
Groeiende markt en groeiende spelers
Volgens het rapport “Challenges and opportunities of the European DIY market” van GlobalEyez werd de Europese doe-het-zelfmarkt in 2024 gewaardeerd op ongeveer 388 miljard euro. Het online segment van deze markt groeide van € 56 miljard in het voorgaande jaar naar € 66 miljard in 2024 en zal naar verwachting in de nabije toekomst € 78 miljard bereiken.
Grensoverschrijdende e-commerce in Europa blijft groeien en bereikte onlangs 358,7 miljard euro, zoals we meldden. Doe-het-zelvers zijn ook steeds meer bereid om van meerdere platforms in verschillende landen te kopen.
Zowel traditionele retailgiganten als nieuwkomers op de markt lanceren marktplaatsen om deze groei op te vangen. Leroy Merlin begon zijn marktplaatsreis in Europa na succes in Brazilië en exploiteert nu meerdere landspecifieke platforms met duizenden verkopers en producten.
Evenzo lanceerde de Britse doe-het-zelfgigant B&Q in 2022 een door Mirakl aangedreven marktplaats op diy.com, met het plan om meer dan 100.000 extra producten van derden aan te bieden, een verdrievoudiging van het bestaande assortiment.
Andere belangrijke spelers zijn HORNBACH, met uitgebreide omnichannel-mogelijkheden in Europese landen en fysieke winkels.
BAUHAUS Deutschland lanceerde onlangs zijn marktplaats nadat technische vertragingen de oorspronkelijke tijdlijn van medio 2024 hadden uitgesteld, zoals opgemerkt door marktplaatsexpert Valerie Dichtl. Het platform richt zich uitsluitend op in Duitsland geregistreerde verkopers en belooft exclusieve productvermeldingen aan eerste verkopers, waarmee het strategische groeipotentieel in deze categorie wordt benadrukt.

Source: Cross-Border Commerce Europe
Multimarketplace verkopen stimuleert groei
Recente inzichten in de sector laten een sterke correlatie zien tussen diversificatie van de markt en versnelde GMV-groei. Verkopers die actief zijn op drie of meer marktplaatsen hebben de neiging om hun verkoopvolume twee keer zo snel te laten groeien in vergelijking met verkopers op één platform.
Dit komt deels doordat het winkeltraject van consumenten steeds meer multi-platform is en doe-het-zelfklanten op zoek zijn naar een breed productassortiment en handige aankoopopties, waaronder thuisbezorging, click & collect en retourzendingen in de winkel.
Volgens Nils Kernchen zorgt dit veranderende winkelgedrag ervoor dat verkopers hun aanwezigheid op de markt moeten uitbreiden.
Marktplaatsspecialisten stellen dat succesvolle verkopers nu meer geavanceerde operaties nodig hebben, waaronder robuust supply chain management en verbeterde IT-mogelijkheden, om te navigeren door de veranderende eisen die marktplaatsen opleggen. Marktplaatsen professionaliseren zowel de front-end klantervaring als het back-end verkopersbeheer, wat verkopers naar een grotere operationele efficiëntie duwt.
Wat dit betekent voor doe-het-zelf merken en verkopers
Voor merken in de tuin-, doe-het-zelf- en doe-het-zelfsector betekent de opkomst van meerdere marktplaatsen één duidelijke zakelijke noodzaak: diversifieer uw aanwezigheid op de markt of loop het risico marktaandeel te verliezen aan concurrenten die dat wel doen.
Uitbreiding naar platforms zoals Leroy Merlin, B&Q, HORNBACH, Maxeda, OBI en BAUHAUS vergroot de zichtbaarheid van het merk en maakt gebruik van gesegmenteerde lokale klantenbestanden die bijvoorbeeld niet langer voornamelijk op Amazon winkelen.
Aanwezigheid via meerdere kanalen biedt ook een beter risicobeheer tegen marktfluctuaties in afzonderlijke platforms en stelt merken in staat om gebruik te maken van gelokaliseerde marketing- en fulfilmentstrategieën. Deze groei sluit aan bij de stijgende verwachtingen van de consument op het gebied van keuze en gemak via verschillende kanalen.