regionale jaarboek 2024 van Eurostat belicht diverse trends in de online handel in verschillende regio's. Deze analyse onderzoekt recente ontwikkelingen in de digitale handel, waarbij de nadruk ligt op consumentengedrag en individuele verkooppatronen in de hele EU.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
E-commercerapport van de Europese Unie 2024: regionale marktanalyse
Bron: Depositphotos

Trends in online verkoop

Gedurende een periode van drie maanden in 2023 verkocht ongeveer een vijfde (19,9%) van de EU-burgers tussen 16 en 74 jaar goederen online. Hoewel het duidelijk eenvoudige advertentieplaatsingen weglaat, zoals het verkopen van gebruikte goederen via rubrieksadvertenties, omvat dit aantal een verscheidenheid aan digitale handelsactiviteiten, waaronder de verkoop van zowel goederen als diensten.

Volgens de studie deed 58,1% van de EU-burgers tussen 16 en 74 jaar in 2023 online aankopen.

Online bestellingen, of ze nu online of offline worden betaald en geleverd, worden beschouwd als e-commercetransacties, maar we sluiten handmatige e-mailbestellingen uit.

Leeftijdsdemografie bij online verkopen

Online verkoopgedrag vertoont een uitgesproken generatiekloof. Met 28,7% van hen die zich bezighouden met online verkoop, vertoont de leeftijdsgroep 25-34 jaar de hoogste mate van betrokkenheid. Dit is een 3,9-voudig verschil met de 7,4% van de mensen in de leeftijdsgroep 65-74 jaar die online verkopen.

Regionale leiders in online handel

Met Noord-Holland op kop met 44,5% deelname domineert Nederland de best presterende regio’s. Flevoland was de enige Nederlandse regio buiten de topklasse, met elf van de twaalf uitstekende prestaties.

Andere gebieden met sterke prestaties zijn onder meer:

  • Verschillende delen van Hongarije, waaronder Boedapest
  • De hoofdstedelijke regio van Slowakije (regio Bratislava)
  • Helsinki-Uusimaa in Finland
  • Een paar gebieden in Frankrijk, Denemarken, België en Malta
Regional Market Analysis

Source: Eurostat

Gebieden met lagere betrokkenheid

Omgekeerd vertonen sommige regio’s een aanzienlijk lagere participatiegraad. Vijftien EU-regio’s meldden dat minder dan 7,5% van hun bevolking zich bezighield met onlineverkoop, voornamelijk geconcentreerd in Zuidoost-Europa:

  • De vijf regio’s van Roemenië, waarbij de Vest-regio met 2,5% het laagste percentage heeft
  • De vier regio’s van Griekenland
  • Drie Bulgaarse regio’s
  • De twee regio’s van Polen
  • De enige autonome regio van Spanje

Geografische spreiding en demografie

Online winkelen laat opmerkelijke demografische verschillen zien, waarbij de leeftijdsgroep van 25-34 jaar het meest actief is met een deelname van 74,4%. De participatiegraad daalt aanzienlijk voor oudere leeftijdsgroepen: slechts 29,7% van de 65-74-jarigen doet aan online winkelen.

Er is ook een duidelijke kloof tussen stad en platteland, aangezien stadsbewoners met 61,9% een hogere betrokkenheid tonen in vergelijking met plattelandsbewoners (53,9%).

Regionale superioriteit in online verkoop

Een aantal gebieden valt op door hun opmerkelijke acceptatie van e-commerce, met Utrecht, Nederland, voorop met een deelname van 87,8%. Noord-Holland volgt op de voet met 86,4%, terwijl Overijssel een indrukwekkende betrokkenheid laat zien met 85,9% van de inwoners die online winkelen.

Meer dan 80 % van de consumenten in 21 EU-regio’s deed online aankopen, met een aanzienlijke vertegenwoordiging van:

  • Nederland (11 regio’s)
  • Zweden (vier regio’s)
  • Denemarken (drie regio’s)
  • Ierland (twee regio’s)
  • Tsjechië (regio Praag)
Eurostat analysis 2024

Source: Eurostat

Mogelijkheden voor ontwikkeling

Twintig regio’s hebben een participatiegraad van e-commerce van minder dan 35%, wat wijst op een lagere acceptatie in sommige gebieden. Deze regio’s zijn voornamelijk geconcentreerd in Oost-Europa, met name in Bulgarije en Roemenië, evenals Zuid-Italië, de ultraperifere regio’s van Frankrijk en één gebied in Polen.

Met verschillende regionale en demografische trends in de manier waarop mensen dingen kopen en verkopen, toont dit digitale handelslandschap zowel de kansen als de uitdagingen om iedereen in de EU consequent te laten deelnemen aan de digitale markt.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
AI en merkreputatie: hoe kunstmatige intelligentie het vertrouwen in de media hervormt
4 min. lezen

AI en merkreputatie: hoe kunstmatige intelligentie het vertrouwen in de media hervormt

Met de opkomst van kunstmatige intelligentie en de explosie van automatisch gegenereerde content verandert de manier waarop merken vertrouwen en zichtbaarheid opbouwen fundamenteel. Voor e-commercebedrijven is de verschuiving niet alleen een kwestie van trend, maar ook van hoe hun producten, waarden en reputatie zullen worden gepresenteerd in zoekopdrachten, die tegenwoordig vaak worden bemiddeld door AI. […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
AI in e-commerce: online winkels zien waardevol potentieel over het hoofd
3 min. lezen

AI in e-commerce: online winkels zien waardevol potentieel over het hoofd

Geen enkele technologie heeft momenteel zo’n grote impact op de zakenwereld als AI. Er komen voortdurend nieuwe tools bij en steeds meer bedrijven integreren ze in hun processen. AI maakt ook furore in e-commerce, van contentcreatie en productaanbevelingen tot verbeterde klantenondersteuning en fraudepreventie. AI-tools optimaliseren bestaande workflows en ontsluiten geheel nieuwe mogelijkheden.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Leerinhoud is Steamrolling Zoeken
6 min. lezen

Leerinhoud is Steamrolling Zoeken

Tot voor kort was het volkomen vanzelfsprekend om vragen en verzoeken in een zoekmachine in te voeren. Vandaag is de situatie veranderd. Naast dat AI zijn intrede doet, zoeken mensen steeds vaker rechtstreeks naar antwoorden op sociale media. In plaats van Google openen ze TikTok of Instagram en verwachten ze snelle, praktische uitleg, idealiter in […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+