Duitse consumenten tonen sterke betrokkenheid bij vakantiebestedingen
eBay’s “Weihnachtsshopping Report 2024” onthult positieve vooruitzichten voor de Duitse retailmarkt voor de feestdagen. Bijna de helft van de Duitse consumenten is van plan hun budget voor kerstcadeaus te handhaven of te verhogen in vergelijking met vorig jaar, en slechts een vijfde is van plan de uitgaven te verminderen. Het rapport benadrukt dat het kerstinkopenseizoen eind augustus van start ging, met een piek in de belangstelling van de consument in de drie weken voorafgaand aan Cyber Week in november. Deze verlengde winkelperiode biedt retailers een belangrijke kans om vakantieverkopen te behalen door hun promoties en voorraadbeheer strategisch te timen.
Trends in winkelen tijdens de feestdagen tonen vroege betrokkenheid van de consument
Het rapport, dat was gebaseerd op een onderzoek onder 10.000 Duitse consumenten door Civey, keek ook naar verkoopgegevens van eBay.de. Deze gegevens gaven aan dat er al vroeg een stijging was in de vraag naar een verscheidenheid aan productcategorieën, zoals elektronica, mode, schoonheidsproducten, sportartikelen, meubels en speelgoed.
Arnaud Valion Gueutal, directeur van Centraal-Europa Advertising bij eBay, gaf commentaar op de resultaten:
“De vraag naar kerstcadeaus blijft robuust en biedt Duitse retailers een substantiële kans tijdens de feestdagen van 2024.”
eBay heeft verbeterde advertentietools en -oplossingen voor verkopers geïmplementeerd, zoals een nieuwe Advertising Cockpit, om op deze trend in te spelen. Het doel van deze verbeteringen is om verkopers te helpen bij het vergroten van de zichtbaarheid van hun producten en het stimuleren van hun kerstverkopen op het platform.
Het rapport benadrukt het belang van vroege voorbereiding en gerichte reclame voor e-commercebedrijven om de interesse van de consument te wekken tijdens de verlengde winkelperiode voor de feestdagen.