De nieuwe verkoperstools van Google verbeteren het voorraadbeheer
Een van de belangrijkste toevoegingen aan Google Merchant Center is de introductie van verbeterde inzichten in producttrends. Met deze overzichten kunnen verkopers nieuwe winkeltrends identificeren en erop inspelen door populaire zoekopdrachten en koopgedrag te markeren.
Nieuwe tools zorgen voor datagestuurde beslissingen
Deze functie biedt bedrijven de mogelijkheid om gegevensgestuurde beslissingen te nemen over hun voorraad, zodat ze veelgevraagde producten bij de hand hebben.
“Laten we zeggen dat je een gespecialiseerde jeansretailer bent die overweegt overtollige spijkerbroeken te verkopen die niet zijn uitgetrokken. De nieuwe trendinzichten in Merchant Center kunnen u laten zien dat ‘denim shorts’ nu niet alleen verrassend populair zijn, maar dat mensen ook de term ‘lange denim shorts’ gebruiken bij het zoeken ernaar. Dus in plaats van de shorts uit het schap te halen en terug te brengen naar de opslag, kun je nu je strategie aanpassen om de shorts prominenter in campagnes te laten zien – en natuurlijk ‘jorts’ toevoegen aan je productbeschrijving”, legt Google uit.
AI-rapportage: een belangrijk kenmerk van de nieuwe verkoperstools van Google
Google heeft besloten om geavanceerde AI-functies te integreren in Merchant Center, wat de gegevensanalyse voor gebruikers moet vereenvoudigen. Verkopers hebben nu toegang tot door AI gegenereerde prestatieoverzichten voor individuele producten. De functie wordt binnenkort gelanceerd, helaas voor ons, alleen voor de Amerikaanse markt.
“We zullen ook kunstmatige intelligentie gebruiken om specifieke vragen over uw productgegevens te beantwoorden met behulp van nieuwe aangepaste rapporten. Na een eenvoudige beschrijving van de data-analyse die je wilt bekijken – bijvoorbeeld ‘laat me de prestaties van mijn best verkochte jurken zien’ – maken we een aangepaste dataset met de antwoorden waarin je geïnteresseerd bent. Deze tool maakt gebruik van generatieve AI om het verzoek van de gebruiker te vertalen in een aangepast rapport dat hun eigen prestatiegegevens benadrukt. Dit betekent dat je het proces van het handmatig maken van aangepaste rapporten kunt overslaan wanneer je meer op maat gemaakte gegevens nodig hebt.”
Beschikbaarheid in de winkel
Google automatiseert het proces van het synchroniseren van de beschikbaarheid van producten in de winkel verder met Merchant Center. De visie is om het winkelproces voor consumenten te vereenvoudigen en handmatig werk voor verkopers te elimineren.
Deze update zorgt ervoor dat lokale campagnes altijd up-to-date zijn en klanten nauwkeurige informatie geven over welke producten in de buurt beschikbaar zijn.
Klantenwerving verbeterd door de nieuwe verkoperstools van Google
Bedrijven zullen vooral de volgende verandering waarderen tijdens het drukke winkelseizoen. Google heeft tools voor klantenwerving uitgebreid binnen Performance Max- en Search-campagnes. Het zal nu mogelijk zijn om specifieke doelen te stellen voor het aantrekken van nieuwe klanten, advertenties te optimaliseren op basis van winstmarges en uw aanwezigheid in de zoekresultaten nauwkeuriger af te stemmen.
Met deze nieuwe verkoperstools wil Google bedrijven uitrusten met alles wat ze nodig hebben om te gedijen tijdens de drukste winkelperiode van het jaar.