2 min. lezen

De tweedehandsmarkt wordt mainstream

De tweedehandsmarkt groeit sneller dan ooit tevoren, nu retailgiganten als IKEA, Lego, Zara en H&M in het doorverkoopspel springen. Terwijl jonge milieubewuste shoppers de markt tegen 2028 naar een enorme $ 350 miljard duwen, moeten bedrijven nog steeds de code kraken voor uitdagingen zoals het opsporen van vervalsingen, het beheren van retourzendingen en het waarborgen van kwaliteit.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
De tweedehandsmarkt wordt mainstream
Bron: Depositphotos

Trends in de markt en bij klanten

De markt voor gebruikte kleding over de hele wereld is gegroeid van $ 141 miljard in 2021 tot $ 230 miljard in 2024, en zal naar verwachting in 2028 $ 350 miljard bereiken. De markt voor tweedehands luxe is bijzonder snel gegroeid, waarbij de verkoop van gebruikte artikelen tussen 2017 en 2023 met 125% is gestegen.

Jongeren zijn degenen die deze trend aandrijven. Millennials en mensen in Generatie Z kopen minstens om de paar maanden gebruikte artikelen, terwijl slechts 20% van de babyboomers hetzelfde doet. Deze verandering laat zien hoe de ideeën van mensen over waarde en duurzaamheid veranderen.

Global Secondhand Apparel Market To Reach $350 Billion by 2028

Source: Thredup

Projecten van grote merken

Ikea

  • Ikea Preowned startte een marktplaats voor gebruikte goederen in Madrid en Oslo
  • Stelt mensen in staat om meubels aan elkaar te verkopen
  • Geeft een bonus van 15% voor het gebruik van winkelvouchers in plaats van contant geld
  • Momenteel gratis

Lego

  • De Replay-service werd gelanceerd in de VS, Canada en het VK
  • Is gedoneerd met bijna 500 ton bakstenen
  • Je kunt momenteel alleen verzenden vanuit de staat VS (inclusief Alaska en Hawaï)



Problemen en zorgen van tweedehandsbedrijven

Complexiteit van operaties

  • Complexe processen voor sorteren en verifiëren
  • De kosten zijn hoog voor retourlogistiek
  • Behoefte aan specialistische kennis bij het beoordelen van goederen

Goede kwaliteit en fraude

  • Zorgen over de authenticiteit van high-end items
  • Verschillende kwaliteitsniveaus
  • Mogelijk misbruik van het systeem
  • Effecten op donaties aan goede doelen

Gevolgen voor de industrie

Mensen geven minder waardevolle items weg en verkopen hun beste op nieuwe platforms, wat de traditionele liefdadigheidssector verandert.

Ook al zijn er problemen, de tweedehandsmarkt blijft groeien omdat bedrijven op zoek zijn naar milieuvriendelijke manieren om hun bedrijf te runnen en consumenten de ideeën achter de circulaire economie accepteren.

Om op dit gebied succesvol te zijn, moet u weten hoe u ingewikkelde logistiek moet aanpakken, de kwaliteit in de gaten moet houden, het vertrouwen van klanten moet winnen en de kosten laag moet houden.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud
2 min. lezen

YouTube Shorts-updates Weergavetelsysteem voor makers van inhoud

YouTube heeft een grote verandering onthuld in de manier waarop weergaven worden geteld op zijn korte videoplatform, YouTube Shorts, wat een grote update is voor makers van inhoud. Tech Crunch meldt dat het doel van de YouTube Shorts-update is om producenten van inhoud nauwkeurigere informatie te geven over de prestaties en het bereik van hun […]

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen
3 min. lezen

Meta introduceert nieuwe tools voor e-commerce: omnichannel-advertenties, AI en nieuwe plaatsingen

Meta introduceert nieuwe tools en verbeteringen in zijn advertentietools die gericht zijn op het ondersteunen van retail- en e-commercebedrijven. Het bedrijf blijft investeren in AI-modellen en breidt de opties voor adverteerders uit om de verkoopresultaten zowel online als in fysieke winkels te maximaliseren.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Project manager, Ecommerce Bridge EU
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+