
Nauwkeurigere levertijden = hogere aankoopkans
Google Merchant Center kan nu automatisch verzendgegevens voor producten bijwerken . Niet alleen op basis van wat je instelt in de interface, maar ook op basis van historische gegevens van daadwerkelijke bestellingen of gegevens verkregen van je website via Google crawler.
Voor klanten betekent dit een nauwkeurigere inschatting van wanneer ze de goederen daadwerkelijk zullen ontvangen. Voor e-shops, betere geloofwaardigheid en potentieel hogere conversieratio’s, vooral in vergelijking met concurrenten die geen vergelijkbare gegevens weergeven of onnauwkeurige informatie hebben.
Hoe werkt verzending in Google Merchant Center?
De functie gebruikt twee soorten gegevens:
- Gecrawlde verzendsnelheden : Google controleert wat u rechtstreeks op uw website weergeeft over verzending en vergelijkt dit met wat er in Merchant Center staat.
- Prestatiegerichte verzendsnelheden – het systeem evalueert de werkelijke levertijden van eerdere bestellingen als de e-shop trackinggegevens deelt via een partner of Content API.
Als het deze gegevens verkrijgt, kan het automatisch verzendinformatie bijwerken die wordt weergegeven in Google Shopping en andere indelingen.
Wat geldt er op dit moment voor de lokale markt?
De functionaliteit werkt momenteel alleen actief voor de VS, maar e-shops buiten de Verenigde Staten kunnen zich al aanmelden voor het systeem en beginnen met technische voorbereidingen – hun accounts koppelen, websitecrawling mogelijk maken of zorgen voor het verzamelen van historische leveringsgegevens.
Hoewel deze functie nog niet actief is in onze regio, staat Google al toe om alles van tevoren voor te bereiden. Voor e-shops is dit een kans om hun systemen af te stemmen voordat de functie wordt uitgebreid. Op het moment dat het hier aankomt, kunnen ze meteen in het spel zijn.
Hoe bereid je je nu voor?
- Schakel de Google StoreBot-crawler in – deze laadt verzendgegevens van uw website.
- Integreer ordervolgsignalen via Content API – als uw systeem dit toestaat.
- Verbind Google Merchant Center met een partner die trackinggegevens kan leveren , zoals logistieke of technologische partners.
- Schakel de optie voor automatische updates in de Merchant Center-instellingen in – deze is voorlopig inactief, maar functioneel klaar.
Hoewel deze functionaliteit momenteel geen directe impact heeft op lokale e-shops, kan Google deze binnen enkele maanden wereldwijd introduceren. Als een handelaar een concurrentievoordeel behaalt in de vorm van nauwkeurige en automatisch bijgewerkte leveringsgegevens, kan hij een grotere zichtbaarheid en klantvertrouwen krijgen.
Klanten houden steeds vaker niet alleen de prijs in de gaten, maar ook wanneer ze hun pakket ontvangen. En Google houdt rekening met dit gedrag bij het evalueren van campagneprestaties.