3 min. lezen

DeepSeek verboden: waarom verbieden landen deze Chinese AI?

Herinner je je ons recente artikel over de Chinese AI-sensatie genaamd DeepSeek? Nou, het lijkt erop dat dit verhaal een behoorlijk interessante wending heeft genomen. Terwijl ik de vorige keer over het succes schreef, moet ik je vandaag vertellen hoe dit veelbelovende project in een behoorlijk lastig parket terechtkwam.

Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
DeepSeek verboden: waarom verbieden landen deze Chinese AI?
Bron: Depositphotos

Weet je, het doet me denken aan het oude verhaal van het paard van Troje – een prachtig cadeau aan de buitenkant, maar van binnen… Nou, laten we dat eens nader bekijken.

Waarom is iedereen ineens bang?

Stel je voor dat je een superbekwame assistent hebt die al het mogelijke weet, maar verplicht is om al je bewegingen aan hun baas te melden. Dat is precies hoe het in China werkt: elke app moet gegevens verstrekken aan inlichtingendiensten van de overheid. En dat is nog niet alles! Onderzoekers ontdekten dat deze digitale helper soms de neiging heeft om schadelijke inhoud te verspreiden.

Wie heeft er “nee” gezegd tegen DeepSeek?

Italianen

De Italianen waren de eersten die DeepSeek op 30 januari de rode kaart toonden. Toen hun autoriteiten vroegen naar de verwerking van persoonsgegevens, deed DeepSeek alsof ze het niet hoorden.

Taiwan

Taiwan, dat, laten we zeggen… een gecompliceerde relatie met China, liet ook niets aan het toeval over. Ze verbannen DeepSeek snel uit alle overheidskantoren.

Amerika

Texas werd de eerste staat in de VS die DeepSeek op overheidsapparaten verbood, wat een domino-effect veroorzaakte. Gouverneur Abbott maakte het duidelijk: geen Chinese technologie in het staatsbestuur. NASA en de marine deden ook mee – voorkomen is beter dan genezen.

Wie houdt DeepSeek nog meer in de gaten?

België, Ierland, Frankrijk en Zuid-Korea hebben hun vergrootglas al klaar en bereiden zich voor op een heuse audit.

Een ethisch dilemma

DeepSeek zou eigenaar zijn van Nvidia A100-chips die het verwierf vóór de exportbeperkingen van de Verenigde Staten op geavanceerde technologie. Hoewel het bedrijf een legitieme initiële toegang tot deze chips lijkt te hebben, zijn er onderzoeken gaande naar de vraag of DeepSeek ook toegang heeft gekregen tot krachtigere Nvidia GPU’s uit indirecte bronnen, misschien om exportcontroles te omzeilen.

Deze onderzoeken geven aanleiding tot bezorgdheid over mogelijke ontduiking van sancties in verband met de verkoop en verwerving van beperkte technologie.

En als het gaat om historische gebeurtenissen? Nou, laten we zeggen dat hun versie van de geschiedenis een opvallende gelijkenis vertoont met de officiële Chinese versie.

Deze voortdurende saga van DeepSeek herinnert ons eraan dat in de wereld van AI succes snel kan veranderen in kritiek. Naarmate meer landen deze technologie onder de loep nemen, is het duidelijk dat innovatie zonder transparantie tot aanzienlijke problemen kan leiden.

Artikel delen
Katarína Šimčíková
Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU

I lead Ecommerce Bridge magazine for Europe, overseeing our content strategy and European language editions.

Vergelijkbare artikelen
Hoe Mobile Commerce Community Marketing zorgt voor een hogere ROI dan traditionele kanalen
5 min. lezen

Hoe Mobile Commerce Community Marketing zorgt voor een hogere ROI dan traditionele kanalen

Mobiele applicaties beleven een van hun meest stabiele en tegelijkertijd meest winstgevende jaren. Na de pandemische hausse en de daaropvolgende correctie is de markt gestabiliseerd. Uit de cijfers blijkt dat de aandacht en het geld van gebruikers zich meer dan ooit tevoren op mobiel concentreren, waardoor mobile commerce community marketing de belangrijkste onderscheidende factor is […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Hoewel de budgetten voor B2B-advertenties groeien, worstelen marketeers nog steeds met efficiëntie
4 min. lezen

Hoewel de budgetten voor B2B-advertenties groeien, worstelen marketeers nog steeds met efficiëntie

Bedrijven geven meer uit aan reclame, maar de resultaten blijven vaak achter. Groeiende digitale advertentiebudgetten alleen zijn niet genoeg. Aankoopbeslissingen worden complexer, traditionele benaderingen werken niet meer en reclame schiet het doel voorbij. Een nieuw wereldwijd onderzoek laat zien waarom een rendement op de investering in B2B-marketing uitblijft. Laten we eens kijken wat marketeers eraan […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+